Adviseur-Knab

Hoe kunnen makelaars hun dienstverlening verbeteren?

Woningen worden steeds sneller verkocht, het aanbod droogt op en de huizenprijzen stijgen. Kortom: de huizenmarkt draait op volle toeren. Een logisch gevolg is dat steeds meer huizenkopers de hulp van een aankoopmakelaar inschakelen. De hypotheekadviseurs van Knab horen hier veel over. Goede ervaringen, maar ook minder goede. In dit artikel zetten we 4 punten op een rij waarmee makelaars hun dienstverlening kunnen verbeteren.

1. Omloopsnelheid

De omloopsnelheid van een woningverkoop is belangrijk. Dat begrijpen we. Maar het moet niet zo ver gaan dat het in de weg staat van een goede dienstverlening. Huizenkopers vinden het vervelend als ze het gevoel hebben dat je ze in een bepaalde richting duwt. De huidige woningmarkt zet al meer dan genoeg druk op ze.

Het ligt misschien voor de hand, maar neem je tijd voor klanten. Laat ze verschillende opties zien en jaag ze vooral niet op. Is er echt haast nodig, omdat ze een bepaald huis willen bemachtigen? Leg dit dan uit. Zo doe je wat juist is voor de klant.

2. Communicatie

Communicatie is alles. Je mag weken of zelfs maanden zonder resultaat op zoek zijn naar een woning voor iemand, zolang je maar regelmatig wat laat horen. Huizenkopers denken dagelijks aan een huis. Het is dus belangrijk dat jij dat ook (vaak genoeg) doet.

Zorg dat klanten weten dat je voor ze aan het werk bent en je best doet. Ook als dat nog niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dit kan in een persoonlijk gesprek, via de telefoon of per e-mail. Bij gesprekken met woningzoekenden merken wij dat de stress om het vinden van een geschikte woning inmiddels groter is dan die van het krijgen van een hypotheek.

3. Nazorg

Als makelaar help je de klant bij het hele aankooptraject: van de bezichtigingen van huizen tot de sleuteloverdracht bij de notaris. Maar daar houdt het niet bij op. Het is essentieel dat je de juiste nazorg biedt. Je helpt iemand immers met een van de belangrijkste en grootste aankopen in zijn of haar leven. Ook als ze de woning gekocht hebben, kunnen ze nog vragen hebben.

Opvallend is dat als wij bellen naar kersverse woningeigenaren zij blij verrast zijn om iets te horen en daarbij vertellen zij eigenlijk nooit meer contact te hebben gehad met de (aankoop)makelaar. Terwijl daar helemaal niet zoveel tijd in hoeft te zitten. Een kort telefoontje of een mailtje is al voldoende. Zolang het maar duidelijk is dat je klaarstaat als dat nodig is. Goed contact resulteert ook in positieve mond-tot-mond reclame, wat ook in de toekomst weer nieuwe klanten kan opleveren.

4. Kennis verbreden

Als makelaar ben je meestal de eerste in het aankooptraject waar huizenkopers mee in contact komen. Vaak kom je al ver voor de hypotheekadviseur in beeld. Huizenkopers zitten op dat moment vol met vragen. Hoeveel kan ik bieden op basis van mijn inkomen, bijvoorbeeld? Of: hoelang duurt het voordat mijn hypotheek geregeld is?

Wij merken dat makelaars de vragen vaak niet goed kunnen beantwoorden. Soms doen ze zelfs verkeerde aannames. Dan beloven ze bijvoorbeeld dat ze hypotheek makkelijk binnen vier weken geregeld kan zijn, terwijl dit lang niet bij iedereen zo is. Zodra de huizenkopers dan in contact komen met de hypotheekadviseur zijn zij vaak teleurgesteld of zelfs boos.

Hoe kan dit worden voorkomen?

Makelaars kunnen de onvrede voorkomen door hun kennis te verbreden. Ze kunnen natuurlijk niet adviseren, maar met iets meer basiskennis op gebied van hypotheken kunnen ze de huizenkoper al beter helpen met de belangrijke beslissing. Ook het tijdig doorverwijzen naar een hypotheekadviseur, zoals Knab, is een optie.

Meer informatie over hypotheken

Wil jij je verdiepen in het afsluiten van een hypotheek en alles wat erbij komt kijken? Goed bezig! In dit gratis e-book ‘Stappenplan hypotheek afsluiten’ vind je alle informatie die je nodig hebt. Zo kun je jouw klanten straks nog beter van dienst zijn!