De woningmakelaardij in Nederland heeft een woelige tijd achter de rug en het ziet er niet naar uit dat het de komende 10 jaar rustiger wordt. Het traditionele businessmodel lijkt uitgewerkt. Verwacht wordt dat één op de vijf makelaarskantoren verdwijnt. Wat kan de makelaar daar zelf aan doen?

De woningmakelaardij in Nederland heeft een woelige tijd achter de rug en het ziet er niet naar uit dat het de komende 10 jaar rustiger wordt. Het traditionele businessmodel lijkt uitgewerkt. Verwacht wordt dat één op de vijf makelaarskantoren verdwijnt. Wat kan de makelaar daar zelf aan doen?

Bepaal je eigen koers
Het is nu aan de makelaars de koers van de markt te bepalen. Waar vroeger de diensten en de persoon van de makelaar samen vielen, worden nu door fusies en franchiseketens het merk en de inhoud steeds belangrijker.

Deeldiensten
De courtage staat onder druk. Makelaars stappen steeds vaker over op het aanbieden van deeldiensten. Door digitalisering is de markt transparanter geworden. Franchiseketens als de Witte WoningMakelaar, Domicilie, VrijeHuizenMarkt, maar ook de formules van de Rotero Groep zijn in opkomst. Het complexe is dat de markt niet één koers vaart, maar vele. Door het grote aantal ontwikkelingen zijn diverse segmenten enorm in beweging.

Marktverschuiving
Banken gebruiken de makelaardij steeds vaker als instrument om hypotheken te verkopen. Ook de komst van nieuwe spelers op de markt (zoals Makelaarsland, ZAH, Woningkrant, iBlue, Jaap) heeft een sterke invloed op de traditionele makelaarsdienst.

Fullservice makelaar verdwijnt
De traditionele makelaardienst staat onder druk door een aantal ontwikkelingen. Een van die ontwikkelingen is het afkalven van de fullservice makelaarsdienst door de doe-het-zelfmarkt en internet.

Strategische keuzes
Ontwikkelingen dwingen makelaars tot het maken van strategische keuzes. Makelaars moeten kritische klanten ervan overtuigen dat de dienst die ze leveren, het waard is om voor betaald te worden. Als de klant een niet-arbeidsintensieve dienst wenst, hoort daar een bijpassend prijskaartje bij. Een strategische keuze kan ook zijn: het digitaal makelen, het aanbieden van deeldiensten of het aansluiten bij een franchiseketen.

Verschillende doelgroepen onderscheiden
Makelaars moeten verschillende doelgroepen onderscheiden. De markt wordt gesegmenteerd. In Groningen wil de klant iets anders dan in Zaandam of Middelburg. Dat is op zich logisch. Maar de klant in het oosten van de stad wil vaak ook iets anders dan de klant in het centrum.

Service moet beter
De makelaar communiceert slecht. Hij steekt te weinig tijd in het deelgenoot maken van de klant in het verkoopproces en laat weinig argumenten horen bij het nemen van bepaalde beslissingen. Het zou de klant een goed gevoel geven als om hem meer bij het verkoopproces te betrekken.

Bron: Vastgoed