Datingsites voor woningen zien gat in markt

Nieuwe woningsites willen latente verkopers activeren

Omdat de woningmarkt in stedelijke gebieden ontzettend krap wordt, vissen kopers regelmatig achter het net of moeten absorbitant hoge bedragen betalen en te snel beslissen. Recent werden meerdere datingssites voor koopwoningen gelanceert, vanuit de gedachte dat zoekers niet langer zou moeten wachten tot een woning daadwerkelijk op funda te koop wordt aangeboden, maar zelf initiatief moet nemen. 

Makelaarsvereniging NVM stelt dat maar liefst 68 procent van de woningeigenaren verhuisplannen heeft. Maar lang niet alle mensen met verhuisplannen verhuizen ook daadwerkelijk: ze zullen eerst een betaalbaar ander huis moet vinden. En verwege de schaarste blijven dus veel verhuizenbewegingen uit: slechts 5% van de 'verhuisgeneigden' maakt jaarlijks echt de stap. Conclusie van meerdere ondernemers: er is dus een grote groep huiseigenaren die open staat voor eventuele interesse van kopers. In plaats van wachten tot een droomhuis op funda verschijnt, kunnen aspirerende kopers nu ook zelf het initiatief nemen op drie verschillende ‘datingsites voor huizen’.

'Mag ik jouw woning kopen?'

Kopers zijn meestal geïnteresseerd in enkele, specifieke wijken in bepaalde steden. Het ouderwetse 'briefje in de brievenbus' komt in populaire wijken weer steeds vaker voor. Drie ondernemingen zagen een gat in de markt en lanceerde een online platform voor kopers om hun koopinteresse kenbaar te maken. Eigenaren van huizen in de wijk zien dat er geïnteresseerden zijn en kunnen de kopers vervolgens benaderen. Voorbeelden:

Spotjewoning.nl
hoodhunt.nl
vodem.nl

Hoewel de sites verschillend zijn, is het principe hetzelfde. Je geeft als koper aan waar je graag wil wonen. Dat kan heel specifiek in één bepaalde straat, maar meer kans maak je met het selecteren van een hele wijk. Woont er iemand in die wijk met latente verhuisplannen, dan kan jouw interesse de reden zijn om het huis aan te bieden. Na het uitwisselen van contactgegevens spelen de sites geen rol meer in het transactieproces.

Alleen betalen voor contactgegevens

Voor kopers is het gratis om aan te geven waar je een huis wil kopen. Ook huiseigenaren kunnen kosteloos een account aanmaken om te zien of er interesse is in hun huis. Is dat het geval, dan kun je de contactgegevens van de geïnteresseerde opvragen. Hiervoor betaal je een bedrag dat per site verschilt, reken op gemiddeld € 5 per contact. Dit concept van omgekeerd zoeken lijkt een kans van slagen te hebben. Een makelaar inschakelen om je huis te koop zetten is een grote, definitieve stap. Even kijken of iemand interesse heeft in je huis, is een stuk laagdrempeliger. 

Het succes van de sites zal afhangen van het bereik. Funda is nu eenmaal een begrip, heeft nog altijd het grootste aanbod en trekt maandelijks miljoenen bezoekers. Bij een groter bereik is de kans groter dat koper en verkoper bij elkaar komen. De startende sites zullen zich voorlopig nog moeten bewijzen.

Bron: wegwijs.nl