Top 250 Vastgoed

Hoe presteert de Top250 Woningmakelaars online?

Online Leadbox heeft onderzocht hoe de Top250 woningmakelaars die Vastgoed dit voorjaar uitbracht, online presteren. Daartoe analyseerde de online specialist onder meer privacybeveiliging, SEO, snelheid van de website, lokale Google instellingen en Facebookgebruik.

Websitebeveiliging

Waarom is websitebeveiliging belangrijk? Beveiliging van uw website is belangrijk om meerdere redenen:

  1. U zorgt er voor dat verkeer van en naar uw website geencrypt wordt verzonden. Als bijvoorbeeld op uw website een formulier wordt ingevuld, dan kan deze informatie niet onderschept worden.
  2. U zorgt er voor dat Google u bonuspunten geeft in zijn beoordeling van uw website. U zult dan dus ook in de breedte op Google beter vindbaar zijn.
  3. U geeft uw bezoekers de indruk dat u verantwoordelijk met hun gegevens omgaat. Uw website wordt hierdoor betrouwbaarder voor de bezoekers.

De basisbeveiliging ziet er zo uit:

Een uitgebreidere variant van beveiliging ziet u hier:

Hoe veilig zijn makelaars websites?

Makelaarskantoren uit de onderzochte top 250 scoren erg slecht op het gebied van websitebeveiliging. Bij 140 van de 250 onderzochte websites wordt geen enkele vorm van beveiliging gebruikt. De makelaardij loopt op dit vlak dus ernstig achter.

Website optimalisatie voor mobiel

Meer dan de helft van alle website bezoekers komen vanaf een mobiel apparaat. Als een mobiele bezoeker een website treft die zich niet automatisch aanpast voor gebruik op een mobiel is de kans erg groot dat hij afhaakt. Ook Google beloont een voor mobiel geoptimaliseerde website met een betere vindbaarheid. Dit omdat u de bezoeker beter bedient. Het onderzoek wijst uit dat bijna 95 procent het goed voor elkaar heeft voor wat betreft geschiktheid voor mobiele apparaten. Treffend is dus wel dat er nog steeds makelaarskantoren zijn die dit niet belangrijk vinden. Een aardige tool om uw website over verschillende apparaten te testen is Responsinator

Snelheid van makelaars websites

Naast de werkelijke snelheid van uw website is het van belang hoe snel Google vindt dat uw website is. Google bestraft trage websites met een lagere relevantie. En vermindert hiermee uw overall vindbaarheid. De snelheid van uw website gaat over de ervaring van de bezoeker. Dit lijkt een open deur maar het is belangrijk te beseffen dat u zelf waarschijnlijk de indruk zult hebben dat het prima voor elkaar is. Dit is logisch omdat veel van de zware elementen van uw website opgeslagen zullen zijn in uw browsercache. Dit doet bij u de indruk ontstaan dat hij snel is. In werkelijkheid hoeft dit niet het geval te zijn. Als uw website binnen drie seconden niet is geladen zal uw bezoeker verder zoeken. De mobiele website hoort net zoals uw desktop website heel te snel te laden. De snelheid van de website heeft met diverse factoren te maken. De meeste factoren kunt u zelf oplossen. Een aantal vereisen wat ingewikkeldere maatregelen.

Meest voorkomende oorzaken

  • Hosting: Als de server waar de website wordt gehost traag is kunt u een melding maken bij het hostingbedrijf of u zoekt een snellere server bij een ander bedrijf.
  • Websitecode: Als de ontwikkelaar z’n code niet heeft geoptimaliseerd kan dit leiden tot een vertraging bij het inlezen de website.
  • Zware media: Dit is wellicht het meest eenvoudig op te lossen, website eigenaren voegen vaak foto’s of filmpjes toe en verkleinen deze niet waardoor soms te grote bestanden moeten worden gedownload om de website te bekijken. Controleer de website op dit soort basale fouten en comprimeer de foto’s.

Tool – Google Pagespeed Insights

Ook voor het meten van de laadsnelheid van de (mobiele) website heeft Google een tool ontwikkeld. In dit onderzoek zijn alle pagina’s door de scanner gehaald. Hieronder een weergave van de de snelheid van de makelaars websites verdeeld in categorieën. Verdeeld op een schaal van 0 tot 100 waarbij 100 ultiem snel is en 0 bedroevend traag.

Opvallend is dat de gemiddelde snelheid relatief laag is. De grootste groep zit tussen de 40 en de 70. Waarbij 40 echt ondermaats genoemd kan worden. De makelaars binnen deze grafiek met een website snelheid lager dan 30 hebben echt werk aan de winkel. Bezoekers zullen opvallend hinder ervaren van het gebrek aan snelheid. Op mobiele apparaten zal dit nog merkbaarder zijn.

Vindbaarheid van makelaars

Vindbaar zijn in Google is belangrijk. Dit kan door betaalde advertenties, door het hebben van goede posities bij zoekopdrachten op interessante zoekwoorden en door het juist geïmplementeerd hebben van de Locale Google instellingen.

Iemand die zoekt naar “Makelaar plaatsnaam”. Wie is dat? Wat is zijn belevingswereld? Waar kan deze persoon behoefte aan hebben? Allemaal dingen die van belang zijn als u voor uw klanten besluit om aan vindbaarheid te werken of besluiten erop te gaan adverteren. Van “Makelaar Plaatsnaam” is in ieder geval zeker dat die behoefte heeft aan de kennis of de diensten van een makelaar. Dat deze persoon nog geen keuze heeft gemaakt. En dat hij met 99 procent zekerheid zal kiezen voor een makelaar die hoog op de eerste pagina van Google staat.

Onderstaand diagram toont de resultaten in Google bij de zoekopdracht “Makelaar Plaats”.

Meer dan de helft van de 250 succesvolle makelaars heeft een Top 5 notering in Google op het zoekwoord “Makelaar Plaats”. En dat is toch wel heel bijzonder te noemen. Zeker omdat meer dan de helft van deze makelaars zich in grote plaatsen bevinden waar de concurrentie op internet groot is. Tien procent van alle onderzochte kantoren valt buiten de Top 25. Hetgeen betekent dat vanuit de organische vindbaarheid op dit thema geen enkele bijdrage hoeft te worden verwacht.

In onderstaande tabel zijn de aantallen zoekopdrachten per maand weergegeven op het zoekwoord Makelaar “plaats”. In dit geval bij de plaatsen waar dit boven het aantal 100 is.

  Plaats
Zoekopdr
  Plaats
Zoekopdr
  Plaats
Zoekopdr
  Makelaar Appingedam 110   Makelaar Nunspeet 390  
Makelaar Purmerend
720
 
Makelaar Bergschenhoek
110   Makelaar Rosmalen 390  
Makelaar Roermond
720
  Makelaar Dieren 110   Makelaar Venray 390   Makelaar Weert 720
 
Makelaar Lichtenvoorde
140  
Makelaar Wageningen
390  
Makelaar Zaandam
720
 
Makelaar Badhoevedorp
170  
Makelaar Barendrecht
480   Makelaar Zeist 720
  Makelaar Coevorden 170   Makelaar Drachten 480  
Makelaar Hengelo
880
  Makelaar Dokkum 170   Makelaar Emmeloord 480  
Makelaar Roosendaal
880
  Makelaar Hoogezand 170   Makelaar Etten-Leur 480  
Makelaar Veenendaal
880
  Makelaar Wierden 170   Makelaar Gorinchem 480  
Makelaar Alkmaar
1000
  Makelaar Bennekom 210   Makelaar Heerlen 480  
Makelaar Amersfoort
1000
  Makelaar Bladel 210   Makelaar Hoogeveen 480   Makelaar Delft 1000
  Makelaar De Meern 210   Makelaar Meppel 480   Makelaar Ede 1000
  Makelaar Diemen 210   Makelaar Middelburg 480  
Makelaar Leeuwarden
1000
  Makelaar Epe 210   Makelaar Rijswijk 480  
Makelaar Zoetermeer
1000
 
Makelaar Hendrik-Ido-Ambacht
210   Makelaar Sneek 480  
Makelaar Apeldoorn
1300
 
Makelaar Leidschendam
210   Makelaar Spijkenisse 480  
Makelaar Deventer
1300
  Makelaar Leusden 210   Makelaar Uden 480  
Makelaar Dordrecht
1300
  Makelaar Raalte 210  
Makelaar Vlaardingen
480  
Makelaar Arnhem
1600
  Makelaar Wijchen 210   Makelaar Almelo 590  
Makelaar Den Bosch
1600
 
Makelaar Berkel en Rodenrijs
260   Makelaar Gouda 590  
Makelaar Leiden
1600
 
Makelaar Capelle a/d IJssel
260   Makelaar Harderwijk 590  
Makelaar Nijmegen
1600
  Makelaar Haren 260  
Makelaar Nieuwegein
590  
Makelaar Tilburg
1600
  Makelaar Huizen 260   Makelaar Oss 590  
Makelaar Almere
1900
  Makelaar IJmuiden 260   Makelaar Schiedam 590   Makelaar Breda 1900
 
Makelaar Nieuw-Vennep
260   Makelaar Sittard 590  
Makelaar Eindhoven
1900
  Makelaar Sliedrecht 260  
Makelaar Alphen a/d Rijn
720  
Makelaar Enschede
1900
  Makelaar Veendam 260   Makelaar Amstelveen 720  
Makelaar Haarlem
1900
  Makelaar Veghel 260   Makelaar Assen 720  
Makelaar Maastricht
1900
  Makelaar Zevenaar 260   Makelaar Den Helder 720  
Makelaar Zwolle
2400
  Makelaar Beverwijk 320  
Makelaar Doetinchem
720  
Makelaar Groningen
2900
  Makelaar Nijverdal 320   Makelaar Emmen 720  
Makelaar Utrecht
3600
  Makelaar Vlissingen 320  
Makelaar Heerenveen
720  
Makelaar Den Haag
4400
  Makelaar Winschoten 320   Makelaar Helmond 720  
Makelaar Rotterdam
4400
  Makelaar Barneveld 390   Makelaar Hoofddorp 720  
Makelaar Amsterdam
5400
  Makelaar Best 390   Lelystad 720      

“Woning verkopen Plaatsnaam”

Datgene met de meeste focus op dit moment bij makelaarskantoren is “hoe krijg ik meer woningen in de verkoop”. Alle traditionele middelen worden ingezet en iedereen knokt voor het verkrijgen van meer portfolio. Meer portfolio is meer omzet in deze markt.

In Google wordt gemiddeld 10 – 100 maal gezocht op “Woning verkopen plaatsnaam”. Wat zouden deze mensen willen denkt u?

De Top 250 is onderzocht op hun zichtbaarheid op dit zoekwoord.

 
Opvallend hier is dat de overgrote meerderheid van de Top 250 makelaars niet gevonden wordt op datgene wat het meest belangrijk is in hun bedrijf. Namelijk de actieve behoefte om meer woningen in de verkoop te krijgen.

Lokale Google instellingen

Lokale Google instellingen zorgen ervoor dat u in het kaartje naar voren kunt komen op het moment dat Google herkent dat er in of voor uw regio gezocht wordt naar vak-relevante zoekopdrachten. Dit is belangrijk omdat deze resultaten nog boven de normale organische zoekresultaten worden getoond. Vaak ook met een routebeschrijving, beoordeling en openingstijden. 96 procent van de Top250 heeft de juiste basis Google Lokale instellingen.

Aantal Likes op Facebook

Hoe belangrijk zijn het aantal “Likes” op een Facebookpagina? De mening hierover is overwegend dat het belangrijk is voor een bedrijf dat hij zichtbaar is op Facebook, bereik heeft en dat hij Facebook inzet om zijn of haar expertise te tonen, successen te delen en uit te dragen wat de passie is met het vak waarin de activiteiten plaatsvinden.

Maar hoe zit dat dan bij de makelaars? Om te bekijken wat de relatie is tussen succes hebben en het aantal likes is de Top 250 onderzocht. 

Onderstaand diagram geeft een beeld hoeveel likes de meeste makelaarskantoren op de Facebookpagina hebben


Top 250 – Gemiddeld aantal Likes per categorie

Categorieën: Top10 makelaars, Top50 makelaars, Top100 makelaars, Top250 makelaars.

In bovenstaand diagram ziet u het gemiddeld aantal likes per categorie.

Aanvullende tabel:

 

 

 

 

 

 

Overall indruk

Online Leadbox is blij verrast met het resultaat uit dit onderzoek. De makelaars hebben het zeker in vergelijking tot andere segmenten in de basis best aardig voor elkaar. Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering.

Tips en advies

- Beveilig uw website
Ook al hebben we tientallen jaren achter de rug dat dit onderwerp geen issue was, het is nu een issue. Kijk naar het nieuws over websites bij zorggerelateerde bedrijven. Kost minimale inspanning om dit te fixen. En het helpt uw vindbaarheid ook nog eens.
- Houdt focus op de snelheid van uw website
De gemiddelde snelheid van websites is ondermaats. Laat dit verbeteren. Het is erg van belang voor de bezoekerservaring van uw website en een echte conversiekiller. Op dit moment is het bij de meeste makelaars beroerd geregeld qua snelheid van de website. Dat is de reden dat u hier nog niet zoveel last van heeft. Maar wat als uw concurrent dit probleem oplost?
- Vindbaarheid
Heel veel van deze beste makelaars worden goed gevonden op “makelaar plaats”. En dat is super! Maar er is meer.. Breng in kaart waar in uw regio op gezocht wordt en organiseer dat u daar op wordt gevonden. Één stapje verder dan “makelaar plaats”. Online succes is het resultaat van een structureel plan en in deze tijd onmisbaar voor uw continuïteit. Zou het bijvoorbeeld niet handig zijn dat als iemand zoekt naar woning verkopen, deze bij u terecht komt met de vraag of u de woning wilt verkopen?
- Mobiel vriendelijkheid
De meeste websites zijn responsive. En dat is uitstekend. Het aantal mobiele bezoekers zal alleen maar groeien.
- Relatie tussen online en offline succes
Er is een relatie te zien tussen de plaats in de Top 250 en het aantal Facebook likes. Feitelijk en logischerwijs zou dit eigenlijk niet zoveel invloed kunnen hebben. Maar wat het wel betekent is dat we zouden kunnen concluderen dat kantoren met veel Facebook Likes waarschijnlijk zichtbaarheid erg belangrijk vinden. En het is wel waarschijnlijk dat er een relatie ligt tussen zichtbaarheid en de plaats in de Top 250.
- ''Makelaar plaats''
Het valt op dat de posities in Google op de zoekopdracht “makelaar plaats” een relatie lijkt te hebben met de plaats in de Top 250. Hoe beter vindbaar, hoe hoger in de Top 250. Aldus dit onderzoek.

Tot slot
Het is goed om te zien dat veel bedrijven internet zien als een middel wat bijdraagt aan de zichtbaarheid en daarmee dus ook van belang voor het resultaat van uw activiteiten. Er zijn echter nog wel aardig wat stapjes te maken. Zeker ook vooral omdat de kansen liggen juist in de lokale markten. Wat zou het doen als u de online marketing aanpak van een grote landelijke partij in het klein zouden toepassen voor u op de lokale markt?