Virtueel woonhuis als marketingcampagne

Met het online huis Nieuwstraat 15 is budget woonwinkel Kwantum een eigen digitale 2.0 variant van het Big Brotherhuis begonnen. Klanten kunnen 24 uur per dag toekijken hoe een jong stel zijn eengezinswoning kamer voor kamer inricht. Bezoekers kunnen virtueel door alle kamers wandelen en alle producten aanklikken.

 

“Uit elk marktonderzoek blijkt dat de consument één ding wil: zich een voorstelling maken van het eindresultaat. Nieuwstraat 15 is ons antwoord op die behoefte. Hier kunnen mensen zien hoe de inrichting eruit ziet in een echt huis met echte mensen," zegt Communicatie Manager Letteke Bens van de Homefashion Group, waartoe Kwantum behoort. De redactie van Vastgoed Actueel biedt u dit artikel aan, omdat het wellicht inspirerende, nieuwe inzichten kan bieden op het toepassen van nieuwe media binnen de makelaardij.

Huis als etalage

Met het virtuele huis slaat Kwantum een compleet nieuwe richting in om consumenten te bereiken. Terwijl concurrerende woonketens veel moeite doen om in hun winkels hele kamers en ruimtes in te richten zodat consumenten een goed idee krijgen, slaat Kwantum die stap over en toont de winkel online hoe meubels, gordijnen, vloeren en andere spullen in een echt huis staan. Alle producten in het huis zijn aanklikbaar, bezoekers kunnen interviews met bewoners Frank en Esther bekijken en krijgen tweets en andere berichten toegestuurd van het stel.

Virtuele assortiment-tour

Bezoekers van Nieuwstraat 15 kunnen virtueel door het huis wandelen, de camera 360 graden draaien en inzoomen, terwijl de bewoners Frank en Esther op de bank zitten of aan het werk zijn. Het hele huis is ingericht met het assortiment van Kwantum. Dat wisselt regelmatig per kamer en per seizoen en daarmee wisselt ook de inrichting van Nieuwstraat 15.

Klantgerichte formule

Kwantum, onder meer marktleider in gordijnen en vloerbedekking, nam enkele jaren geleden het besluit om de organisatie te kantelen van inkoopgedreven naar een klantgerichte formule. De keten wil de toegankelijkheid vergroten door middel van een integrale cross channel strategie. Een onderscheidend en duurzaam communicatieconcept is daar een onderdeel van. Door de inzet van Nieuwstraat 15 als webshop 2.0 wordt de fysieke winkel meer en meer een afhaalpunt van het gekozen artikel. In feite fungeert het huis als levende online catalogus.

Webshop van de toekomst

Op deze manier hoeft de woonketen de inrichting van zijn winkels niet steeds volledig aan te passen om klanten ideeën te laten opdoen voor hun woning.  “Kwantum heeft misschien een wat stoffig imago dat inmiddels geen recht meer doet aan de eigentijdse woonproducten die je er vindt. Met deze campagne openen we de webshop van de toekomst," stelt Bens.

 

Nieuwstraat 15 is te bezoeken via: www.kwantum.nl/nieuwstraat15 .