Vastgoed Actueel funda

Funda breidt diensten uit en gaat zich op hypotheken richten

Woonsite funda wil woningzoekenden verder gaan ontzorgen en makelaars ondersteunen rond bijvoorbeeld hypotheken, woonverzekeringen en notarisdiensten. Ook werkt het platform aan een dienst om passende makelaars te vinden. Funda meldt voor 2018 een record aantal bezoekers: 4.201.000 per kwartaal.

In totaal adverteerden en presenteerden 4.855 makelaars in 2018 op funda hun woningaanbod, 323.496 woningen. Het platform heeft te maken met een slinkend woningaanbod, maar een nog altijd groeiend aantal makelaars en bezoekers.

Ondanks dat funda meldt dat de cijfers tevreden stemmen, wil het platform gaan investeren in een nieuwe koers die zich richt op de informatie rond financiële diensten en het aanbod hierin.
CEO Quintin Schevernels maakte in december 2018 in een interview met Vastgoed al duidelijk dat innovatie voor hem een sleutelwoord is. “Het tempo van innovatie moet omhoog. We krijgen meer en een betere focus op de klant – makelaar én koper, maar indirect ook verkoper – en op de klantbehoefte.”

In een persbericht zegt de funda-CEO dat complexe vragen rond financiële diensten veel gedoe en stress opleveren. “Wij vinden dat de huidige aanbieders van die diensten de aspirant-koper daar slechts in beperkte mate in voorzien. Omdat deze vragen een logisch vervolg op het oriëntatieproces zijn, denken wij dat funda daar een belangrijkere rol in kan spelen.”

Online hypotheek afsluiten

Volgens Schevernels zal bijvoorbeeld het online oriënteren naar en zelfs het online afsluiten van een hypotheek de komende jaren een flinke vlucht gaan nemen. “Wij gaan onder meer kijken welke rol wij in dat marktsegment kunnen spelen, wat wij kunnen toevoegen ten opzichte van de andere aanbieders.” Tegenover Business Insider verklaart de CEO dat hij ook een funda-hypotheek niet uitsluit en dat hij hoopt na de zomer meer concrete plannen naar buiten te brengen.

Vernieuwde betaalregels zorgen voor digitalisering

De nieuwe strategie wordt mogelijk door de nieuwe Europese betaalregels (PSD2, red) die onlangs ingingen. Nu is de aankoop van een woning nog weinig digitaal en moeten potentiële kopers constant papieren aanleveren. “Wij sorteren voor op de digitalisering,” zegt Schevernels tegen het AD.
“Dankzij de nieuwe betaalregels is het mogelijk dat klanten ons een sleutel geven voor hun betaalrekening en DigiD. Een werkgeversverklaring is dan vaak niet meer nodig. Wij kunnen dan zien dat je al vijf jaar bij dezelfde werkgever zit en wat die maandelijks overmaakt. Ook weten wij precies wat de waarde van een huis is, hoe de prijsontwikkeling is in de buurt waar het huis staat. We kunnen snel een risicoanalyse maken. Stip op de horizon is voor mij dat een computer door middel van een algoritme bepaalt of alles goed is. Dan kun je in theorie in een paar minuten een huis kopen.”

Nieuwe zoekfunctionaliteiten en dienst om makelaars te vinden

Behalve aan nieuwe diensten werkt het platform aan het verbeteren en uitbreiden van bestaande content en functionaliteiten, vervolgt Schevernels: “Denk aan alerts op je mobiele telefoon als er een nieuwe woning te koop komt die past bij jouw zoekprofiel, zoekfunctionaliteiten op basis van reistijd van en naar het werk, voorzieningen als kinderdagverblijven in de omgeving van woningen en een dienst om passende makelaars te vinden.”

Andere mensen in het management

Vanaf 1 mei 2019 heeft Schevernels een vrijwel geheel nieuw executive team om zich heen dat verantwoordelijk is voor de transitie en de realisatie van de nieuwe strategie: CFO Evert Brugman, CCO Marc Roos, CTO Eduardo Neves en CPO Peter Gerber.

Bron: funda, AD, Business Insider