Steeds meer (startende) makelaars werken als zzp’er

Makelaars experimenteren steeds meer met maatwerktarieven en steeds meer (startende) makelaars werken als zzp’er. Deze en andere trends staan in het bericht Cijfers & Trends van de Rabobank. En verder: de markt voor makelaars zal zich in 2015 stabiel ontwikkelen.

Internet en social media spelen een cruciale rol in het zoek- en koopproces van woningzoekenden. Bezoek websites en gebruik van ‘apps’ via mobiele apparaten neemt toe, staat in Rabobank Cijfers & Trends. Ook worden te koop staande woningen middels video filmpjes gepresenteerd om de verkoop te stimuleren. “De rol van de makelaar is sterk veranderd door het gebruik van internet en social media door potentiële (ver-)kopers. De makelaar is adviseur en biedt diensten aan. Hij wordt niet langer gezien als de dealmaker maar meer als expert en autoriteit in het vak”, schrijft Rabobank.
Ook staat er in het trendbericht dat de toekomstige makelaar meer zal moeten werken met ketenpartners en maatwerk moeten leveren om zijn toegevoegde waarde aan te kunnen bieden. Een ander punt is dat het verzamelen, verwerken, combineren en analyseren van gegevens uit diverse woningmarktinformatiebronnen meer wordt ingezet als marketingtool. Hierdoor kan de makelaar de voor de klant relevante informatie sneller aanbieden.

Aantal makelaars

De markt voor makelaars zal zich in 2015 stabiel ontwikkelen, waarbij de Rabobank rekent op een volumeontwikkeling ergens tussen de -1 en +1 procent. Dit is het gevolg van het voorzichtig aantrekken van de woningmarkt. Wel zijn er volgens de Rabobank grote regionale verschillen; in grote steden is de groei hoger, terwijl aan de randen van Nederland het volume beperkt zal blijven. “Om klanten te blijven trekken, zullen makelaars als een autoriteit ervaren moeten worden en aanvullende diensten en producten moeten leveren. Te denken valt aan advies over locaties, energieverbruik, en verbouwmogelijkheden.”
De markt voor makelaars gespecialiseerd in bedrijfsmatig onroerend goed, zowel in kantoren als winkels, trekt in 2015 nog niet aan.