Vastgoed actueel - crowdfunding

Samenwerken en delen met buurtbewoners via een digitaal platform is vooral populair bij Nederlandse huurders onder de dertig jaar. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van technologiebedrijf TJIP.

Samenwerken en delen met buurtbewoners via een digitaal platform is vooral populair bij Nederlandse huurders onder de dertig jaar. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van technologiebedrijf TJIP. 63,4 procent van deze groep is geïnteresseerd om bijvoorbeeld het lenen van gereedschap of het aannemen van pakketjes gezamenlijk te regelen via een digitaal platform. En ook wanneer het om inkopen gaat, lijken zij graag de krachten te bundelen. 61,2 % is geïnteresseerd in collectiviteitsprogramma’s voor het afnemen van diensten of producten met korting.

TJIP liet enquêteonderzoek uitvoeren onder duizend Nederlandse huurders en stelde hen vragen over samenleven en collectief samenwerken met behulp van technologie. Deelplatformen als Peerby en Airbnb maken nieuwe woonconcepten mogelijk, zoals flexwonen, co-living en het gezamenlijk beheren van spullen en apparaten. Door middel van het onderzoek wil TJIP weten in hoeverre Nederlandse huurders open staan voor het gebruik van platformtechnologie in relatie tot hun woonwensen.

Gematigd positief

Respondenten van alle leeftijden zijn over het algemeen gematigd positief over de mogelijkheden van een deelplatform voor contact met de buurt. Gemiddeld bleek 44,9 procent van de respondenten geïnteresseerd in een collectief platform. Met name zaken als mededelingen aan medebewoners (29,3 procent), het aannemen van pakketjes (27,7 procent) en het lenen van spullen (17,6) wordt door huurders geapprecieerd. Huurders van minder dan dertig jaar oud scoren aanmerkelijk hoger: 63,4 procent gaf aan interesse te hebben in zo’n platform.

Het onderzoek keek ook naar de interesse van huurders in digitale platformen die inzichten en adviezen geven ten behoeve van het beheer van de woning en de woonlasten. Een minderheid van 33,2 procent van alle respondenten had interesse in een dergelijk digitaal platform. Bij huurders van onder de dertig waren deze platformen wél populair. 60,3 procent van deze respondenten ziet zo’n platform zitten.

Samen inkoopvoordeel

Collectiviteitsprogramma’s voor korting of voordeel voor diensten en producten scoren gemiddeld gezien bij alle huurders beter dan inzichten en advies. 41,4 % is geïnteresseerd in deelname aan een collectiviteitsprogramma. Bij huurders van  onder de dertig  is dit percentage wederom een stuk hoger dan gemiddeld, namelijk 61,2 procent. Diensten die goed scoren zijn onder andere het inschakelen van een klusjesman (19,0 procent), het afnemen van gas en/ of elektra (18,7 procent) en het afnemen van telecomdiensten (14,3 procent).

“De cijfers laten zien dat woonplatformen en digitale communities met name vanuit de leeftijdsgroep tot dertig jaar een opmars maken in de samenleving. De generatie Z is geen individualist, maar een gemeenschapsdier die technologie gebruikt om in contact te zijn met zijn of haar omgeving,” zo verklaart Dingeman Leijdens, directeur en oprichter van TJIP.

Bron: TJIP