Rabobank en Signicat stappen samen in Nederlandse identiteitsmarkt

Rabobank en Signicat gaan samen de Nederlandse identiteitsmarkt op met online dienstverlening voor zakelijke klanten. De Digital Identity Service Provider (DISP) biedt een variëteit aan inlog-, identiteits-, signeer en archiveeroplossingen onder de vlag van Rabo eBusiness. Dit ontzorgt zakelijke klanten als energiebedrijven en verzekeraars en vergemakkelijkt en verbetert de digitaliseringsslag die zij willen maken.

Rabo eBusiness helpt zakelijke klanten om hun online dienstverlening gemakkelijker, betrouwbaar en goedkoper vorm te geven en een hogere online conversie te behalen. De klant van de zakelijke klant (consument/gebruiker) logt in met een ID en met betrouwbare middelen of een al bekende methode en kan vervolgens bijvoorbeeld een contract online ondertekenen. Het product is technisch makkelijk implementeerbaar met behulp van API technieken.

Klantgroepen

De Rabobank richt zich in eerste instantie op vijf klantgroepen: energie, telecom, verzekeraars, zorginstellingen en financiële dientverleners. Via de provider kunnen zij bijvoorbeeld makkelijk nieuwe klanten registreren, online contracten laten tekenen, of een dashboard voor nota’s of declaraties aanbieden.

Uitgangspositie

De markt voor DISPs ging (in het kader van iDIN) per 1 april jl. open. Alexander Zwart, manager Online Toegang bij de Rabobank, licht toe dat de bank zelf al een goede uitgangspositie heeft: “Advieskwaliteiten, een groot marktaandeel in de zakelijke markt, operationele diensten en een volwassen verkoopapparaat. Voor het kunnen bieden van techniek en kwalitatieve, veilige productvoering hebben we ervoor gekozen dit niet zelf te ontwikkelen, maar samen te werken met een gevestigde, strategische partij. Signicat heeft een beproefd Digital Identity Service platform, wat wordt beschouwd als leidend in de volwassen digital identity markt van Scandinavië.”

Nieuwe markt

Signicat wil op haar beurt graag de Nederlandse markt op. Gunnar Nordseth, chief executive officer van Signicat: “We zijn al geruime tijd als technische provider actief in Scandinavië en willen dat graag naar andere delen van Europa uitbreiden. Nederland is een nieuwe markt, voor ons daarom heel interessant. De samenwerking met een innovatieve bank als de Rabobank biedt ons de mogelijkheid invulling te geven aan onze ambitie.”

Het platform is ontworpen om uitgebreid te worden met additionele services, waarmee de fundering wordt gelegd voor de strategische ambitie van Rabobank om haar diensten te digitaliseren en blijvend te focussen op innovatie.

Gerelateerd nieuws: