NUwonen

'Het nieuwe funda? Waarom niet?'

Op de cover: Lindsay Mossink, chef Redactie Algemeen en Economie NU.nl.
NU.nl houdt zich sinds deze zomer ook met wonen bezig. Met NUwonen wil de nieuwssite alle woningbezitters, -zoekenden en huurders in Nederland voorzien van nieuws en tips. En misschien ook wel van woningaanbod. Lindsay Mossink, chef van de redactie algemeen en economie van NU.nl, over de oprichting en toekomst van het nieuwe katern.

Just do it. Dat is volgens Lindsay Mossink de grondhouding van de hoofden en medewerkers van NU.nl. Een goed idee? Niet te lang aarzelen, maar gewoon beginnen. Mossink: "Zolang de plannen de behoeften van onze gebruikers vervullen, zijn we niet bang om zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Dat moet ook wel in de online mediawereld. Stilstaan is geen optie. Voor je het weet, ben je minder relevant dan je concurrenten."

Zo ging het ook toen ze bij NU.nl merkten dat de artikelen over wonen in de breedste zin van het woord, 'door het dak gingen'. "Een artikel met tips voor de grote schoonmaak bijvoorbeeld werd meer dan 650.000 keer gelezen. Tegelijk gingen ook de woonartikelen van de economieredactie als warme broodjes over de toonbank. Het leek ons dus slim om deze twee dingen samen te voegen. We zagen een platform voor ons met aan de ene kant artikelen over de (ver)koop, (ver)huur en financiering van woningen, en aan de andere kant artikelen over huishouden en inrichting. Toen bleek dat ook sales de wens had om meer te doen met wonen, was één en één twee."

NUwonen beoogt alle informatie rond wonen samen te brengen op één plek. Volgens Mossink is dat hard nodig, omdat deze informatie op internet erg versnipperd is of alleen te vinden achter betaalmuren of met een abonnement. "Vorig jaar zat ik zelf midden in de aankoop van een woning. Toen ik mij online wilde inlezen, zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Ik verlangde dus naar een plek waar alles samenkwam, liefst een plek waarmee ik al bekend was. Het mooie van NU.nl is dat wij al in het 'dagelijkse internetrondje' van mensen zitten, net als Facebook en Instagram. Het is toch ideaal dat wij iedereen die bezig is met een verandering in zijn of haar woonsituatie – woningbezitters, woningzoekers en huurders – in één moeite door kunnen voorzien van de informatie die ze zoeken?"

Willen jullie deze mensen informeren of adviseren?
"Het een sluit het ander niet uit. Nieuws zal altijd onze basis zijn, maar aan de hand van dat nieuws kunnen de juiste experts de lezers advies geven. Naast informeren en adviseren is er ook ruimte om te inspireren, met meer lifestyleachtige artikelen. Het is belangrijk om er ook wat luchtigs tussen te plaatsen – het leven zelf is ook niet alleen maar zwaar."

Tot nu toe komen makelaars er niet zo goed vanaf op NUwonen.
"Vind je? De conclusies van de artikelen trekken wij niet zelf, maar de experts die we interviewen. Wij vinden niet dat makelaars overbodig zijn – NUwonen moet daar ook helemaal geen mening over hebben. Het is wél aan ons om de vraag te stellen: heb je eigenlijk wel een makelaar en hypotheekadviseur nodig? Vervolgens laten we de belangrijkste autoriteiten op dat gebied hierop los om een zo goed mogelijk beeld te geven. Het is wel belangrijk om altijd meer dan één persoon aan het woord te laten. Dat is niet helemaal goed gegaan in het artikel over de macht van de makelaar in een oververhitte markt – dat overigens dateert van een paar maanden voordat NUwonen van start ging – waarin alleen de Vereniging Eigen Huis werd geciteerd."

Wat is jullie beeld van makelaars?
"Wij schrijven veel over de oververhitte markt in bepaalde steden, de stijgende prijzen, het overbieden, de enorme aantallen potentiële kopers en de manier waarop de verschillende spelers daarin acteren. Makelaars kunnen een sensatie van een huis maken. Als je dat weet, kun je niet anders dan hopen dat ze daar geen misbruik van maken. Makelaars moeten mensen die veel teveel bieden voor een huis, tegen zichzelf in bescherming nemen."

Maakt NUwonen gebruik van de expertise van de makelaardij?
"We hebben lijntjes met alle drie de brancheverenigingen, maar die samenwerking zou van mij intensiever mogen. Ik wil niet alleen óver makelaars schrijven, maar hen ook zelf aan het woord laten. Daarbij moeten we zoeken naar een goede dwarsdoorsnede: kleine en grote kantoren, uit de stad, uit een dorp, uit de Randstad en daarbuiten…"

Hoe bedenken jullie de onderwerpen?
"Dat doen we op basis van de lezersvoorkeuren. In het begin hebben we zoveel mogelijk uiteenlopende onderwerpen gebracht. Daarna hebben we gekeken wat het beste scoort en hoe we daaraan een vervolg kunnen geven. Artikelen over de koopwoningmarkt, prijsstijgingen en hypotheken worden het meest gelezen. En de tips over verbouwen. Hoe kies je een aannemer, hoe zorg je dat de kosten van een verbouwing niet uit de hand lopen?"

Zijn jullie bewust weggebleven van het 'gedoe' rond de nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaars?
"Nee, dat is echt toeval. Ik denk dat dit ertussendoor is geslipt in de nieuwsstroom. Ook wij maken weleens een misser…."

NU.nl leeft van adverteerders.
"NU.nl heeft 2,1 miljoen unieke bezoekers per dag; daar profiteren adverteerders graag van. Dit gaat goed zolang het transparant is en de redactie nergens door wordt gehinderd. NUwonen is een exclusief partnerschap aangegaan met ING en Samsung. Andere partijen kunnen ook adverteren op het platform, maar niet met dezelfde privileges. ING profileert zich bij ons als expert op het gebied van financiële woonproducten. Je zult dus op NUwonen nooit een uiting tegenkomen van een andere hypotheekaanbieder. Dat is een nieuwe weg die we hebben ingeslagen."

Hoe verhoudt het partnerschap met ING zich tot jullie journalistieke onafhankelijkheid?
"ING is de shirtsponsor van NUwonen. De hoofdsponsor van Ajax, Ziggo, bemoeit zich ook niet met de opstelling van de ploeg. Precies zo is het bij ons. Het commerciële team maakt in opdracht van ING branded content voor NUwonen. Die stukken zijn ook als zodanig herkenbaar: ze hebben een grijze achtergrond en er staat 'gesponsord door ING' boven. De redactie heeft met dit alles niets te maken. Ik kan me dus goed voorstellen dat we een stuk maken waarin we verschillende hypotheekaanbieders met elkaar vergelijken. En als wij dan concluderen dat mensen beter af zijn bij een andere aanbieder, dan schrijven we dat op. Daarover zijn geen harde afspraken gemaakt, maar dit is een ongeschreven regel. ING bemoeit zich niet met het journalistieke proces. Anders is je geloofwaardigheid weg."

Willen jullie in de toekomst ook huizenaanbod gaan plaatsen?
"Dat sluit ik niet uit. NU.nl vindt het belangrijk om steeds nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de site. Deze maand lanceren we bijvoorbeeld NUwerk. Het idee is dat de lezers, terwijl zij carrièregerichte artikelen lezen, gepersonaliseerde, op maat gemaakte vacatures aangeboden krijgen. Ik kan me voorstellen dat we met woningaanbod ooit hetzelfde doen. Als we weten dat iemand in Utrecht woont en veel artikelen leest over woninginrichting en de koopwoningmarkt, kunnen we daar een woningadvertentie aan verbinden. Maar dit is voorlopig niet aan de orde. NUwonen moet eerst meer body krijgen: meer artikelen, meer video's, meer titels op de voorpagina. En ik wil goede dossiers aanleggen, gekoppeld aan de verschillende levensfasen. De eerste woning, gezinsuitbreiding, kleiner gaan wonen…"

Stel dat het John de Mol lukt om NU.nl over te nemen. Komt de concurrent van funda dan uit de entertainmentwereld?
"Haha, mooie vraag. Je kunt nooit in de toekomst kijken, maar op dit moment is er echt geen sprake van een overname. Wij zijn niet te koop. NU.nl is simpelweg veel te belangrijk voor Sanoma. Maar wijzelf het nieuwe funda? Waarom niet?"

En een rol als intermediair tussen vraag en aanbod?
"Uiteindelijk zal er hoe dan ook een soort Über- of Airbnb-achtig bedrijf opstaan dat woningkopers en -verkopers op grote schaal bij elkaar brengt. Of dat NUwonen zal zijn, weet ik niet. Ik sluit het in ieder geval niet uit. Het past wel bij ons om over dit soort dingen na te denken."