nieuwbouwplatforms

Nieuwbouwplatforms in trek

Het wordt de consument die op zoek is naar een nieuwbouwwoning steeds makkelijker gemaakt. Online zijn steeds meer nationale en regionale platforms te vinden waar bijna ieder nieuwbouwproject al in de allereerste fase te vinden is. Handig, ook voor de makelaar die er een enorme etalage bij heeft.

Amsterdam Woont mag een succes worden genoemd. Makelaar Eefje Voogd is bestuurslid van het nieuwbouwplatform. Zij vertelt verheugd: “Maandelijks wordt de website door ca. 70.000 bezoekers geraadpleegd. 23.000 mensen hebben zich geabonneerd op de nieuwsbrief en het platform heeft maar liefst 17.000 Facebookvrienden.” Belangrijk is het volgens Voogd dat “op één loket alle nieuwbouwaanbod is te vinden, maar ook projecten die nog in de planfase verkeren.” Amsterdam Woont is een initiatief van circa zestig partijen. Voogd: “Dat maakt dat wij heel veel kennis en kunde in huis hebben die we met de consument kunnen delen. En dat behelst meer dan alleen woningaanbod.”

Mark Keuter is als manager e-business voor projectontwikkelaar AM nauw betrokken bij de ontwikkeling van verschillende regionale woonplatforms. Hij stelt dat juist voor nieuwbouw online communicatie van groot belang is, maar dat deze als gevolg van de digitale 'spelregels' lastig is te realiseren. Keuter legt uit: “Tot een paar jaar geleden werd voor ieder project een aparte website opgetuigd. Om in een zoekmachine echter een goede positie te veroveren, zijn meerdere factoren van belang. Een daarvan is de tijd die een website al online is. Juist voor een nieuwbouwproject is dat criterium lastig. Dus een website waarop de verschillende nieuwbouw-projecten te vinden zijn, biedt communicatief een enorm voordeel.” En dan hebben we het nog niet gehad over het belangrijkste voordeel: de huizenzoeker die graag een nieuwbouwwoning zou kopen, heeft niet altijd een specifieke locatie in gedachte, maar toch zeker wel een regio of gemeente. Twee redenen waarom voor allerhande regio’s inmiddels nieuwbouwwoningplatforms in de lucht zijn.

Nationaal gecoördineerd

Een belangrijke rol bij de ontwikkeling en de groei van de regionale woonplatforms is weggelegd voor Het Nieuwbouw Platform (HNP). Dit platform werd in mei dit jaar gelanceerd, ter vervanging van de Stichting Landelijk Nieuwbouw Portaal (LNP) en woningportaal niki.nl. HNP zorgt ervoor dat het woningaanbod van de projectontwikkelaars en beleggers en verdere relevante informatie naar de verschillende websites en platforms wordt gedistribueerd. Daan van den Brand van HNP legt uit waarom dat belangrijk is. “Wij nemen veel mensen in de vastgoedwereld werk uit handen. Als een project of een update bij ons wordt aangemeld, zorgen wij ervoor dat die zichtbaar wordt op bijna iedere relevante website.” Een paar jaar voor de crisis werd door LNP nog stevig ingezet op Niki.nl, de website waar alle nieuwbouwprojecten te vinden waren. Van de Brand: “Niki slokte per jaar zo’n vier ton aan marketingbudget op. De crisis was het juiste moment om onze doelstelling tegen het licht te houden. We hebben er toen voor gekozen om vooral te gaan samenwerken met websites als huislijn.nl, Jaap.nl, de nieuwbouwwijzer, funda en Nieuwbouw Nederland en zijn we betrokken bij de verschillende regionale ‘Woont’-platformen.”

Efficiëntie

Christian van Gils is als directeur van softwarebedrijf CubicEyes nauw betrokken bij de groei van de nieuwbouwplatforms. Van Gils “We zorgen ervoor dat anno 2017 niemand in de vastgoedwereld twee keer hetzelfde hoeft in te typen. Daarvoor hebben wij destijds de applicatie ‘EyeMove’ gemaakt waarmee alle ingevoerde data eenvoudig kan worden gedeeld.” Volgens van Gils wordt de applicatie inmiddels door circa 350 makelaarskantoren gebruikt. “Wij richten ons met EyeMove vooral op de grotere kantoren, maar bijvoorbeeld ook op woningcorporaties. Als het gaat om heel veel woningen die moeten worden verkocht of verhuurd, zal er eerder behoefte ontstaan aan ondersteuning voor beheer, planning etc.” Voordeel van de applicatie is dat deze kan worden gekoppeld aan het klantdossier, zodat de klant ieder moment kan meekijken naar het verkoopproces. 

Bruikbare data

Bijkomend voordeel van al die platforms is uiteraard de enorme hoeveelheid aan consumentendata die er wordt gegenereerd. Is het niet interessant om al die data die bij de verschillende platforms binnenkomt, te analyseren? Keuter: “We blijven ver van alles wat privacygevoelig is, maar wat we bij Amsterdam Woont hebben gedaan, is gekeken naar de postcodes van de particulieren. Wat we vervolgens hebben gezien is dat nieuwbouwprojecten in Amsterdam-Noord vooral aantrekkelijk blijken voor mensen uit Amsterdam-Oost en West.” Het HNP heeft inmiddels een ‘handige tool’ ontwikkeld, de zogenaamde Nieuwbouwmarkt Analyse Tool, waarmee kan worden teruggekeken naar gerealiseerde nieuwbouwprojecten. Van den Brand: “Dus als een projectontwikkelaar met zijn partners in hartje Utrecht iets van de grond wil krijgen, kan hij met behulp van onze tool kijken naar wat er in het verleden allemaal op die plek is gebeurd.”

Langdurig uithangbord

Bij makelaars maken dit soort digitale initiatieven helaas nog te vaak de vrees los dat hun broodwinning wordt bedreigd. Keuter benadrukt dat het juist voor de makelaar van belang is dat de consument goed en langdurig wordt geïnformeerd over nieuwbouw. Keuter: “Het belang van een projectontwikkelaar bij een locatie is veelal tijdelijk. Als het project is gerealiseerd en de verkoop is afgerond, is het wat de projectontwikkelaar betreft voorbij, terwijl de makelaar natuurlijk actief blijft in diezelfde regio en langere relaties beoogt met de bewoners aldaar. Dan is het goed dat de consument via een platform, waar je als makelaar ook aan verbonden bent, voor langere tijd en continu op de hoogte wordt gehouden.”