ABN Amro realiseert groei hypotheken

ABN Amro realiseert tegen stroom in groei in Nederlandse hypotheken

ABN Amro heeft zijn Nederlandse hypotheken portefeuille opnieuw weten te laten groeien. Dat bleek deze week uit de resultaten over het tweede kwartaal. De groei is opvallend: grootbanken hebben het juist moeilijk door de komst van nieuwe spelers op de hypothekenmarkt.

ING rapporteerde recent nog dat het kampt met dalende volumes in de Nederlandse hypotheekmarkt, wat overeenkomt met de afkalvende portefeuilles van de grootbanken in het voordeel van nieuwe spelers zoals pensioenfondsen, verzekeraars, investeerders en buitenlandse aanbieders. ABN zwemt succesvol tegen de stroom in en zag het volume van de Nederlandse hypotheken groeien het afgelopen kwartaal met ruim € 300 mln tot € 151 mlrd.

Stabiel

Ondanks een groeiend aantal aanvragen voor hypotheken door consumenten is de hypotheekmarkt lastig voor banken, zo meldt fd. Voor hen gelden er namelijk sinds de kredietcrisis strenge kapitaaleisen, waar onder meer pensioenfondsen en verzekeraars niet door worden beperkt. Die trekken daardoor een deel van de markt naar zich toe, en juist de aantrekkelijke, langlopender hypotheken. De banken zagen op die manier hun marktaandeel in 6 jaar tijd dalen van 74% in 2011 tot 50% nu.

Waardevol

ABN heeft zo’n 20 procent van alle Nederlandse hypotheken in handen. Een ‘natuurlijk marktaandeel’ noemt ABN Amro-topman Kees van Dijkhuizen dit in het fd. De bank hecht veel waarde aan dit aandeel vanwege het risicoloze karakter van de leningen, te danken aan het nette betalingsgedrag van de Nederlandse huizenbezitter. "En met alle nieuwe eisen en regels wordt die portefeuille alleen maar stabieler."

Groei blijft lastig

Het zijn wel juist deze twee factoren die het lastig maken om groei te realiseren volgens de topman. "De lage rente maakt dat mensen nog steeds vervroegd aflossen en in nieuwe hypotheken zit door de nieuwe regelgeving ook altijd aflossing. Het is lastig om in die omstandigheden groei te realiseren."

Duurzame hypothekenstrategie

Deze week lanceerde ABN nog de Energie Bespaarcheck, waarmee huizenbezitters en –kopers heel gemakkelijk inzicht kunnen verkrijgen hoe ze de woning gemakkelijk kunnen verduurzamen. De bank heeft de ambitie  dat alle hypotheekklanten van de bank in 2030 een woning met een A-label hebben. Bij wijze van pr-stunt keerde ABN zijn logo tijdelijk om van schild naar groen huisje.