Stijgend vertrouwen in woningmarkt volgens Marktindicator

De ontwikkelingen op de woningmarkt werpen hun vruchten af. Dat blijkt uit de laatste cijfers van de Eigen Huis Marktindicator, een onderzoek dat gedaan wordt door onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft. Deze geeft aan dat het consumentenvertrouwen in juli de hoogste stijging ooit heeft.

De Marktindicator meet het consumentenvertrouwen onder 667 respondenten die achttien jaar of ouder zijn en representatief zijn voor de samenleving. Zij krijgen maandelijks een zestal stellingen over de woningmarkt, waarbij ze kunnen aangeven of ze er zeer negatief tot zeer positief tegenover staan.

 

Hoogste stijging

Deze maand gaf de Marktindicator een score van 62 aan, een stijging van vijf punten ten opzichte van de maand juni, toen de score nog de laagste ooit was. "62 is een stand die nog steeds erg laag is, maar we komen dan ook van een historisch dieptepunt", aldus Hans Andre de la Porte van Vereniging Eigen Huis. In mei was de score nog 59 procent.

 

Vertrouwen

De monitor heeft gemeten hoeveel vertrouwen de Nederlandse bevolking heeft in de markt voor koopwoningen. Er worden inschattingen en verwachtingen gemeten ten aanzien van de huizenprijzen, de hypotheekrente en de algemene omstandigheden om een huis te kopen.

 

Nooit boven 100

Geeft de indicator 100 aan, dan is het vertrouwen neutraal te noemen. Sinds zijn bestaan in 2004 is de barometer niet boven de 100 uitgekomen. "Als we onze metingen al in de jaren '90 (met name 1995-2000) hadden uitgevoerd, dan zou de stand wél boven de 100 punten hebben gestaan. Veel mensen waren toen aan het kopen, het aanbod was beperkt en de prijzen stegen hard."

 

Oorzaken lage score

"De afgelopen jaren staat de indicator onder de 100 punten: er is steeds minder vraag naar woningen, het aanbod is groot en groeiend, huizen staan langer te koop en de prijzen dalen (kopers bepalen de markt). Oorzaken zijn de economische crisis, onzekerheid over werk en inkomen, aangescherpte hypotheekregels en het besef dat de waarde van huizen ook kan dalen, dat is het risicogevoel bij consumenten."

 

Minder onzekerheid

"De woningmarktindicator heeft een bewezen voorspellende waarde over de ontwikkelingen op de woningmarkt. De stijging van 57 naar 62 punten is dan ook een indicatie dat de koopbereidheid stijgt. Mensen geven aan dat ze actiever gaan zoeken en sterk overwegen te gaan kopen als ze een betaalbaar huis vinden dat voldoet aan hun wensen. Oorzaken van dit toegenomen vertrouwen zijn de verlaging van de overdrachtsbelasting en het gevoel dat de economie aantrekt, waardoor de onzekerheid over werk en inkomen iets minder wordt."