shutterstock_173594528

Er wordt gehamerd op het social media tijdperk waarin wij leven. Maar als je het gebruikt, doe het dan goed. Sheila Sundberg adviseert over een goed facebook-beleid.

Punten van aandacht:

• Het gebruik van uw persoonlijke Facebook-pagina voor zakelijke doeleinden is risicovol. Een gevolg is ook dat u niet kan profiteren van de vele voordelen die zakelijke Facebookpagina’s u bieden.

• Wees alert als u iemand anders uw zakelijke Facebookpagina laat opzetten.

• Voorkom dat potentiële klanten op verouderde Facebookpagina’s terecht komen. Hierdoor kunnen ze onterecht tot de conclusie komen dat u te weinig actief bent op social media.

De belangrijkste functie van uw Facebookpagina is het onder de aandacht brengen of blijven brengen van uw bedrijf of zakelijke activiteiten bij (potentiële) klanten, zodat ze u in het vizier houden of krijgen. Voorkom echter wel dat u de fout in gaat met het volgende:

Het gebruik van uw persoonlijke Facebookpagina voor zakelijke doeleinden

Oké, veel andere makelaars doen het. Dus waarom zou ik dat niet doen?

Om te beginnen bent u dat overeengekomen toen u uw persoonlijke pagina aangemaakte! Facebook is ook vrij duidelijk over de consequenties: “Als u uw account inzet voor iets anders dan uzelf, dan loopt u de kans dat u permanent de toegang tot uw account verliest als u de pagina niet omzet naar een bedrijfspagina.”

“Permanent toegang tot uw account verliezen …” – stel u toch eens voor dat Facebook uw  pagina afsluit – dan is al uw inspanning voor niets geweest en verliest u uw volgers, uw foto’s en uw geschiedenis. Houd uzelf niet voor de gek met het idee dat dit niet kan of gaat gebeuren.

Het Facebookprofiel dat u gebruikt voor uw bedrijf is bedoeld om zoveel mogelijk business te genereren. Is uw vriend van de kleuterschool die drie staten verderop woont echt van plan om een huis te gaan kopen of iemand aan uw bedrijf te koppelen? Houd persoonlijke relaties persoonlijk.

Daar komt bij dat bedrijvenpagina’s tal van voordelen bieden (dingen die persoonlijke pagina’s niet hebben):

Data
Facebook Insights biedt u een schat aan informatie over de mensen die uw pagina hebben geliked. Over wat ze bekeken hebben op uw site en wat ze interesseert. Hun leeftijd, geslacht, de locatie waar ze zich bevinden en wanneer ze actief zijn op Facebook. Deze informatie is van onschatbare waarde voor toekomstige targeting.

Adverteren
Op een zakelijke pagina kunt u heel gericht inzoomen op een bepaalde doelgroep waarbij u rekening houdt met tal van factoren zoals leeftijd, postcode, gezinssituatie, inkomen en de daadwerkelijke kans dat zo iemand echt gaat verhuizen.

U kunt iemand anders aanstellen om uw zakelijke pagina te beheren. Waarbij het kan gaan om het plaatsen en (zo nodig) deleten van berichten, het reageren op commentaren en reacties, het meten van de respons en het opzetten van het advertertentiemogelijkheden.

Geen limiet op het aantal volgers
Persoonlijke Facebookpagina’s hebben een limiet van 5000 volgers. Als het om een bedrijfspagina gaat is er geen limiet. 5000 volgers lijkt misschien veel, maar er zijn makelaars die het lukt om deze mijlpaal te halen. Dus leg de lat hoog!

Als u op het moment uw persoonlijke pagina inzet voor zakelijk gebruik, zet dan een nieuwe op. Of als u daar de voorkeur aan geeft: zet deze om in een bedrijfspagina.

Als u iemand anders opdracht geeft om uw pagina op te zetten

U weet nu dat het belangrijk is om een ​​aparte ‘business’ pagina op te zetten, maar misschien beschikt u niet over de tijd of de intentie om dat zelf te doen. Als u het uit handen geeft, is het belangrijk om waakzaam te zijn.

Een bedrijfspagina moet worden opgezet middels uw persoonlijke profiel. Dat betekent dat u (of iemand anders die u daarvoor aanwijst) moet inloggen op Facebook als u zodra deze  nieuwe pagina wordt aanmaakt.

Als iemand anders deze rol op zich neemt en namens u de nieuwe zakelijke pagina gaat opzetten, dan is uw zakelijke pagina permanent verbonden aan die persoon.

“Wat is daar zo erg aan?” Vraagt u zich misschien af.

Een punt van aandacht. Wat als die collega (die dit op zich heeft genomen) op een onplezierige manier het bedrijf verlaat. Die persoon kan de inloggegevens aanpassen en bijvoorbeeld voorkomen dat u nog langer toegang heeft tot deze pagina.

Wat te doen als een stagiair het bedrijf verlaat en de informatie die u nodig heeft om in te kunnen loggen niet overdraagt?

En wat te doen als de collega die deze taak op zich heeft genomen de inloggegevens met anderen deelt die op hun beurt dingen aanpassen waar u niet op zit te wachten.

Creëer meerdere bedrijfspagina’s

Stop wat denkwerk in uw bedrijfspagina voordat deze de lucht in gaat. Het gaat er om dat het een pagina wordt die professioneel overkomt, goed inzetbaar is als marketingtool en minstens een paar jaar meegaat.

Sommige makelaars laten zich meeslepen en besluiten meerdere pagina’s op te zetten. Eerst bij hun huidige werkgever om zodra ze van baan veranderen weer een nieuwe op te zetten. Ook kan het zijn dat ze besluiten om meteen al meerdere pagina’s op te zetten: voor verschillende doeleinden zoals advertenties en community content.

Als iemand op internet uw naam als zoekterm gebruikt, dan vindt u het belangrijk dat zo iemand uw persoonlijke pagina en uw zakelijke pagina vindt. En niet een vijftal zakelijke pagina’s waarvan er vier geen recente updates bevatten.

Kort samengevat: het is belangrijk dat potentiële klanten u snel weten te vinden. Het is niet de bedoeling dat hun vertrouwen wordt ondermijnd omdat uw social media profiel niet up to date gehouden is.

Een Facebook bedrijfspagina is een uitermate belangrijke en nuttige tool. En daarom is het uitermate belangrijk om de tijd te nemen en dit goed te doen.

Sheila Sundberg is de oprichter van GrammarPros.

Origineel bericht: 3 mistakes that will kill your Facebook page