Vastgoed actueel - Facebook

Facebook-update: berichten bedrijven verder beperkt

Facebook gaat posts van bedrijven verder beperken in de tijdlijn van haar gebruikers, dit laat Frankwatching weten. Of, zoals Facebook het zelf zegt: ‘posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ worden het belangrijkst. Facebook geeft voorrang aan posts van familie en vrienden. De komende maanden gaat Facebook geleidelijk updates doorvoeren die dit verschil in het algoritme gaan maken.

Aan posts van pagina’s, ‘publieke content’, wordt minder prioriteit meegegeven. Maar dat is niet het enige: ook het soort content dat u als pagina deelt, maakt veel verschil. Was tot voor kort de gouden tip voor bereik (vierkante) video, straks is dat niet meer genoeg. Het gaat er ook bij publieke posts om dat er conversaties tussen mensen ontstaan. Dan zou het algoritme u hoger kunnen aanmerken.

Posts die de gebruikers een ‘passieve ervaring’ bieden, worden als minder goed aangemerkt. Gewoon een leuke, informatieve of vermakelijke video is niet meer genoeg. Tegelijkertijd zijn uw mogelijkheden om interactie uit te lokken beperkt: eerder al gaf Facebook aan dat engagement bait ('Tag diegene hier!') wordt bestraft. 

Wat zijn de gevolgen voor u?

Facebook geeft letterlijk aan dat mensen minder content van bedrijfspagina’s zullen zien. Inclusief video’s. Dat betekent dat u het bereik van uw posts, de watch time van uw video’s en het aantal doorklikken naar uw site (drastisch) kunt zien dalen. Hoe groot de daling is, is afhankelijk van verschillende factoren. Of uw post conversaties uitlokt wordt dus essentieel, maar ook hoe mensen reageren op uw posts, óf ze reageren en of ze uw post delen, blijft belangrijk.

Ontstaan er onder uw posts conversaties tussen mensen, dan zou u voorrang kunnen krijgen. Let wel: dat is iets anders dan wanneer uw volgers iemand taggen. Roept u uw volgers op om te reageren, een emoji-reactie achter te laten of iemand te taggen, dan doet u aan engagement bait. Dat betekent dat alleen oprechte interactie met uw posts ervoor kan zorgen dat uw content organisch in de tijdlijn van uw volgers verschijnt.

Adverteren werkt nog wel

Dat woordje ‘organisch’ is belangrijk, Facebook wil immers geld verdienen. Plaatst u een promoted post, of boost u een post, dan zal uw content nog steeds in de tijdlijn van uw volgers naar voren komen. In de huidige situatie zijn uw betaalde posts het succesvolst als ze veel interactie krijgen – of als u een succesvolle post boost. Er is dus alle reden om aan te nemen dat dit ook na de wijziging van het algoritme het geval is. Conclusie: ook bij betaalde posts moet u u houden aan de voorwaarden van Facebook.

Hoe zorgt u dat uw posts nog wel zichtbaar zijn?

1. Plaats deelbare content

Wilt u dat uw posts op een organische manier in de tijdlijn van uw volgers verschijnen, dan zult u u wederom moeten aanpassen aan wat Facebook belangrijk acht. En het lijkt erop dat het platform weer teruggaat naar hoe het begon: als een medium waar u op de hoogte blijft van de levens van uw vrienden. Een persoonlijke tijdlijn dus. Daar past persoonlijke content bij. Content die uw volgers zo waardevol vinden, dat zij het willen delen met hun vrienden. Want alles wat mensen delen, komt nog wel hoog in andermans tijdlijn.

Welke content willen mensen delen? Content waar ze zich mee identificeren bijvoorbeeld. Content die uw dag net iets beter of leuker maakt. En content die échte waarde toevoegt.

2. Plaats content die conversaties uitlokt (live video)

Zoals Facebook aangeeft: het allerbelangrijkste worden de conversaties tússen mensen. Het netwerk geeft zelf als voorbeeld live-video’s, die zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Niet alleen bijzondere momenten als een bezichtiging zijn mooie kansen om live te gaan. Wat denkt u van een vraag- en antwoordsessie, waarbij uw volgers hun vragen in de reacties kunnen stellen? (Andere volgers kunnen dan weer reageren op die vragen: conversaties!) Groepen zouden dan ook steeds belangrijker worden voor uitgevers. 

3. Vraag uw volgers hun voorkeuren aan te passen

Gebruikers kunnen zelf aangeven welke content zij graag in hun tijdlijn willen zien verschijnen. Nu is dat iets waar niet iedereen van op de hoogte is – en bovendien vereist het een actie. Maar u kunt het altijd vragen, natuurlijk. De volgers kunnen naar hun tijdlijn (op desktop) en klikken op de drie bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van uw tijdlijn). Kies ‘Voorkeuren bewerken’, klik op ‘Geef aan van wie u het eerst berichten wilt zien’ en kies daar voor makelaardij X.

In de app werkt het zo: klik op het hamburgermenu, scrol naar ‘Help en instellingen’ (helemaal naar beneden) en kies ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’. Daar kunt u vervolgens klikken op ‘Geef aan van wie u het eerst berichten wilt zien’ en kiezen voor makelaardij X. 

Maar het allerbelangrijkste: focus niet alleen op Facebook

De afgelopen jaren was het al duidelijk en ook deze verandering in het algoritme onderstreept het maar weer eens: Facebook heeft de touwtjes strak in handen. Facebook bepaalt. Het enige wat u kunt doen is u aanpassen – als het over uw content op het platform van Facebook gaat.

Maar wat u ook moet doen, is minder afhankelijk worden van Facebook. Voor Vastgoed is e-mail bijvoorbeeld een erg belangrijke bron van verkeer. Vastgoed heeft een wekelijkse nieuwsbrief. Zorg dat u de komende tijd uw volgers overhevelt naar andere kanalen – en dat u u aanpast aan wat Facebook belangrijk vindt. Wat wordt uw eerste actie?

Bron: Frankwatching