GETSOCIAL_ERASTILL1[1]

Deze maand is de nieuwe versie van Helpmee.nl online gegaan. Dit sociale platform geniet grote belangstelling van de makelaardij in Nederland en in het buitenland onder de naam placert.com. Met de dienst, die aan de site van de makelaar wordt gekoppeld, kunnen relevante omgevingsfactoren en interne features van het huis inzichtelijk gemaakt worden.

 

Deze maand is de nieuwe versie van Helpmee.nl online gegaan. Dit sociale platform geniet grote belangstelling van de makelaardij in Nederland en in het buitenland onder de naam placert.com. Met de dienst, die aan de site van de makelaar wordt gekoppeld, kunnen relevante omgevingsfactoren en interne features van het huis inzichtelijk gemaakt worden. De input wordt door de verkopende partij en diens sociale netwerk met foto’s, video’s en reviews gegeven en vervolgens gedeeld. “De distributie is en blijft net als bij de vorige versie via de makelaar verlopen”, zegt Lex Groenewegen, oprichter van KijkMijnHuis (KMH).

De basis werd al enkele jaren geleden gelegd met een eerste versie waarbij verkopers eenvoudig hun sociale netwerken informeren over de te koop staande woning. Deze tool werd destijds omarmd door de makelaardij. Intussen zijn 1500 makelaars in Nederland aangesloten bij de dienst en hebben al 500.000 mensen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om content te plaatsen of het te delen. Op het vernieuwde platform genereert de makelaar samen met de verkoper en zijn sociale netwerk nog meer extra gegevens. Dit zijn relevante elementen die een potentiële koper zou willen weten en niet standaard door de makelaar kan worden vermeld, zoals het speeltuintje in de buurt, de hondenuitlaatplaats, extra parkeerruimte om de hoek, de leuke sportclub of de fijne tuin met avondzon.

Sociale data

Op een product pagina van bol.com of Amazon wordt ook veel ruimte gegeven aan ‘sociale data’ zoals reviews, gebruikerservaring en tips. Lex Groenewegen vond het hoog tijd deze trend deze ontwikkeling door te zetten naar de woningmarkt. Vanuit die gedachte ging hij aan de slag om relevante content van de te verkopen woning te verzamelen en te genereren via het sociale netwerk van de verkoper. Daarnaast kwam al snel de marktvraag om deze ‘zachte data’ ook echt te kunnen koppelen aan woning. Hiermee wordt naast de harde data zoals aantal kamers en vierkante meters, het woningbeeld compleet gemaakt met leuke, interessante en relevante weetjes en media over de woning en de buurt. Tot voor kort als losstaand platform, vanaf vandaag geheel gekoppeld aan de makelaarssite.

Internationale belangstelling

De nationale lancering is tegelijkertijd de opstap naar internationale uitrol van placert.com. Aankomende week spreekt Lex Groenewegen in New York op de Property Portal Watch en aansluitend op Inman Connect Real Estate. Zes Landen zijn inmiddels in voorbereiding voor implementatie van het platform bij de makelaarssites onder de naam placert.com. De inspanning om deze dienst ook in het buitenland aan te bieden heeft te maken met de groeistrategie van het bedrijf. Lex Groenewegen: “We hebben in Nederland zoveel marktaandeel – ongeveer 70 procent – dat groei alleen nog maar uit het buitenland kan komen.”

Ondersteund door het Property Portal Accelerator Programma wordt gewerkt aan de internationale introductie van het sociale platform. De interesse in placert.com is de eerste aanzet tot een nieuwe trend in de internationale vastgoedbranche om social marketing en user generated content op relevante wijze in te zetten. Op een productpagina van bol.com of Amazon wordt ook veel ruimte gegeven aan ‘sociale data’ zoals reviews, gebruikerservaring en tips. Deze trend heeft nu ook zijn weg gevonden naar de woningmarkt.

Interesse

Erik Wikander van het Zweedse Maklarhuset (130 vestigingen): “Toen we de presentatie van placert.com zagen, wisten we dat het tijd werd om in het vliegtuig naar Nederland te stappen. Dit is de volgende trend in de vastgoed branche en wij wilden er als eerste bij zijn. Arjan Terpstra van ERA Nederland: “Met deze nieuwe dienst gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Nu komt er eindelijk ook persoonlijke en unieke informatie bij onze huizen op Era.nl  te staan. De belevenissen en tips van de vrienden of familieleden van de verkoper voegen echt waarde toe. Op sites als Funda gaat het vooral over ‘harde’ gegeven van een huis zoals het aantal vierkante meters, geveltypen, isolatiewaarden etc. Een huis is meer dan alleen een som van de bakstenen. Het wordt de plek waar je misschien je nieuwe leven gaat leiden. Met de HelpMee app op era.nl kun je je als huizenzoeker laten inspireren en verrassen.”