Hoe makelaars moeten omgaan met Zuckerbergs laatste update van Facebook

Hoe woningmakelaars moeten omgaan met Facebooks recente update

Mark Zuckerberg liet recent weten dat Facebook haar algoritme voor de tijdlijn van gebruikers aanpast: meer posts van vrienden en familie en minder nieuws, zoals van bedrijven. Wat verandert dit voor het veelvuldig gebruik van Facebook door woningmakelaars? 

Vastgoed verzamelde waardevolle tips en inside scoops en tips uit eerste hand tijdens Inman Connect ’18. Wat gebeurt er bij Facebook en wat zijn de gevolgen voor de makelaardij? Katie Lance, van het gelijknamige consultancybureau, stelt makelaars gerust. “Deze update betreft enkel de newsfeed van Facebookgebruikers. Meer vrienden en familie en minder ‘spam’ is een goede ontwikkeling: het houdt Facebook interessant en daadwerkelijk social. Dat voorkomt dat mensen het platform gaan mijden. Het algoritme doet niets af aan de advertising mogelijkheden en als makelaars een aantal lessen tot zich nemen kunnen hun organische posts nog steeds in de tijdlijn van prospects en klanten verschijnen.”

Aandacht geven, genereert aandacht

Om in de tijdlijn te verschijnen zal u niet alleen relevant moeten zijn, maar vooral moeten beseffen dat social media geen ‘one way street’is. U zult ook op Facebook werkelijk geïnteresseerd moeten zijn in mensen, om interactie en dus warme leads te krijgen. Lance geeft een aantal do’s en don’ts:

  1. ‘Je posts moeten over je klanten gaan, niet over jezelf’
  2. ‘Wees geen drive-by liker. Neem liever de tijd voor een beperkter aantal echte reacties’
  3. ‘Neem deel aan relevante Facebook groups met consumenten! Die zijn altijd óf hyperlocal of draaien om heel specifieke, gedeelde interesses. Content die daarbij aansluit is de sleutel!’
  4. LAST MAAR ZEKER NOT LEAST: ‘Gebruik facebook live video! Dit medium zorgt momenteel voor veruit de meeste interactie en dus voor het verschijnen van de video op meer tijdlijnen. Voorwaarde is wederom een relevant en/of persoonlijk onderwerp’

Tips: waar te beginnen

  1. ‘Upload je CRM-contacten in Facebook en maak specifieke doelgroeplijsten’
  2. ‘Vind goede postst en deel ze! Consumenten vinden het heel leuk om te zien dat een makelaar zich bezighoudt met anderen en iets doet met wat consumenten posten. Geef hen die dopamine-boost’
  3. ‘Sluit je elke maand aan bij een nieuwe Facebook Group die past bij jou en je dienstverlening’
  4. ‘Maak een Facebook live schema; zorg dat het onderdeel wordt van je routine en dat het niet vervalt in losse flodders’
  5. ‘Maak een Facebook ad schema’

Voor meer tips van Katie Lance op bedrijfsvoering- en praktijkniveau: check katielance.com/icny2018 

De inside scoop van Facebook zelf

Ook Facebook zelf besteeg het podium om een boekje op te doen, in de lijve van Scott Shapiro. Waarom Facebook zo’n goede tool is voor woningmakelaars? ‘93 procent van alle Facebook gebruikers is maandelijks actief. En wanneer ze eraan denken misschien te willen verhuizen, gaat dat gebruik met 16 procent omhoog. De data die we bij dat gebruik ophalen is ontzettend waardevol voor de marketing van makelaars.’

5 sleutels tot succes met Facebook ads

Shapiro geeft makelaars 5 sleutels tot succes waarmee uw Facebook ads veel effectiever worden.

  1. ‘Kies het juiste doel voor je lead ad. Dat geldt overigens ook voor ads waarmee je makelaars wil werven voor een franchise of kantoor’
  2. ‘Kies exact het juiste publiek. Upload je CRM-contacten in Facebook en gebruik de mogelijkheden om gespecificeerde doelgroeplijsten te maken. Dan kan je namelijk ook lookalike audiences selecteren op zowel Facebook en Instagram, waarmee je exact de juiste, nieuwe mensen bereikt’
  3. ‘Voor leadgeneratie: alleen exact de juiste boodschap aan de juiste doelgroep zorgt voor interactie en dus hot leads’
  4. ‘Pak de aandacht! Zorg voor iets korts, pakkends, origineel en visueels. Vooral videocontent scoort. Denk eraan dat er direct in de eerste seconde iets opvallendst te zien is!’
  5. ‘Heel belangrijk: denk aan de follow up! Zorg dat de mensen díe klikken of contact zoeken, direct krijgen of vinden wat ze willen! Maak dus voor elke actie of campagne een passende landingpage’

‘Update niet om meer ads te verkopen’

Shapiro benadrukte dat de verandering van het algoritme niet was bedoeld om te zorgen dat bedrijven meer gaan investeren in Facebook ads. Al is de consument zonder twijfel de belangrijkste prioriteit zijn van Facebook - zij bepaalt immers het bestaansrecht van dit platform – zal mr. Zuckerberg het toch geen onprettig zijdelings effect vinden dat bedrijven waarschijnlijk meer zullen uitgeven. Feit is dat het nieuwe algoritme er is, en u er slim op in moet spelen. Met dit artikel heeft u hopelijk weer wat tools in handen.

Ten slotte: nog meer weten?

Facebook biedt heel veel kennis over een succesvolle inzet van haar eigen platform:

https://www.facebook.com/business/

http://insights.fb.com

https://www.facebook.com/ads/creativehub