Open Makelaars: nieuwkomer met een persoonlijke touch

De lastige markt weerhoudt ondernemende types er niet van om hun geluk te beproeven in de makelaardij. Deze week weer een nieuwkomer in de schijnwerpers: Christiaan van der Sanden van Open Makelaars. Met tien jaar ervaring op zak begon hij in de zomer van 2010 voor zichzelf.

“Als ik niet aan het werk ben, is de kans groot dat je me op de tennisbanen van 'de groene kamer' tegenkomt. Daarnaast houd ik van lezen, wintersport en ben ik gek van computers en alle nieuwe mogelijkheden.” Zomaar een quote op de site van Christiaan van der Sanden, oprichter en eigenaar van Open Makelaars in Arnhem. Op zijn site stelt hij zich voor in een videoclipje.

Persoonlijke presentatie past in de huidige tijdgeest
Waarom zo´n persoonlijke presentatie? “Om te laten zien wie ik ben en waar ik voor sta en omdat dit helemaal in de huidige tijdgeest past met social media als Hyves, LinkedIn en Facebook. Mensen doen nu vooral zaken met mensen; dat is in de makelaardij niet anders.” Van der Sanden is tien jaar werkzaam als makelaar, waarvan de laatste vijf in een leidinggevende functie. Na zijn laatste klus in loondienst - het samenvoegen van twee makelaarskantoren -  besloot hij voor zichzelf  te beginnen.

Geen kantoortijden
Wat denkt hij toe te kunnen voegen aan de volle makelaarsmarkt? “Ik werk solo, klanten hebben alleen met mij te maken hebben. De lijnen zijn kort. Ze weten dat ze altijd snel worden terug gebeld. Daarbij ben ik niet gebonden aan kantoortijden, dus ook ’s avonds en in het weekend beschikbaar voor gesprekken en bezichtigingen.”

Niet traditioneel
“Mijn werkwijze is sowieso niet traditioneel. Neem mijn Te Koop-borden waar woningpresentaties en qr codes op staan zodat mensen de woningpresentaties op hun mobiele telefoon kunnen bekijken. Mijn foto’s worden ook uitsluitend door professionele fotografen gemaakt.”

Specifieke doelgroep
Anders dan de gemiddelde makelaar opereert van der Sanden in een ’heel klein gebied en binnen een uitgekiende doelgroep’. “Met marktsegmentatie bereik je tegenwoordig meer dan met schieten met hagel. Ik richt me op de huidige generatie dertigers die een paar Arnhemse wijken bevolken. Ik heb voor deze doelgroep gekozen omdat ik veel met sociale media doe en als makelaar tien jaar in die wijken heb gewerkt. Dat ik zelf 32 ben, is mooi meegenomen.”

Aankoopopdracht via Twitter
Van der Sanden promoot Open Makelaars door flyers te verspreiden in de wijken waar hij actief is. “Zo’n 20.000 stuks per keer. In het begin heb ik 6000 stuks zelf bezorgd, maar dat leer je snel af! Verder ben ik heel actief op sociale media. Laatst heb ik nog een aankoopopdracht via Twitter gekregen. Het loopt uitstekend: vandaag heb ik mijn vijfde woning verkocht.  Op dit moment staan er vijftien te koop. Ik heb de woningen binnen relatief korte tijd - gemiddeld binnen 76 dagen - verkocht. Het landelijk gemiddelde ligt op 213 dagen. Ik geef toe dat je meer woningen moet hebben verkocht om een echt oordeel te kunnen vellen, maar leuk is het wel.”

Gelukkig zijn
Heeft Van der Sanden qua betaling nog iets hips bedacht? “Het liefst zou ik per uur betaald willen worden, maar dat is in de huidige markt niet haalbaar. Ik heb mijn inkomsten verspreid over drie pijlers. Klanten betalen voor de presentatie op Funda en alles eromheen, mijn verkoopactiviteiten als makelaar en de courtage.” Uitbreidingsplannen heeft Van der Sanden niet. “Mijn belangrijkste ambitie is gelukkig zijn. Tot nu toe heb ik ontzettend veel plezier mijn werk, dat wil ik graag zo houden. Daarom wil ik geen mensen in dienst nemen. Dan zou ik van Open Makelaars liever een Open Source-platform willen maken, mits dit bijdraagt aan mijn persoonlijke geluk en dat van de klant.”