Miljoenenomzet uit digitale campagnes

Door de toename van de online verkoop van huizen, behoort digitaal bureau TamTam inmiddels tot de top van de Nederlandse bedrijven. TamTam verzorgt de productie van virtuele woonwijken en vooruitstrevende oplossingen voor het online begeleiden van klanten. Iets waar in Nederland vooral BPD interesse in heeft.

Maar die interesse groeit. Dankzij kapitaalsteun van private equityfonds Waterland, groeit de onderneming met overnames door, zelfs internationaal. Recent opende TamTam een nieuw kantoor aan het Rotterdamse Weena en in de voormalige Rietveldacademie in Amsterdam-West. Zelf is het bureau niet nieuw. Twintig jaar geleden begonnen de broers Paul en Bart Manuel, deels als ict-experiment het digitale bureau.

Partner in strategie-ontwikkeling

De ‘nogal Rotterdamse’ aanpak die operationeel directeur Dimi Albers als praktisch en ‘met de poten in de modder’ omschrijft, trekt klanten als Ziggo, Hans Anders, De Hypotheker, Artsen zonder Grenzen, fietsenmaker Union, Walibi en Nationale Opera & Ballet. TamTam zit het liefst vroeg aan tafel als bedrijven hun strategieën ontwikkelen. Dit bureau wordt partner - Tammo's werken bij klanten binnen - vaak om in korte tijd, in kleine teams hun problemen digitaal vlot te trekken.

App als centrum van communicatie

Zo bouwde TamTam voor energieleverancier Oxxio een app. Niet voor ‘erbij’, zoals vaak gebeurt, maar als centrum voor alle communicatie met klanten. Die er een smartphone bij kregen.

Alle data van klanten komt er voor Oxxio afgeschermd bij elkaar. TamTam helpt in die data patronen herkennen. Servicemedewerkers van het energiebedrijf anticiperen dankzij de app en de data op wat hun klanten waarschijnlijk deze zomer zullen vragen.

“Het leerde Oxxio intern verder vooruit te denken en scherper op eisen van klanten in te spelen”, aldus Albers. De app werd bekroond als een van de meest vooruitstrevende in het online begeleiden van klanten.

Virtuele bezichtigingen

Voor een nieuwbouwwijk van BPD in Overijssel, ontwikkelde TamTam de virtuele woonwijk. Potentiële kopers krijgen de mogelijkheid om een wandeling te maken in hun nieuwe wijk, de sfeer in hun wijk te beleven, of hun nieuwe woning van binnen te bekijken. Via een digitaal platform kunnen klanten hun favoriete huis samenstellen en in een winkelmandje plaatsen.

BPD gaat hiermee weer een stap verder op het gebied van online service. Inmiddels zijn de eerste huizen daadwerkelijk online verkocht. Volgend jaar mikt de vastgoedleverancier al op 30% verkoop via het online platform.

Realistisch beeld

Albers: “Wij gebruiken virtual reality om voor mensen eerder een realistischer beeld te schetsten, niet die geijkte reclamefolder en sites waarop de zon altijd schijnt. Mensen zien hiermee ook eens hoe hun huis er in de late avonduren met straatverlichting bij staat. Realistischer.”

Jessie Wagenaar, directeur Verkoop en Gebiedsmarketing van BPD licht toe: “Natuurlijk proberen we kopers zoveel mogelijk informatie te geven over hun nieuwbouwwoning. Maar het blijft, in tegenstelling tot een bestaande woning, moeilijk om de sfeer en het gevoel van een nieuwe woning en woonomgeving daadwerkelijk over te brengen. Met behulp van virtual reality wordt het voor potentiële kopers een stuk gemakkelijker om een aankoopbeslissing te maken.”

Overal en altijd online beschikbaar

De virtual reality experience is online en via alle apparaten beschikbaar. Van mobiel tot desktop, met of zonder VR headset, waarbij een toekomstige koper door de 360 graden omgeving wordt meegenomen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de bestaande internetbrowser, wat de stap naar de VR omgeving een stuk gemakkelijker maakt.

Durf op innovatie te onderscheiden

Justin Kniest, Digital Strategist bij TamTam (part of Dept): “BPD laat zien wat er mogelijk wordt als je je in een vrij traditionele markt op digitale innovatie durft te onderscheiden. In alle projecten die we samen doen staat de klant voorop en denken we na over manieren om dit nog verder te verbeteren. Virtual reality geeft ons de mogelijkheid de klantbeleving nog meer impact te geven. Niet alleen ikzelf, maar vooral onze developers kijken nu al uit naar de projecten die nog in de planning staan!”

Bron: Telegraaf & TamTam