Online Award

‘Moderne makelaar onderscheidt zich met branding en innovatie’

Een steeds groter deel van de customer journey vindt online plaats. Steeds meer ‘traditionele’ makelaars oriënteren zich online en het aantal online makelaars neemt hand over hand toe. Een gegeven dat zich onder meer vertaalt in een toename van het aantal inschrijvingen voor de Online Award 2017. Maar, hoe onderscheidt u zich als makelaar in een online wereld van ‘de rest’? Jeroen Stoop van Makelaarsland, winnaar van de Online Award 2016, weet als geen ander hoe je dit doet. “Branding, ofwel een merk bouwen, dat zie je in de makelaardij nog veel te weinig.”

Branding dus. Maar hoe doet u dat, als makelaar? Voor mensen die een huis willen kopen, begint de zoektocht veelal bij funda. Stap 1 is dus om  uw woningaanbod professioneel te presenteren. Maar dan? “Wat je niet wilt, is dat het blijft bij die ene opdracht van het kopen of verkopen van een woning”, zegt Jeroen Stoop. “Je wilt met je merk een gevoel creëren. Laten zien met wat voor type bedrijf een klant te maken krijgt, in de hoop dat hij je naam noemt als hij praat met iemand anders die overweegt zijn woning te verkopen.”

Presentatie buiten funda

Arend Valkema van Realax, ook dit jaar weer sponsor van de Online Makelaar Award, onderstreept het belang van branding. “Alleen met funda kom je er als makelaar niet meer. Funda heeft de manier waarop het woningaanbod werd gepresenteerd een enorme boost gegeven. Mensen kunnen nu vanaf de bank een huis bekijken en zich vervolgens goed geïnformeerd tot een makelaar wenden. Zeker als het gaat om bezichtigingen, scheelt dat een makelaar het nodige werk. Maar die wil meer dan één opdracht. Immers, hoe meer woningen een makelaar in zijn portfolio heeft, hoe groter hij is.”

Volgens Valkema gaat het erom hoe makelaars zich buiten funda om presenteren. “Dat begint bijvoorbeeld met een hele goeie website, waarop je minimaal dezelfde content biedt als op funda, dus: mooie foto’s, een 360° tour, hoogtefoto’s enz. Maar het gaat om die plus. Weet je als makelaar bijvoorbeeld veel van de omgeving, gebruik die lokale kennis dan op je website. Verwerk zoekwoorden in je webteksten. Hoe beter je dat doet, hoe hoger je in de zoekresultaten van Google terechtkomt. Op die manier creëer je traffic naar je website. Helaas gaan veel makelaars hiermee vaak al de mist in.”

Een merk met sociaal draagvlak

Dat geldt niet voor Makelaarsland, dat onlangs zijn compleet vernieuwde website live zag gaan. Aan het ontwikkelen van een website gaan heel fundamentele keuzes vooraf. Bijvoorbeeld over hoeveel informatie je prijsgeeft. “Kijk bijvoorbeeld naar aanbieders als Airbnb of Booking.com. Zij geven online zoveel mogelijk informatie weg, zodat er zo min mogelijk klantcontact hoeft plaats te vinden. Dat is een keuze. Hoe meer informatie je op je website prijsgeeft, hoe minder werk je hebt. Wil je dat niet of heb je daar geen belang bij, dan moet je dat niet doen”, aldus Stoop.  “Het inrichten van je communicatiestroom van face-to-face tot volledig geautomatiseerd, is ook zo’n keuze. Allemaal beslissingen die cruciaal zijn voor je imago en merkstrategie.” 

Naast de nieuwe website maakt de grootste online makelaar dankbaar gebruik van andere kwalitatieve (social) media. Stoop: “Die maken het verschil tussen een ‘gewone’ makelaar en een moderne, onderscheidende en innovatieve makelaar. De vraag is: welke van de twee wil je zijn? Daarvoor moet je eerst goed naar je merk kijken. Wat wil je ermee bereiken? Wil je je merk ‘branden’, dan zul je meer moeten doen dan alleen op Twitter melden dat je weer een huis hebt verkocht. Je moet jezelf laten zíen als bedrijf.”

Volgens Arend Valkema zijn social media bij uitstek geschikt om als makelaar sociaal draagvlak te creëren. “Het gaat niet alleen om het posten van nieuwtjes en foto’s, maar juist ook om het delen van achtergrondinformatie. Over je bedrijf, je mensen, over je klanten. Natuurlijk moet je oppassen voor een gevoel van verkapte reclame, maar je moet wel meer laten zien, wil je je merk ‘branden’.”

Een goed voorbeeld hiervan is de Kitchen Take Over, waarmee Makelaarsland zich afgelopen zomer op Instagram profileerde. Stoop: “De kok die bij ons de catering verzorgt, was een aantal weken op vakantie. Onze medewerkers (Makelaarsland heeft vijftig man in dienst, red.) namen om beurten de taken van de kok in de keuken over. Door foto’s hiervan op Instagram te posten, laten we het bedrijf en de mensen achter Makelaarsland zien.”

Woningpaspoort en 3d-presentaties

Branding alleen is niet zaligmakend. Wilt u zich onderscheiden van de concurrent, dan moet u blijven innoveren. Stoop: “Innovatieve bedrijven doen voortdurend onderzoek naar wat hun klanten willen.” Zo onderzocht Makelaarsland of belangstellenden wel genoeg hebben aan de online brochure die wordt opgestuurd naar aanleiding van een bezichtigingsaanvraag. “Verrassende uitkomst is dat mensen, naast de online informatie, toch graag iets fysieks willen hebben dat ze in hun binnenzak kunnen steken. Naar aanleiding hiervan hebben wij het Woningpaspoort ontwikkeld; een miniboekje met daarin foto’s en de belangrijkste gegevens van een woning, voorzien van een kaft, zoals een echt paspoort. Zo zie je maar weer dat print – in vernieuwde vorm – het online concept kan versterken.”

Een andere innovatie die Makelaarsland op het punt staat (lees: oktober) uit te rollen, is een website waar geïnteresseerden 3D-visualisaties van woningen kunnen bekijken. “3D-presentaties worden steeds belangrijker”, zegt Stoop. “Op de nieuwe site die wij gaan lanceren, kunnen klanten aan de hand van een 3D-presentatie bijvoorbeeld de exacte maten van een woning opmeten. Handig, omdat ze op die manier precies kunnen zien of bijvoorbeeld hun huidige meubilair in de nieuwe woning past. Een perfecte combinatie van een handige tool en klantbeleving.”

Voorop blijven lopen

Het zijn volgens Stoop innovaties als deze die ervoor hebben gezorgd dat Makelaarsland er vorig jaar met de Online Award vandoor ging tijdens de Woningmakelaar van het Jaar verkiezing. “Als je kijkt naar waar wij in investeren – innovaties, ontwikkeling van apps enz. – hoe wij dingen hebben ingericht en kwaliteit hebben neergezet, bijvoorbeeld met het opzetten van goede informatiestromen met aankoopmakelaars, dan steken wij met kop en schouders boven de rest uit. En nog steeds lopen we voorop, maar we zijn nooit klaar. Op juridisch vlak bijvoorbeeld, valt er nog veel te winnen. Het digitaal ondertekenen van de koopovereenkomst bijvoorbeeld, wordt straks de nieuwe standaard. Hierop zijn wij momenteel flink aan het schakelen, onder andere met uitbreiding van het team en het aanpassen van software. In het verlengde daarvan kijken we ook naar blockchaintechnologie en het uitwisselen van informatie met alle belanghebbende partijen: hoe kun je het elkaar gemakkelijker maken en zorgen voor veilige informatiestromen.”

De troon

Wat het winnen van de award Makelaarsland heeft gebracht? “Erkenning, voor het harde werken van ons als team; voor, tijdens en na een traject”, stelt Stoop. “En ja, we hebben ons ook nu weer ingeschreven, ook al is er nu meer concurrentie. Ik vind dat alleen maar leuk om te zien. Iedereen wil toch kijken of ze Makelaarsland van de troon kunnen stoten. Wij hebben er in ieder geval alles aan gedaan om de award weer in de wacht te slepen. Ik zou niet weten wat we beter hadden kunnen doen.”

Doet u nog niet mee aan de Woningmakelaar van het Jaar 2017? Het is zeker nog niet te laat. Maak nu uw acount aan, kies uw categorieën (nieuwbouw, verhuur, online, aankoop, verkoop of marketing) en ga voor de winst.