Sander Klous Hoogleraar Big data eco-systems

Sander Klous: ‘Bij data-analyse is vertrouwen cruciaal’

Betekent de opkomst van Big Data een enkeltje uitgang voor de makelaardij? Nee, stelt Sander Klous, hoogleraar Big Data Ecosystems for Business and Society aan de Universiteit van Amsterdam. Met big data kunnen bedrijven juist beter inzicht krijgen in de wensen van klanten om te komen tot gerichter dienstverlening. 'De vertrouwensrol van de makelaar kan niet worden overgenomen.' 

Volgens hoogleraar Sander Klous is het onvermijdelijk dat big data een steeds grotere rol gaan spelen in de maatschappij. Klous doet wetenschappelijk onderzoek naar de manier waarop het bedrijfsleven en de samenleving maximaal kunnen profiteren van data-analyse. Daarnaast leidt hij de data analytics-dienstverlening bij KPMG Advisory. "Door immens grote databestanden op de juiste manier te analyseren, kunnen voorspellingen worden gedaan over het gedrag van mensen, machines, processen en organisaties. Dat biedt enorme kansen voor het bedrijfsleven. Ook voor de makelaardij: makelaars krijgen meer inzicht in de wensen van hun klanten, hoeven geen tijd meer te besteden aan klanten die niets zullen opleveren en de woonconsument krijgt informatie en aanbiedingen op maat." 

Taak die niet door data kan worden overgenomen

Makelaars hoeven volgens Klous niet bang te zijn dat ze van de kaart worden geveegd door de inzet van big data. "Zoals ik het zie, heeft de makelaar twee hoofdtaken bij het proces van matchmaking. De eerste taak houdt in dat hij zijn klanten voorziet van informatie: welke woningen zijn er beschikbaar, is de woning op de juiste manier getaxeerd, welke financiering is er nodig? Op dit gebied spelen big data een heel grote rol, en het is denkbaar dat een website als funda deze taak op termijn kan overnemen. Maar dat ligt anders bij de tweede taak: de vertrouwensrol. Met zijn kennis en ervaring ondersteunt de makelaar mensen bij een beslissing die zij maar een paar keer in hun leven nemen. Hier draait het om emoties en persoonlijk contact – een taak die niet kan worden overgenomen door data."

Hoe kan de makelaardij gebruikmaken van big data?

"Ik zie individuele makelaarskantoren niet op grote schaal de data van hun eigen website of van de brancheverenigingen analyseren. Het ligt meer voor de hand dat ze gebruikmaken van de datagedreven applicaties van externe partijen. Funda is natuurlijk nog steeds het meest spraakmakende platform als het gaat om matchmaking. En op het gebied van woningwaardering zijn partijen actief als Calcasa en GeoPhy, die daarvoor alle informatie over de omgeving vastleggen en analyseren: verkoopcijfers in de buurt, demografie, bereikbaarheid, winkelgebieden … Een andere belangrijke manier waarop data van invloed zijn op dit werkveld,  is dat big data nu ook worden gebruikt om de prestaties van makelaars te meten en openbaar te maken. Denk aan transactieaantallen, verkoopsnelheid en online reviews."

Hoe zit het dan met de regels rond privacy en data?

"Vanaf mei volgend jaar geldt in heel de EU dezelfde gegevensbescherming. Dan gaat de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens op in de Europese Algemene verordening gegevensbescherming. In de praktijk kom je een heel eind met gezond verstand. De vuistregel is dat data eigendom zijn van de persoon in kwestie. Dus als je informatie over klanten verzameld en die op individueel niveau wilt gebruiken, moet je transparant zijn en altijd om toestemming vragen. Vaak volstaat overigens de analyse van geaggregeerde – verzamelde en anonieme – gegevens, en is de identificatie van individuen niet nodig."

Leest het volledige interview met Sander Klous over dit controversiële onderwerp u in Vastgoed 7.