Vastgoed Actueel spaarhypotheek

‘Verlengingsvoorstel spaarhypotheek zet klant op verkeerde been’

Veel geldverstrekkers die een verlengingsvoorstel sturen naar klanten met een spaarhypotheek, leveren een incompleet overzicht. Dat meldt de Hypotheekshop.

Klanten die dachten goedkoper uit te zijn met de lage rente, worden na de verlenging onverwacht geconfronteerd met hogere maandlasten. De Hypotheekshop pleit ervoor dat geldverstrekkers hun spaarhypotheekklanten beter gaan informeren bij verlengingen.

Hogere netto maandlasten

Klanten die tussen 2006 en 2008 een 10-jaar vaste spaarhypotheek afsloten, kunnen vaak rekenen op een rente die 3 tot 4 procentpunt lager is dan bij afsluiten. Omdat bij spaarhypotheken de hypotheekrente is gekoppeld aan de spaarpremie, leidt dat in sommige gevallen tot hogere netto maandlasten. Als de rentevaste periode bij afloopt, geven geldverstrekkers volgens de Hypotheekshop vaak alleen de nieuwe rentestanden door aan consumenten en niet de spaarpremie.

Teleurstelling

“Achteraf overheerst dan de teleurstelling, als blijkt dat de uiteindelijke nieuwe maandlasten soms een paar honderd euro hoger worden dan waarvan uitgegaan was”, schrijft de Hypotheekshop. “Het is daarom belangrijk dat mensen op basis van alle benodigde informatie hun keuze kunnen maken.” Volgens de adviesketen wijzen aanbieders op systeemtechnische beperkingen als oorzaak van het ontbreken van de spaarpremie. De Hypotheekshop ziet echter ook aanbieders die wel de nieuwe premie aanleveren bij het verlengingsvoorstel.

Opvragen duurt lang

“De ervaring leert dat ook het opvragen van de nieuwe premie op het moment van verlengen lang kan duren. We pleiten er derhalve voor dat geldverstrekkers de consument op dit punt beter gaan informeren, zodat deze weloverwogen kan kiezen.”

Bron: am:web