Nr 1 - MAARTEN Makelaardij in Rotterdam

Dit kantoor breekt vanaf zijn oprichting aan het begin van de crisis met het traditionele makelen. En met succes.

"Hè, heb ik dat goed verstaan?" Maarten Broekman, die het kantoor in 2009 samen met zijn compagnon Herjan Rook oprichtte, kan bijna niet geloven dat MAARTEN Makelaardij op nummer één staat. "Ik had hoogstens gehoopt dat we in de onderste regionen zouden binnenkomen. Wat ontzettend gaaf!"

MAARTEN maakte het laatste jaar een flinke groei door, zowel wat betreft het aantal woningen in portefeuille als het aantal medewerkers: zeventien inmiddels. "De huizenmarkt in Rotterdam is booming. Soms levert één woning wel vijftig bezichtigingen op. Om te voorkomen dat dit massaal en onpersoonlijk wordt, organiseren we de eerste tien persoonlijk en daarna gaat er om het half uur een groepje naar binnen. Dit gaat op volgorde van aanmelding en op afspraak, zodat er voldoende ruimte is voor begeleiding. Bij alle bezichtigingen zijn minimaal twee medewerkers aanwezig; een van de redenen dat we extra mensen hebben aangenomen. Allemaal vanuit het idee dat bezichtig-ers potentiële verkopers zijn", vertelt Broekman.

Doorlooptijd
De aanpak van de bezichtiging-en is de visie van MAARTEN in een notendop: service is een investering die zichzelf terugbetaalt. Al gaat het gros van zijn woningen – veelal boven- of benedenwoningen in Rotterdam met respectievelijk een balkon of tuin – als warme broodjes over de toonbank, het zou oneerlijk zijn om het succes daarmee af te doen. "De basis voor ons succes hebben we eerder gelegd. In de tijd dat wij begonnen, stonden huizen vaak wel anderhalf jaar te koop. Wij verrichtten toen dus veel extra inspanningen, zoals weekend- en avondbezichtigingen en bouwkundig en financieel advies. Dit heeft ons veel goodwill en terugkerende klanten opgeleverd. Daarnaast hebben we vanaf het begin gefocust op young professionals en expats. Die lijn hebben we vastgehouden, alleen met toevoeging van jonge gezinnen."

Social Media
Social media zijn de pijlers van het bedrijf. Geen woningadvertenties in de etalage of de plaatselijke krant, maar facebook en LinkedIn. 60 tot 70 procent van het woningbestand van MAARTEN wordt via deze kanalen verkocht, de rest gaat via funda. De gemiddelde doorlooptijd op het kantoor bedraagt momenteel 37 dagen. "Social media zijn dé manier om onze doelgroep te bereiken. Ons facebookaccount heeft meer dan 36.000 volgers. Samen met een internet- en reclamebureau bedenken we de beste strategieën en ontwikkelen we het gebruik van social media steeds verder. Zo gebruiken we sinds kort ook Instagram om leuke, inspirerende woonfoto's te plaatsen, niet altijd direct gekoppeld aan een verkoop. Om de nieuwste ontwikkelingen bij te blijven, werken er bij ons altijd stagiaires die een communicatieopleiding volgen."

Broekman benadrukt dat de gunstige economische omstandigheden niet mogen leiden tot verslapping. "Je moet altijd in beweging blijven. Daar zijn we ondernemers voor, die houding vraag ik ook van mijn medewerkers. Zo hebben we in mei een tweede vestiging geopend in Kralingen en op 1 juli openen we een kantoor in Dordrecht."