te koop gezette woningen

Er worden nog steeds meer woningen verkocht en te koop gezet dan in de weken voor de coronacrisis. Het aantal te koop gezette woningen tijdens de intelligente lockdown ligt ruim 3% hoger dan een jaar geleden.

Dit blijkt uit recente cijfers van de NVM. “Makelaars merken dat de markt gezonder wordt, stabieler, en dat is goed”, aldus voorzitter Onno Hoes.

“Er is minder druk op de markt en dat biedt kansen voor bijvoorbeeld starters die te maken hebben met veel concurrentie”, aldus Hoes. Even voor de coronacrisis waren er al tekenen die duidden op een evenwichtigere woningmarkt.

Zo is de markt in Amsterdam, vooral veroorzaakt door de hoge prijsniveaus, inmiddels ruimer dan in bijvoorbeeld Groningen. Verwachte maatregelen zoals het beperken van AirBnB of het invoeren van een zelfbewoningsplicht kunnen er mogelijk toe leiden dat beleggers een pas op de plaats maken.

Meer contactverzoeken voor makelaars

“Ook uit de cijfers van Funda blijkt dat mensen nog steeds zeer geïnteresseerd zijn in een nieuw huis”, zegt Lana Gerssen, voorzitter van de vakgroep Wonen. Alleen al in de afgelopen week waren er ruim 30% meer contactverzoeken richting makelaars – variërend van bezichtigingsaanvragen tot telefoongesprekken – dan in dezelfde periode vorig jaar”.

In de weken van de coronacrisis werden er in de prijsklasse tussen €300.000 en 400.000 per week gemiddeld ruim 5% meer woningen verkocht dan in de weken daarvoor. In de uiterste klassen (woningen tot € 150.000 en die van 1 miljoen en meer) werd er gemiddeld ruim 5% minder verkocht.

Regionale (prijs)verschillen

Ook regionaal zijn er enkele verschillen. Zo is het aantal (onder voorbehoud) verkochte woningen aan de noordkant van Limburg, de regio Bergen op Zoom en Zeeuws-Vlaanderen in vergelijking met de weken voor de corona-uitbraak, met meer dan een kwart gedaald. In de regio Lelystad is het aantal transacties met bijna een kwart gedaald. Regio’s waar juist ruim een kwart meer is verkocht zijn zuidwest Friesland, zuidoost Drenthe en Haarlemmermeer.

Ingezoomd op de regio’s van de grote steden doen Den Haag en Amsterdam het zo’n 10% minder goed dan de weken voor de crisis en scoort Rotterdam 5% minder. Utrecht daarentegen telt gemiddeld per week ruim 10% meer verkopen dan vlak voor de crisis.