NVM helpt politie bij bestrijding crimineel gebruik vastgoed

De politie in Twente wil via makelaars, huurbemiddelaars en pandeigenaren, het gebruik van panden door criminelen aanpakken. De politie in Oost-Nederland heeft daarvoor een brochure ontwikkeld die de vastgoedsector handvatten biedt om te voorkomen dat criminelen panden in handen krijgen om er wietplantages en harddrugslaboratoria te beginnen. De brochure is ontwikkeld in samenspraak met de NVM.

In Twente wordt de brochure binnen enkele weken voor het eerst uitgereikt. „Daarna hopen we dat heel Nederland volgt”, vertelt John Meijerink, vastgoedman van de politie en bedenker van de brochure, aan dagblad Tubantia.

Niet alleen interessant om wit te wassen

Namens de NVM zijn Kees Vlaanderen en Moniek Bredenhoff bij deze brochure betrokken. Kees Vlaanderen: “Door hun sleutelpositie bij zowel (ver)koop als (ver)huur moeten makelaars en taxateurs constant alert zijn op integriteitsrisico’s en oppassen om geen criminele activiteiten te faciliteren. Voor criminelen zijn onroerende zaken immers niet alleen interessant om via transacties geld wit te wassen, maar ook voor productie, opslag en huisvesting.

Makelaars en taxateurs lopen voortdurend het risico ongewild criminele bedrijfsprocessen te faciliteren. Via de Opiumwet kunnen vastgoedeigenaren verantwoordelijk worden gehouden voor activiteiten in hun pand. In de praktijk gebeurt dat nog weinig, omdat jurisprudentie nog niet genoeg duidelijk heeft gemaakt hoe ver die verantwoordelijkheid reikt.

“De brochure kan een hulpmiddel zijn om dat te voorkomen en om een poortwachtersfunctie te vervullen.”, zegt Van Vlaanderen. “De NVM staat vierkant achter het doel van deze brochure en hoopt dat dit initiatief snel landelijk wordt uitgerold.”
 

'Gros sector is te goeder trouw'

Met de vastgoedbrochure wil de politie niet de suggestie wekken dat een groot deel van de vastgoedsector malafide is. Het gros is echt te goeder trouw, zegt initiatiefnemer Meijerink. „Dat wil helemaal geen criminelen helpen. Daarom willen we hen met deze brochure beter inzicht geven in hoe ze hun klanten kunnen screenen en problemen kunnen voorkomen.”

Bron: Tubantia, NVM