Arbeidsmarketing; bent u een sexy werkgever? Vastgoed Media

Hoe sexy bent u als werkgever?

Goed personeel is moeilijk te vinden. Hoe zorgt u dat u de ideale werkgever bent en toppers naar u toetrekt en behoudt? Anissa Oukhiar (Berenschot) en Erik Broeder (Goals Arbeidsmarketing) geven tips. Steven Lagerweij van Hoekstra & van Eck belicht de praktijk. En nee, salaris en een vette auto zijn niet de grootste trekkers.

IDEALE WERKGEVER

Doelgericht en dynamisch 

Een duidelijke visie uitstralen als bedrijf, is volgens Berenschot consultant Anissa Oukhiar stap één. Waar zetten uw medewerkers zich voor in? Wat is de intrinsieke motivatie? Erik Broeder van Goals is het met haar eens: “Alles begint bij het vertalen van de bedrijfsstrategie naar een inspirerend doel. Wilt u de beste regionale online makelaar in 2020 zijn? Laat dat weten en betrek uw medewerkers daarin. Vooral toppers vinden het behalen van doelen gaaf.” Daarnaast is een aantrekkelijke makelaardij vooral dynamisch en innovatief, daagt medewerkers uit en zet aan tot ontwikkeling, aldus de experts.

Robots en taakverschuiving

Technische ontwikkelingen overspoelen het makelaarsvak. Blockchain, Artifical Intellengence en digitalisering: makelaars komen er niet meer onderuit. Wat voor soort personeel heeft de makelaar van de toekomst daadwerkelijk nodig, vraagt Oukhiar zich terecht af. “Robots nemen werkonderdelen van de makelaar over, blockchain zorgt voor een transparant en publiek proces. Sommige banen verdwijnen, andere veranderen en er komen nieuwe banen bij. Leven lang leren wordt door al deze ontwikkelingen nog relevanter.” Zijn data-analisten en robots uw nieuwe medewerkers of willen huizenzoekers een makelaar die hun emotionele zoektocht begeleidt? Oukhiar: “Wees realistisch en verken uw mogelijkheden. Omarm technologie en neem personeel aan dat binnen uw toekomstvisie en de veranderende omgeving past. Zie het als een kans en niet als bedreiging!” 

Het nieuwe belonen

De ideale werkgever denkt verder. Over belonen bijvoorbeeld. Volgens onderzoek is prestatiebeloning ineffectief bij complexer werk. Het nieuwe belonen met een 2-puntschaal van goed/niet goed, past veel beter bij complexer, autonoom en creatiever werk, zoals dat van een makelaar. Oukhiar: “Doet iemand zijn werk goed, dan appreciatie uitspreken, feedback geven en talenten verder ontwikkelen. Niet goed, betekent niet: gefaald. Kijk samen hoe het beter kan of dat de medewerker meer talent heeft voor een andere functie. Niet op een negatieve manier, maar met oog voor hoe en waar de werknemer wel kan excelleren.” Denk na over creatieve beloningen. Winstdeling bijvoorbeeld, waarmee ook de groepsdynamiek verandert. Een andere manier van belonen zorgt voor een betere werkcultuur. 

HOE EN WAT COMMUNICEREN

Profileren

U bent de ideale werkgever, maar weten potentiële medewerkers dat? Hang de vlag uit! Laat zien wat u doet en communiceer dat op maat voor de diverse doelgroepen via relevante on- en offline kanalen. Anissa Oukhiar wijst erop dat arbeidscommunicatie fundamenteel anders is dan communiceren met klanten. Gebruik in de communicatie de werkbehoefte van de diverse doelgroepen. Bijvoorbeeld om deel uit te maken van een community en samen een doel te bereiken. “Wees als werkgever overtuigd van uw dienst. Er is immers veel concurrentie. Straal uit dat uw bedrijf voor u helemaal het einde is. Wees onderscheidend door vast te houden aan uw authenticiteit en persoonlijke drijfveren. Met een duidelijke identiteit krijgt u mensen die bij u passen", aldus de Berenschot consultant.

Bevraag 'meerwerkers'

Hoe komt u erachter wat de DNA van uw bedrijf is? Wat uw organisatie bijzonder maakt? Simpel: vraag dat aan uw ‘meerwerkers’. Erik Broeder legt uit: “Dat zijn de toppers in uw organisatie, waarvan u er nog tien zou willen hebben werken. Betrokken en bevlogen, de drijvende kracht achter uw succes. Ga met hen in gesprek. Wat boeit en motiveert hen, waarom zetten ze die extra stap? Vraag waarom ze bij uw bedrijf kwamen werken, wat hun verwachtingen waren en of u die waar maakte. Ontdek waar u hoog en laag scoort als werkgever en wat u kunt verbeteren.” Communiceer – naar aanleiding van deze gesprekken – naar de buitenwereld wat u bedrijf bijzonder maakt. 

Download nu de whitepaper Creëer betrokken en bevlogen medewerkers

Social media

Wat beeldvorming van het bedrijf betreft, ziet Erik Broeder van Goals een grote rol voor social media weggelegd. In combinatie met andere marketingtools over verschillende kanalen. “Waar wordt informatie opgehaald door de nieuwe generatie kandidaten, voordat ze solliciteren? Bij LinkedIn, Facebook en Instagram. Daar is goede beeldvorming van uw bedrijf cruciaal. Bedenk wat u wilt uitstralen in het social media domein. Vertel een verhaal, laat zien wat er bij u gebeurt, bijvoorbeeld door middel van filmpjes van een van uw makelaars in gesprek met een klant, of van de collegialiteit onderling. Laat diepgang en interactie zien. Zo’n filmpje moet wel authentiek zijn en niet al te gelikt zijn gefilmd.” Broeder waarschuwt voor het ‘Landmachteffect’. “Hoe verkeerd is het, als je een gaaf filmpje hebt, een stoere uitstraling, maar dat de werkelijkheid totaal anders is?” 

Referral recruitment

Broeder heeft de ultieme zoekoplossing: zet uw huidige medewerkers in als ambassadeurs voor uw organisatie. Laat hen nieuwe kandidaten werven. Zij zijn – als het goed is – enthousiast over het bedrijf en weten het beste welke personen er binnen het team passen. En welke capaciteiten er nodig zijn. “Deel de wervingsuitdaging met je medewerkers. Samen zoeken naar nieuwe medewerkers voor jullie inspirerende bedrijfsdoel. De door medewerkers aangedragen kandidaten zijn vaak waardevoller, dan degene die door vacatures binnenkomen.” Voor het aandragen van nieuwe kandidaten kan zelfs een passende beloning gegeven worden: bijvoorbeeld contanten, een etentje op kosten van de zaak of – ten behoeve van teambuilding – een weekend weg met het hele team. 

Download de whitepaper Referral Recruitment

HOE HOUDT U UW PERSONEEL VAST

Toppers behouden

De markt trekt aan en mensen gaan shoppen. Hoe behoudt u uw toppers? Alleen waardering uitspreken is niet genoeg. Volgens Broeder zijn de meeste werkgevers niet erg loyaal geweest naar hun werknemers de laatste jaren. “Je kunt dus ook niet verwachten dat werknemers dat wel zijn. Vertrouwen moet een werkgever opnieuw verdienen en dat gaat langzaam.” Daarbij komt dat mensen uit generatie Y/Z geen levenslange baan zoeken, maar steeds nieuwe uitdagingen aan willen gaan. “Probeer vooral samen met uw werknemers steeds opnieuw die uitdaging te zoeken en te creëren, als u hen voor uw bedrijf wilt behouden.” 

Binnen is buiten

Wat u naar buiten communiceert, moet u binnen waarmaken. “Bedrijven als Google, Facebook en Zappos doen het goed. Met name Google is een ‘aanbeden organisatie’. Door het coole merk, een goede sfeer en bijzonder goede voorwaarden voor de medewerkers, waaronder 20 procent ontwikkel/innovatietijd, wil iedereen daar werken”, vertelt Broeder. Een makelaarskantoor is geen Google, maar met goede arbeidsvoorwaarden, een prima sfeer en passende incentives komt u een heel eind. Bedenk als makelaar bijvoorbeeld een project rondom het thema klantgerichtheid en geef medewerkers een budget om zelf de klanten te verrassen. Deze positieve mindset straalt af op de klant en potentiële medewerkers. 

GEEF PERSONEEL 10 REDENEN OM TE BLIJVEN 

1. Werktevredenheid

2. Goede sfeer 

3. Leuke collega’s 

4. Respect

5. Waardering en erkenning

6. Werk-privé balans

7. Opleidingsmogelijkheden

8. Prettige manager

9. Autonomie 

10. Uitdagingen en ontwikkelvooruitzicht

Bron: Berenschot

WAT WILLEN (NIEUWE) WERKNEMERS

Arbeidsvoorwaarden

Meeste werkgevers denken dat als de primaire en secundaire voorwaarden maar goed zijn – auto, telefoon, laptop, vakantiedagen, salaris – dat ze daarmee de goede mensen lokken en vasthouden. Dat is volgens Oukhiar een misvatting. “Goede medewerkers kijken vooral naar immateriële voorwaarden als een goede manager, fijne sfeer en waardering, met de juiste primaire voorwaarden als basis.” Als u een duurzaam imago uitstraalt kan een elektrische auto worden geapprecieerd. Geef in ieder geval een marktconform salaris, adviseert de consultant: “Ontwikkel een salarisstructuur die past bij de markt en de aard van het werk. Als het in schalen is, doe dat dan transparant. En beloon mensen met eenzelfde functiezwaarte, met eenzelfde salaris.”

Jong en hip

“Met name de jongere generaties zijn niet direct op zoek naar een levenslange betrekking”, weet Broeder. Daarop moet u dus zijn ingesteld. Deze zogenaamde ‘digital natives’ verwachten overigens dat ze in uw organisatie digitaal uit de voeten kunnen. Of dat nu met apparatuur is van het werk of met hun eigen devices. Voor die generatie is de werkwijze enorm belangrijk: autonoom en via ‘state of the art’ communicatiemiddelen. Whatsappen met klanten is heel normaal. “En grappig”, vult Anissa Oukhiar aan, “een hippe functietitel werkt status verhogend. Noem een functie bijvoorbeeld wooncoach of -goeroe. Dat trekt een bepaalde jongere doelgroep aan.” 

WAT WIL DE NIEUWE MEDEWERKER?

  • uitdagende bedrijfsvisie 
  • ontwikkelings- en loopbaanmogelijkheden: Leven Lang Leren
  • fijn contact met collega’s
  • autonomie/ondernemerschap
  • goede balans werk-privé
  • inspirerend management: open communicatie, heldere doelen, regelmatige coaching en evaluatie
  • gelijkheid
  • flexibele werktijden
  • uitdagend, betekenisvol, afwisselend werk 
  • baanzekerheid
  • goede bedrijfsreputatie
  • statusverhogende functietitels
  • passende leaseauto, laptop en telefoon 
  • inspirerend kantoor: goede ontspanningsmogelijkheden, diversiteit aan medewerkers
  • dynamiek en innovatie
  • passende beloning
  • vertrouwen in leiderschap
Bron: Berenschot/Goals

DE PRAKTIJK

Van stagiair tot directeur

Steven Lagerweij, Algemeen Directeur bij Hendriks/Hoekstra & van Eck, weet uit de praktijk dat je een aantrekkelijke makelaardij wordt door dynamisch en innovatief te zijn en door medewerkers uit te dagen en aan te zetten tot ontwikkeling. En ja, ook H&vE moet moeite doen om in de krappere markt het juiste personeel te vinden. Maar door hun goede imago, dienen zich ook kandidaten aan. “Het onderscheidende zit in het DNA van je kantoor. Dat merken medewerkers maar ook potentieel nieuw personeel. Die aanlopers zijn vaak zeer waardevol.”

Geen statussymbolen

De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minimaal marktconform. Lagerweij doet niet aan statussymbolen. “Dat past niet bij ons. Wij proberen een fijne, uitdagende werkomgeving te creëren, waar je met plezier werkt.”

Plat en informeel

H&vE heeft een platte en informele organisatie. Lagerweij: “Managers leggen niets van bovenaf op en geven tussentijds feedback. We betrekken de medewerkers in het werkproces. Mensen hebben veel vrijheid, naast de vastomlijnde processen. Dat pakt vaak verrassend goed uit.” Alle medewerkers zijn elkaars gelijken, ongeacht hun functie. Medewerkers kunnen daarnaast bij H&vE hun ambities waarmaken. Talent wordt hier ondersteund.” Saillant detail: Lagerweij klom hier zelf op van stagiair tot directeur.

Dynamisch en innovatief

Dynamiek is belangrijk bij dit makelaarskantoor. “We zijn altijd bezig met vernieuwen, veranderen en het implementeren van nieuwe technologie. Daar moet je als werknemer wel tegen kunnen. We communiceren dit duidelijk naar nieuwe werknemers. Die kiezen daar dan ook echt voor. Het makelaarsvak verandert in sneltreinvaart en wij zetten daarom in op specialismen en proberen bijvoorbeeld chatbots uit. Als we even niet bezig zijn met innovatie, krijgen we dat van onze werknemers te horen!”

BESTE WERKGEVERS VAN NEDERLAND

Intermediair Imago Onderzoek

Het Intermediair Imago Onderzoek (IIO) meet de naamsbekendheid en het imago van werkgeversmerken onder hoogopgeleiden tot 45 jaar. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Motivaction, in opdracht van Intermediair, onder 5.000 respondenten.
Het IIO geeft een representatief beeld van de ambities, wensen en verwachtingen van hoogopgeleiden, wat wordt samengevat in een whitepaper. Op basis van dit onderzoek worden de Favoriete Werkgevers bepaald, welke jaarlijks bekend worden gemaakt tijdens het Intermediair Arbeidsmarktevent.
In het onderzoek worden 110 bedrijven in detail gemeten. De scores worden afgezet tegen de benchmark (het gemiddelde) van de branchegenoten.

Beste Werkgevers Onderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek is door Intermediair en Effectory ontwikkeld om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Jaarlijks beoordelen meer dan 200.000 medewerkers meer dan 300 werkgevers. Hiermee is Beste Werkgevers veruit de grootste en meest betrouwbare lijst van de beste werkplekken in Nederland.

Glassdoor

Vacaturesite Glassdoor maakt elk jaar een lijst met de 20 Beste werkgevers van Nederland, op basis van reviews van (oud-)medewerkers. Naast een algemene beoordeling en CEO-rating leveren werknemers ook feedback over de carrièremogelijkheden, compensatie & arbeidsvoorwaarden, cultuur & waarden, senior management en werk-privé balans bij hun werkgever.

In de VS wordt de lijst in sterke mate gedomineerd door IT- en Techbedrijven.