6 tips voor het werven van stemmen voor de Woningmakelaar van het Jaar

De strijd om de klantwaarde awards van de Woningmakelaar van het Jaar is in volle gang. Doet u nog niet mee dit jaar? Het is zeker nog niet te laat! Vooral niet wanneer u onderstaande tips gebruikt. Want er is zoveel meer mogelijk dan enkel een mailtje sturen….

1. Direct mailing

Hoewel er tegenwoordig enorm veel mogelijkheden zijn om uw klant te bereiken, blijft het effectief om een direct mailing te versturen. Met behulp van uw database kunt u uw klanten en contacten, of een slimme selectie hiervan, een gepersonaliseerde e-mail sturen met de vraag om op u te stemmen. U voegt een link toe in deze mail die direct naar uw stempagina leidt. Of, wat tegenwoordig juist ook weer goed werkt, is een gepersonaliseerde offline mailing. Stuur bijvoorbeeld een gepersonaliseerde kaart met op de voorkant een foto van uw team. Communiceer hierop een meetbare link (gebruik hiervoor bijvoorbeeld bitly.com) zodat u inzicht heeft in het resultaat van uw campagne.

2. Social media

Hoogstwaarschijnlijk is uw kantoor actief op social media zoals Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn  en Twitter. Maak via deze kanalen kenbaar dat u meedoet met de verkiezing en het waardeert wanneer uw volgers een stem op u uitbrengen. Behalve een oproep kunt u ook denken aan een profiel- of omslagfoto met daarin een stembutton. Vergeet vooral niet om de kracht van social media in te zetten en uw volgers te vragen niet alleen op u te stemmen maar ook uw posts te delen.

3. Video

Zoals u weet is video enorm populair en effectief. Maak en korte video met hierin een oproep aan uw klanten om op uw kantoor te stemmen. Het werkt het beste wanneer een (of meerdere) van uw medewerkers deze oproep doet, zodat het persoonlijk is en aanspreekt. Deze video kunt u vervolgens via verschillende kanalen delen. Denk hierbij aan uw website, nieuwsbrief en social media kanalen.

4. Out of the box

Stemmen werven vergt creativiteit. Laat u verrassen door wat er naar boven komt wanneer u even de tijd neemt om te brainstormen met collega’s. Wij helpen u alvast op weg met enkele ideeën:

  • Schrijf een artikel over uw deelname en plaats dit in uw regionale krant of op regionale nieuwssites.
  • Vraag de klanten die uw kantoor bezoeken ter plekke hun stem uit te brengen. Zorg dat er een tablet met uitleg in de wachtruimte klaar ligt. Zogenaamde ‘mobile devices’ bieden meer manieren om slim en effectief ter plaatse stemmen te werven. Denk bijvoorbeeld aan Open Huizendagen, bezichtigingen, waardebepalingen op andere bezoeken aan een huis.

Let op: het belonen van stemmers en het kopen van stemmen in welke vorm dan ook, inclusief het weggeven, uitreiken of verloten van prijzen, is niet toegestaan. Uw dienstverlening moet uw stem verdienen. Goede doelenacties vormen een uitzondering, aangezien deze niet de stemmers ten voordeel komen.

5. Website

Uw website is uw visitekaartje. Klanten die uw website opnieuw bezoeken, kunt u met een banner op uw website activeren om op u te stemmen. In uw account op vastgoedactueel.nl vindt u verschillende promotietools, waaronder een stukje code waarmee u de stem-op-ons banner op uw website kunt plaatsen. Weet u zelf niet hoe dit moet, mail dan de code door naar uw websitebouwer. Deze kan de code dan gemakkelijk in uw website plaatsen.

Denk daarnaast aan het plaatsen van een pop-up. Deze trekken direct de aandacht. Let wel op dat de pop-up niet te storend werkt. Met actieve promotie van de verkiezing via uw eigen website slaat u twee vliegen in één klap. Bij websitebezoekers die nog geen klant van u zijn, kweekt uw deelname namelijk vertrouwen. Potentiële klanten zien immers dat u slimme marketingactiviteit onderneemt en dat u het vertrouwen heeft dat uw klanten u positief zullen beoordelen.

6. Persoonlijk contact

U en uw makelaars spreken dagelijks klanten. Ouderwets enthousiast vertellen over uw deelname aan de Woningmakelaar van het Jaar zal wellicht nog het meest effectief zijn, zeker wanneer u in dit gesprek de stem direct weet te verzilveren. Vergeet in dit geval niet te benadrukken dat zij hun stem nog moeten bevestigen via de mail. Zet ook uw binnendienstmedewerkers in; die spreken nog meer klanten dan uw makelaars. Zorg wel dat de klant meteen zijn stem uit kan brengen of, als dat beter is, dat u de emailadressen van de klant heeft of krijgt zodat u hem of haar de juiste stemlink kunt mailen.

Ken de spelregels

Let er bij het bedenken en uitvoeren van uw campagne aan dat u zich aan de spelregels houdt. Zo is het niet toegestaan stemmers te instrueren hoe zij hun stem op u moeten uitbrengen, bijvoorbeeld op een specifieke vestiging of categorie. Lees dus vooral ook het artikel:

Voorkom diskwalificatie: ken de spelregels van de Woningmakelaar van het Jaar

Tot en met 13 oktober hebben makelaars nog de tijd om stemmen te werven onder hun klanten.