Vastgoed ABN Amro Amsterdam

Hypotheekklanten ABN Amro ontvangen financiële data van start-up

Het Digital Impact Fund (DIF) van ABN Amro neemt een minderheidsbelang in Ockto. Die app helpt consumenten bij het verzamelen van persoonsgegevens, om deze vervolgens op een veilige manier te delen met een derde partij, zoals financiële instellingen voor het verkrijgen van een hypotheek.

Via deze investering wil Ockto sneller groeien en professionaliseren en in de toekomst ook internationaal opschalen. Er worden geen financiële details bekend gemaakt. MoneYou, het online execution only label van ABN Amro, maakt al gebruik van Ockto.

Gegevens doorsturen naar derde partij

Voor het aanvragen van een hypotheek, het afsluiten van een verzekering of het maken van een financiële planning zijn veel gegevens nodig. De Ockto-app verzamelt deze data bij verschillende overheidssites zoals de Belastingdienst, Mijn UWV, Mijn Overheid en Mijn Pensioenoverzicht. Gebruikers kunnen deze gegevens controleren en via een beveiligde verbinding doorsturen naar een derde partij.

Informatie voor financiële instellingen

Ockto is gericht op sectoren waarbij consumenteninformatie van belang is, zoals financiële instellingen, de schuldhulpverlening, de huursector en gemeenten. Het is een product van Yellowtail. Dat bedrijf uit Naarden levert software-oplossingen aan financiële instellingen, zoals de softwareplatformen Cloudbilling en Key Control Dashboard.

Digital Impact Fund

Via het Digital Impact Fund (DIF) doet ABN Amro strategische investeringen in startups en scale-ups die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. Het fonds is in 2015 opgericht en bedroeg €10 miljoen. Eerder dit jaar is het bedrag verhoogd naar €50 miljoen. Het DIF heeft een belang in nog vijf andere bedrijven: het Duitse Solarisbank, het Amerikaanse Cloud Lending Solutions (CLS) en BehavioSec, het Zweedse Tink, en een blockchain initiatief in trade & commodity finance.

'Universe manier om data te delen' 

ABN werkt al enige tijd met Ockto via zijn dochteronderneming Moneyou. De bank is van plan om dat experiment komend jaar verder uit te breiden. Ook Rabobank en PGGM maken gebruik van de dataoplossing. “Handmatig overtikken is foutgevoelig en we willen niet dat onze klanten door een schoenendoos met gegevens moeten spitten”, aldus Hugo Bongers, fondsmanager van ABN’s Digital Impact Fund. “Het is een universele manier om data te delen voor specifieke toepassingen.” ABN ervaart dat klanten zich steeds comfortabeler voelen bij het delen van data. “We hebben een belang in dit bedrijf genomen om het vertrouwen in Ockto nog verder te vergroten.”

Bron: FD.nl, AMweb