SEO; de sleutel tot succes

SEO ver van je bed show?

Elke makelaar zou er mee bezig moeten zijn. Search Engine Optimization. De kunst van het beter vindbaar maken van je website. Het klinkt moeilijk. Iets voor techneuten. Niet voor makelaars. Maar niets is minder waar. Je kunt als makelaar zelf aan de slag om je website beter vindbaar te maken. En juist de makelaar is daar de aangewezen persoon voor. De komende drie weken krijg je elke week nieuwe tips hoe je als makelaar meer bezoek en meer omzet uit Google haalt.

Zoekmachine optimalisatie is niets meer dan weten waar je doelgroep op zoekt en er voor zorgen dat jouw website betere antwoorden geeft op die vraag dan de concurrentie. Makelaars hebben vaak geen moeite om huizen te verkopen. Ze hebben moeite om klanten te vinden die via hun kantoor dat huis te koop willen zetten. Hoe krijg je meer potentiële klanten op je website die hun huis bij je aanbieden? Door te bedenken waar ze online naar zoeken. En dat is makkelijker dan je denkt.

Bedenk waar jouw klant op zoekt

Als iemand zijn huis verkoopt dan wordt er vaak wat anders gekocht. En bij de zoektocht naar een geschikte volgende woonplek komt een heleboel onderzoek kijken. Scholen, winkelcentra, openbare voorzieningen, reistijden, parkeermogelijkheden en kinderopvang. Om maar wat te noemen. Jij als makelaar weet bij uitstek hoe dat bij jou in de buurt allemaal zit. En daar zit de kern van hoe jij zoekmachine marketing moet bedrijven. Want er zijn een heleboel mensen die elke dag Googlen naar: beste school in Amsterdam Zuid. Of de beste kinderopvang in Utrecht Tuinwijk.

Gebruik Google’s Keyword planner om onderzoek te doen naar zoekvolume van zoektermen waar jij voor overweegt content te schrijven. Een andere leuke tool is het Engelstalige Answer the public. Op die site kun je bijvoorbeeld "child (day)care” (kinderdagopvang) invullen als zoekopdracht. Dan krijg je vragen terug die gesteld worden wanneer mensen op zoek gaan naar kinderdagopvang. Zo weet je precies met welke onderwerpen samenhangen met kinderdagopvang. En heb je de belangrijke punten die jij in je content moet verwerken op een rij.

Verbeter wat er nu te vinden is

Aan jou de taak om content te maken. Neem de proef op de som. Doe een aantal zoekopdrachten getarget op jouw eigen werkgebied. Kijk wat voor resultaten op de eerste pagina staan en zorg ervoor dat jij betere informatie hebt en betere antwoord geeft dan de bestaande zoekresultaten. Vaak kan dat door het combineren van data van verschillende bronnen. En de data wat meer te visualiseren. Maak bijvoorbeeld een lijst van de top 5 beste basisscholen in Amsterdam Zuid. Hoeveel leerlingen hebben ze? Hoe goed bereikbaar zijn ze? Wat vindt de Onderwijsinspectie van ze?

Daar gaat inderdaad best even tijd in zitten. Je zult misschien wat werk moeten uitbesteden als je er visueel ook wat moois van wil maken. Je kan ook gebruik maken van betaalde hulpmiddelen zoals Piktochart en Canva. Met een dag werk heb je een fantastisch stuk content dat potentiële klanten naar jouw website toe leidt. Nog ver voor ze hebben besloten bij wie ze hun huis te koop gaan aanbieden, of via welke aankoopmakelaar ze een huis gaan kopen. Een mooi moment om top of mind te zijn.

Duizenden extra bezoekers

De content hoef je maar één keer te maken en waarschijnlijk maar een keer per jaar te updaten. Zo kan één goed stuk honderden, zo niet duizenden bezoekers per maand naar je website brengen. Jaar in, jaar uit. En als er ook maar één klant uit komt, dan heb je het werk dat je in het maken van de content hebt gestopt er alweer dubbel en dwars uit. Maak je tien goede stukken, dan haal je ook een veelvoud aan klanten binnen. En hoe meer jij goede informatie uit jouw omgeving / stad op je website plaatst, hoe meer Google je ook met die plaats associeert. Zo wordt de kans groter dat je ook op andere, competitieve zoekwoorden beter zichtbaar wordt. Zoals de fel beconcurreerde termen 'makelaar Amsterdam', 'makelaar Rotterdam', etc. De lokale termen, waar veel op gegoogeld wordt en waar elke makelaar wel op zou willen scoren.

Begin dichtbij je bed. Begin met wat je weet van je buurt en werkgebied. Maak een mindmap van onderwerpen waar jij op zou zoeken als je naar een andere buurt verhuist. En welke antwoorden je zelf zou willen lezen per onderwerp. Bekijk wat de websites in de top 10 van Google er over schrijven. Geef een eigen draai aan je artikelen en publiceer ze op je website. Volgende keer spijker ik je kennis bij over hoe je zonder content toe te voegen, toch meer bezoek uit Google kunt krijgen.

Auteur
Dit artikel is geschreven door Yannick Veys. Online marketing expert en oprichter van Zoofy.nl. Een platform waar je snel een goede vakman regelt. Met één klik kom je in contact met tientallen lokale vakmannen die je vandaag nog helpen met bijvoorbeeld een lekkage, verstopping of CV storing. Ideaal voor makelaars die ook beheersactiviteiten hebben. Heb je vragen over dit artikel, mail me gerust op yannick [at] zoofy.nl.