Facebook zet stapoen in plaatsen woningaanbod

Facebook zet flinke stappen in vastgoed- en woningaanbod

Facebook heeft opnieuw een grote stap genomen in het aanbieden van woningen op haar platform. Het sociale mediakanaal maakte vorige maand bekend grote updates door te gaan voeren op de verhuursectie van Facebook Marketplace in de Verenigde Staten. Hiermee kunnen gebruikers huurwoningen zoeken aan de hand van nieuwe filters zoals woningtype, locatie, aantal slaapkamers en huisdiervriendelijkheid. Ook is Facebook de samenwerking aangegaan met Zumper en Apartment List, waardoor honderdduizenden huurwoningen van deze online woningplatforms rechtstreeks op het sociale medium worden gepubliceerd. De Amerikaanse vastgoedmediaproducent Inman zocht uit wat deze plannen betekenen voor makelaars en online woningplatforms.

Wat betreft de vastgoedstrategie van Facebook is het updaten van de verhuursectie al de tweede belangrijke ontwikkeling in drie maanden. In september werd Dynamic Ads for Real Estate gelanceerd, waarmee makelaars en handelaren hun huidige aanbod onder Facebookgebruikers kunnen promoten. Vooralsnog worden deze plannen alleen in de Verenigde Staten uitgerold, maar Facebook Nederland is ook al gestart met het aanbieden van huurwoningen via Facebook Marketplace.

Ondersteunende rol

Facebook heeft eigenlijk altijd een ondersteunende rol gespeeld in de marketingstrategie van vastgoedprofessionals. Het sociale medium werd vooral gebruikt om de eigen diensten lokaal zichtbaarder te maken of om woningen gericht te promoten. Onderontwikkelde zoekfuncties en een gebrek aan een kwalitatieve online woningvoorraad hebben er voor gezorgd dat de vastgoedsectie van Facebook Marketplace tot nu toe nog niet echt van de grond kwam.

Mogelijkheden van de updates

Met de nieuwe updates wordt dit volgens Inman wel anders. Doordat Facebook de inventaris van gevestigde Amerikaanse woningplatforms gebruikt, levert de zoekfunctie op Facebook Marketplace nu veel meer op. Verhuurders zijn hierdoor meer geneigd om hun advertentie direct op Facebook te plaatsen. En omdat gebruikers meer woningen kunnen bekijken, leert Facebook ook meer over hun voorkeuren en de urgentie van hun zoekacties. Dit maakt een doelgerichtere vorm van promotie mogelijk.

Dit nieuws als eerste vernemen?  

Nederlandse makelaars die Inman Connect bezoeken, werden níet verrast door dit nieuws, want deze ontwikkeling werd tijdens 's werelds grootste makelaardijcongres in januari 2017 uitgebreid besproken. Andere belangrijke ontwikkelingen die voor deze makelaars niet uit de lucht kwamen vallen: 

- Het bod op funda dit jaar van een Amerikaans techbedrijf. Op het toneel van Inman werd vorig jaar namelijk al bekend dat twee grote techbedrijven een miljoeneninvestering deden in respectievelijk Opendoor en Knock.co, innovatieve online ondernemingen die in minder dan een jaar uitgroeiden tot de grootste spelers van de VS en de makelaardij volledig op zijn kop zetten;

- De eerste, volledig automatisch ingeplande afspraak met een makelaar via Alexa - de bot van Google. Die primeur deze maand bevestigt de chatbot-revolutie, wat een dankbaar thema was tijdens Inman Connect 2017.

Er is dus een manier om eerder in te kunnen spelen op dus diruptieve ontwikkelingen als deze. Neem een voorsprong op uw collega's: ga mee naar de Inman Connect en ervaar eind deze maand al wat er volgend jaar in Nederland gebeurt.

Lees alles over de reis naar Inman Connect en schijf u nu nog in

 

Voor makelaars

Daarnaast maakt Dynamic Ads for Real Estate het mogelijk voor makelaars om te adverteren aan Facebookgebruikers die hun eigen website hebben gezocht en door hun inventaris hebben gebladerd. Hierdoor kunnen de makelaars hun advertenties richten op mensen die specifiek op zoek zijn naar een huurhuis, in plaats van een brede doelgroep vol mensen waar die intentie lager is. Dit zou het rendement van de advertenties verhogen. 

Samenwerken met online woningplatforms

Volgens Inman is het vooralsnog niet de bedoeling van Facebook om online woningplatforms de markt uit te werken, maar hoopt het sociale medium wel meer winst uit vastgoedadvertenties te halen. Zillow, het grootste Amerikaanse woningplatform vergelijkbaar met het Nederlandse funda, is in plaats van de strijd aan te gaan dan ook een samenwerking gestart met Facebook. Twee maanden na de aankondiging van Dynamic Ads for Real Estate, lanceerden de twee bedrijven samen het product ‘Premier Agent Direct’. Makelaars die hierbij zijn aangesloten, kunnen advertenties direct op de tijdlijnen van Facebookgebruikers plaatsen die Zillow of het verwante platform Trulia hebben bezocht. Zillow neemt zo de rol van tussenpersoon aan. Makelaars kunnen ervoor kiezen om direct op Facebook te adverteren, maar kunnen hun marketingbudget ook aan Zillow uit blijven geven en tegelijkertijd meer zichtbaarheid op Facebook genereren. Volgens Inman een win-winsituatie: Zillow blijft relevant, Facebook krijgt advertentie-inkomsten en makelaars kunnen hun zichtbaarheid op meerdere kanalen vergroten.

Concurrentie

Dat Facebook en Zillow samenwerken, wil niet zeggen dat er geen concurrentie tussen sociale media en online woonplatforms kan ontstaan. Inman schrijft dat twee grote verschillen tussen de verschillende soorten platforms hierbij van belang zijn. Waar bezoekers van online woonplatforms zelf op zoek gaan naar een woning, leent Facebook zich er juist voor om gebruikers aan woningen te matchen. De meerderheid van de Facebookgebruikers zal niet bewust op zoek zijn naar een woning, maar zal het toch aan hen getoond zien worden. Het tweede verschil is dat online woonplatforms nog steeds de reputatie hebben als de beste plek om een woning te vinden, omdat ze alle beschikbare opties tonen. De strategie van Facebook Marketplace is daarentegen voorlopig nog afhankelijk van de adverterende cliënten. Dus hoewel er op Facebook woningen aan gebruikers kunnen worden gematcht, blijven deze woningen slechts onderdeel van een beperkt aanbod.

Inman komt hierom met vijf aanbevelingen voor online woningplatforms zoals funda;

  • Focus op het aanbieden van toegevoegde waarde voor makelaars
    Door makelaars unieke online producten te bieden, zijn ze minder geneigd om de banden met woningplatforms te breken;
  • Werk lokaal 
    Een woningplatform dat onmisbaar is op lokale markten, pakt een voordeel op een vlak waar Facebook niet kan concurreren;
  • Maak gebruik van Facebookadvertenties
    Facebook zal alleen maar uitbreiden, met of zonder de medewerking van online woonplatforms. Woningplatforms moeten hun lokale expertise gebruiken om het aanbod op Facebook aan klanten te verkopen.
  • Verken matching-mogelijkheden
    Als de verkoopervaring van huizenkopers inderdaad verder lijkt te evolueren in een matchingervaring, zorg dan dat je als woningplatform een product hebt klaarstaan dat geïnteresseerden aan woningen kan koppelen.
  • Ga niet de concurrentie aan met Facebook op het gebied van sociale producten
    Op dit gebied is Facebook het sterkst, de concurrentie aangaan zou naïef zijn.

Conclusie

De ontwikkelingen van Facebook op vastgoedgebied bieden kansen voor makelaars en woningplaforms, maar vormen zeker voor woningplatforms tevens een bedreiging. Gaan ze net als Zillow met Facebook samenwerken, of doen ze er alles aan om het sociale medium tegen te werken? Platforms moeten actie ondernemen om hun positie te behouden als de beste plek om vastgoedadvertenties te plaatsen en leads te verwerven. Volgens Inman is het goede nieuws echter, dat de platforms zeker een kans van slagen hebben. Vastgoed vraagt funda om een reactie, en hoopt u zo snel mogelijk daarover te kunnen berichten.

Bron: Inman