De top van de woningmakelaardij

2

Helmig Makelaardij
Vestiging: Halsteren
Medewerkers: 13
Aantal vestigingen: 1

Het geheim van het succes? Tristan Helmig, zoon van oprichter Evert en sinds dertien jaar actief in de zaak, hoeft niet lang na te denken. "Keihard werken, enthousiasme, innovatieve interne systemen, flexibiliteit – wij werken ook 's avonds en in het weekeinde – en vooral: creativiteit." Die creativiteit is bijvoorbeeld zichtbaar in de manier waarop Helmig Makelaardij communiceert met de buitenwereld. Zo organiseert het kantoor woonbeurzen in de regio en openhuizenroutes met een thema. Daarnaast vespreidt Helmig twee keer per jaar een woonglossy, waarin – naast het woonaanbod – artikelen staan over wonen en de woningmarkt. "Ook op Facebook en Twitter kiezen we altijd een originele invalshoek, in plaats van alleen woningaanbod te plaatsen."

 

3

Van der Krabben Makelaardij
Vestiging: Oss
Medewerkers: 23
Aantal vestigingen: 2

De medewerkers maken het verschil. Dat is de overtuiging van André Louwers en Joris Welten van Van der Krabben Makelaardij. Tijdens de crisis heeft het makelaarskantoor er bewust voor gekozen om niet in te krimpen. "Daardoor konden we ook tijdens die moeilijke jaren voldoende aandacht besteden aan onze klanten. Juist toen was dat belangrijk, omdat we meer voortgangsgesprekken moesten voeren en ook de bezichtigingen meer tijd kostten. Deze investering betaalt zich nu uit." De laatste Van der Krabben is al vijftien jaar geleden vertrokken, maar het voelt nog steeds als een familiebedrijf, aldus Louwers en Welten. "We zijn een hecht team, iedereen gaat ervoor. Alle medewerkers wonen in de buurt. Ze hebben feeling met de omgeving en weten precies welke (verhuis)plannen de mensen hebben."

4

Damen Makelaardij
Vestiging: Heerlen
Medewerkers: 13
Aantal vestigingen: 4

Gedetailleerde marktkennis is een voorwaarde om in Heerlen succesvol te zijn als makelaar, aldus directeur Jos Damen. In tegenstelling tot in bijvoorbeeld Maastricht, waar het bedrijf ook een vestiging heeft, verkopen de huizen zich niet vanzelf. "Het luistert nauw: een vraagprijs die 5.000 euro te hoog is, kan zorgen dat er geen geïnteresseerden zijn. Onze makelaars weten precies hoe groot de bandbreedte is waarbinnen ze een woning in de markt kunnen zetten." Maar een goede waardering is niet het enige. "Het effect van een goede prijs gaat teniet zonder een goede presentatie en klant-opvolging." Dat Damen Makelaardij de huizen snel verkoopt, gaat inmiddels als een lopend vuurtje door Heerlen. En dat zorgt weer voor nieuwe klanten. "Als eenmaal bekend is dat je in een bepaalde wijk veel verkoopt, ontstaat er een sneeuwbaleffect."

5

Zuidstad Makelaars
Vestiging: Rotterdam
Medewerkers: 8
Aantal vestigingen: 1

"We zijn goed in een specifiek stadsdeel", zegt John van den Bosch van Zuidstad Makelaars. De bedrijfsnaam zegt het al: Zuidstad verkoopt veel Rotterdamse woningen op de linker oever van de Maas. Daar bouwde Zuidstad sinds de oprichting in 1981 een ijzersterk imago op. "Door gewoon op de ouderwetse manier te werken, makelen is namelijk een ambacht." Ook tijdens de economische crisis slaagde het kantoor erin mooie cijfers te laten zien en die lijn trekt het kantoor door nu Rotterdam-Zuid booming is. "Natuurlijk hebben we ontzettend veel ervaring in huis, kennen we de markt goed en investeren we in social media en digitale presentaties van woningen, maar teamwork is het belangrijkst. Bij Zuidstad doen we het echt samen."

 

6

Boumij Makelaars
Vestiging: Den Bosch
Medewerkers: 18
Aantal vestigingen: 1

De kracht van het collectief is volgens Eric van Houtum, directeur van Boumij Makelaars, de belangrijkste succesfactor van zijn kantoor. "We werken hard en doen dat samen. We worden nog steeds blij van elke verkoop en vieren de successen met elkaar." Van Houtum onderstreept ook het belang van de actieve binnendienst. Speciaal aangestelde woonconsulenten van Boumij bellen mensen die een huis hebben bekeken. De vergaarde informatie koppelen ze weer terug naar de makelaars. "Dat is echt belangrijk, want het laat klanten zien dat we er altijd voor ze zijn en alles voor ze doen." De makelaars van Boumij verkopen elk huis alsof het hun eigen huis is. "Zowel kopers als verkopers hebben een enorm belang. Dat belang begrijpen wij en daar handelen we naar."

 

7

Van Silfhout & Hogetoorn Wereldmakelaars
Vestiging: Delft
Medewerkers: 14
Aantal vestigingen: 1

"We onderscheiden ons op kwaliteit", zegt Jeroen Hogetoorn van Van Silfhout & Hogetoorn. "Dat is tenminste het doel." Die kwaliteit biedt het Delfste makelaarskantoor door de klanten tijd, aandacht en eerlijkheid te schenken. Aan elk dossier werken twee makelaars. Klanten hebben dus altijd een aanspreekpartner die volledig op de hoogte is. "Makelen is dienstverlenen, dat gaat op basis van vertrouwen. En vertrouwen bouw je op met kennis." Daarnaast hecht Hogetoorn erg veel waarde aan eerlijkheid en realisme. "We doen realistische prijsvoorstellen en zijn eerlijk over de objecten die we verkopen. Deze manier van werken slaat aan, we hebben ons niet voor niets ontwikkeld tot marktleider in het gebied waarin we actief zijn."

 

8

Alders Makelaars
Vestiging: Veendam
Medewerkers: 14
Aantal vestigingen: 4

Ronald Vos van Alders Makelaars, vestiging Veendam, denkt niet dat er een specifiek geheim is achter het succes van zijn kantoor. "Er wordt gewoon heel normaal, hard gewerkt", zegt hij. In de woningmarkt in Veendam en omgeving is het aanbod aan huizen groter dan de vraag. "Juist daarom moeten we voor elke verkoop onze stinkende best doen. We bereiden ons goed voor, luisteren naar de klanten en weten wat er speelt." Dat laatste komt ook doordat alle medewerkers van Alders Veendam uit de buurt komen en middenin de samenleving staan. "Wij kennen de mensen en de mensen kennen ons. Verder kennen we de markt en houden we van ons vak. Meer is het niet."

 

9

Punt Makelaars
Vestiging Utrecht
Medewerkers: 12
Aantal vestigingen: 2

Het Utrechtse Punt Makelaars werkt volgens Tommie van Uden met een jong en enthousiast team. "Wij durven te adviseren en praten mensen niet naar de mond. Dat doen we omdat we de markt doorgronden. Zo kunnen we goede resultaten behalen." Punt Makelaars werkt op een moderne, innovatieve manier. Het kantoor investeert veel in marketing, onder andere via een eigen app en datamining. Van iedereen die contact heeft met Punt Makelaars, wordt een apart profiel aangelegd. "Zo weten we precies wie wat zoekt en kunnen we mensen aanbiedingen op maat sturen." Voor elke woning maakt het kantoor ook een speciale website. "We zitten niet stil en blijven steeds innoveren en investeren. In onszelf, via educatie en in onze manier van werken. De top bereiken is één ding; er blijven veel moeilijker."

 

10

Schieland Borsboom
Vestiging: Zoetermeer
Medewerkers: 40
Aantal vestigingen: 3

De makelaars van Schieland Borsboom bekijken voor iedere opdracht welke medewerker daar het beste bij past. "Onze ego's maken we onderschikt aan het resultaat", zegt directeur Kees Jan Borsboom. "We snappen namelijk heel goed dat de klanten wakker liggen van de koop of verkoop van hun huis. Daarom adviseren we ze open en eerlijk en nemen we ook de tijd voor de verkoop. Zorgvuldigheid is belangrijk om goede resultaten te behalen." Borsboom ziet zichzelf als ondernemende makelaar en zeker ook als marketeer. Hij laat zich inspireren door ontwikkelingen in andere branches en landen. "Daar kun je veel van leren. Met online veilingen waren we bijvoorbeeld een trendsetter in Nederland. Makelen draait om het bieden van toegevoegde waarde en we zoeken steeds naar nieuwe manieren om dat te doen."