noise-barrier-978213_960_720

Pointer, een platform voor datajournalistiek, heeft een top-10 opgesteld van de lawaaiigste steden in Nederland. Gekeken is naar agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners.

Pointer, een platform voor datajournalistiek, heeft een top-10 opgesteld van de lawaaiigste steden in Nederland. Gekeken is naar agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Uit de lijst blijkt dat Utrecht de lawaaiigste regio is. Ruim 20% van de mensen in deze regio moet elke dag meer dan 55 decibel aanhoren.  Almere is de stilste stad. Nog geen 5 procent van deze regio hoort dagelijks meer dan 55 decibel.

Percentage inwoners dat dagelijks meer dan 55 decibel hoort:

-Utrecht 20,39 %
-Hilversum 18,25 %
-Gouda 16,58 %
-Rotterdam 16,42 %
-Arnhem 15,89 %
-Alkmaar 15,69 %
-Groningen 14,37 %
-Maastricht 13,80 %
-Eindhoven 13,80 %
-Den Haag 13,74 %

Met het onderzoek wil Pointer inzicht krijgen in geluidshinder in Nederland.

Amsterdam gemiddeld rustig, met uitschieters

Opvallend is dat de regio Amsterdam niet terug te vinden is in de lijst. De hoofdstad staat op een vijftiende plek, onder Nijmegen en boven Enschede. Voor iets minder dan 11% van de inwoners van de regio Amsterdam schalt meer dan 55 decibel in de oren.

Dat wil niet zeggen dat het rustig is in Amsterdam. Sommige plekken in de stad behoren tot de luidruchtigste plekken van Nederland. 1 procent van de inwoners moet meer dan 70 decibel aanhoren. Hiermee is de hoofdstad koploper. Ter vergelijking: in Utrecht is dit percentage 0,03.  

Toch is het gemiddelde geluidsniveau in Utrecht het hoogst, zowel overdag als ’s nachts. Waar bovenstaande getallen gaan over de dag, blijkt dat het in de regio Utrecht ’s nachts ook relatief luidruchtig is. Ook stijgen Rotterdam, Groningen, Den Haag en Tilburg in de ‘nachtlijst’. In Arnhem, Gouda en Hilversum wordt het na zondsondergang juist rustiger. Dit kan te maken hebben met verkeer.

Gezondheidsproblemen

In Nederland worden zo’n 80.000 mensen ernstig in hun slaap verstoord en gaan er circa 80 mensen eerder dood door verkeerslawaai, blijkt uit gegevens van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) en deskundigen van de GGD.

In Europa sterven jaarlijks zo’n 12.000 mensen in Europa door geluidsoverlast, stelt het Europees Milieuagentschap. Daarom adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) volgens de nieuwste richtlijnen om geluid door wegverkeer terug te brengen naar gemiddeld 53 decibel (db) per etmaal en 45 db in de nacht.

Dit staat in schril contrast met de nieuwe omgevingswet. Daarin staat dat er in de toekomst woningen mogen worden gebouwd bij wegen waar het geluidsniveau 70 db is. Er wordt namelijk verwacht dat het geluidsniveau op termijn, door de komst van stillere voertuigen, weer lager wordt.

Decibel is een logaritmische aanduiding van geluidssterkte. Dit houdt in dat bij een toename van 20 decibel het geluid honderd keer zo hard klinkt.

Bron: Stadszaken