Vastgoed Actueel eerste indruk

Eén kans op een eerste indruk

Wie op zoek is naar een makelaar, heeft de keuze uit tal van opties. Maar waarom word jij als makelaar eigenlijk uitgekozen? Natuurlijk kan je uitgekozen worden op basis van je kwaliteiten. Maar een goede eerste indruk achterlaten is hoogstwaarschijnlijk minstens net zo belangrijk. Wij leggen uit waarom.

In online artikelen met tips over de keuze van een makelaar komen adviezen voorbij om te kijken naar reviews en om offertes en gesprekken aan te vragen. En om te kiezen voor een makelaar die is aangesloten bij een brancheorganisatie. Maar wat het meest in het oog springt, is de tip om ‘het gevoel’ te volgen. Een tip die we in minstens drie artikelen terugzien. Opvallend, want dit doet sterk vermoeden dat je als makelaar veel kunt bereiken door bij klanten een sterke eerste indruk te maken.

Waarom een eerste indruk zo belangrijk is

Een eerste indruk kan sterk bepalend zijn voor het oordeel over iemand. Of dat terecht is of niet maakt niet zoveel uit. Het is iets om rekening mee te houden. In de prehistorie kon een eerste indruk meer dan nu het verschil maken tussen leven en dood. Je moest razendsnel kunnen inschatten of een onbekend persoon een gevaar voor je leven was. Wordt het vechten of vluchten? Onbewust reageren we bij een eerste ontmoeting nog steeds op dezelfde manier.

Moeilijk te veranderen

Wanneer een eerste indruk is gemaakt, is het moeilijk om die nog te veranderen. Net als met een aankoop, waarbij we steeds weer willen bevestigen dat we de juiste keuze hebben gemaakt, willen we een eerste indruk het liefst behouden. Het negatieve aspect zou hierbij zwaarder wegen dan het positieve. Heb je eenmaal het stempel ‘onbetrouwbaar’ of ‘onvriendelijk’ gekregen, dan kom je er dus moeilijk weer vanaf.

Een professionele uitstraling

Wie een makelaar zoekt, heeft behoefte aan een betrouwbaar en kundig persoon. Om te beginnen speelt kleding daarbij een rol. Een fatsoenlijk pak, nette schoenen en een goed passend overhemd stralen professionaliteit uit. Kijk uit met overdreven (dure) accessoires, hiermee kan je door de klant al snel in een hokje geplaatst worden. Ook een goede lichamelijke verzorging is vanzelfsprekend belangrijk. Zorg dat je fit bent, zodat je een stuk sterker in je schoenen staat. Een respectvolle houding en het tonen van kennis en kunde maken het af.