Startup als accelerator

De techniek ontwikkelt zich in razend tempo; het is bijna niet bij te houden. Startups volgen die ontwikkelingen juist op de voet en spelen daar met hun bedrijf op in. Wat zijn de ontwikkelingen die makelaars zeker niet mogen missen?

Als ondernemersland bij uitstek, verbaast het niet dat Nederland tot de top 3 van snelst groeiende start-up ecosystemen van Europa behoort. We kunnen niet heen om de jonge bedrijven die met technisch vernuft alles op zijn kop zetten. “We zitten in een transformatie. Vergelijkbaar met de industriële revolutie, maar nu gestuwd door digitalisering in plaats van de stoomtrein”, verwoordt trendwatcher Ruud Veltenaar.

In Vastgoed 5, de Top 100 én ondernemersspecial, leest u hoe vijf startups denken over ondernemen, delen en innoveren en hoe makelaars hiervan kunnen profiteren. Hier online het eerste deel, waarin de startups hun visie geven op onomkeerbare ontwikkelingen. Lees en leer.

Slimme woningen

Intelligente technologie maakt huizen steeds slimmer. Anne van Rossum (Crownstone) geeft Airbnb als voorbeeld: “Zonder tussenpersoon komen toeristen met een digitale sleutel de woning binnen. Dat zou ook bij bezichtigingen van te koop staande huizen kunnen, zonder makelaar.” Aanvullende diensten worden dan belangrijker: advies over duurzaamheid, toepassingen van de technologie voor specifieke woonwensen en financiën. Door in proefsituaties en tijdens bezichtigingen gebruik te maken van internet of things - apparaten die verbonden zijn met internet en smartphones en daarmee gegevens uitwisselen - is het mogelijk beter te anticiperen op welke woning goed bij welke persoon past.

Data-analyse

Weten waar uw kracht ligt is essentieel bij data-analyse, meent Janneke van den Heuvel (Trylikes). “We hebben een data-driven economie. Een wereld van meten, analyseren en verbeteren, ook offline. Heel de klantreis - van begin tot eind - is een speerpunt. Makelaars die deze klantreis meten en goed analyseren, kunnen ook toekomstige klanten optimaal begeleiden en hebben een voorsprong.”

AI en chatbots

Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence; zelflerende computers) is de volgende stap waar we niet omheen kunnen. “Dit wordt het nieuwe internet, een revolutie. De behoefte om klantenservice te automatiseren is nu al een trend; veel organisaties laten hun eerste klantencontact al verlopen via een chatbot. Watermelon heeft een dergelijk systeem ontwikkeld voor Randstad. Solliciteren via Facebook Messenger, waarna je een gepersonaliseerde baan krijgt voorgeschoteld.” Watermelon-oprichter Alexander Wijninga ziet grote kansen voor de makelaar: “Ze hebben veel klantcontact en -data, die door kunstmatige intelligentie kunnen worden geautomatiseerd, geanalyseerd en ingezet.”

New Realities

Virtual Reality is nog zo’n fenomeen waar de makelaar gebruik van kan en moet maken volgens de startups. Laat uw klanten ervaren hoe het zou voelen om in een nog te (ver)bouwen huis te lopen. Daaraan gekoppeld is de opkomst van de Augmented Reality: virtuele elementen die worden toegevoegd aan een virtuele of bestaande realiteit. U kunt bijvoorbeeld nu al middels een VR-bril laten zien hoe de meubels van geïnteresseerden in een bestaand huis zouden staan. Onder meer Makelaarsland gaat binnenkort weer grote stappen maken met VR.

Definitief energiezuinig

Duurzaam en energiezuinig zijn de trendwoorden van nu. Vooral startups gaan daarmee aan de slag. Reinier Schneider (Bleeve) voorspelt dat binnenkort de vrijblijvendheid van een goed energielabel passé is. “Nu is het label nog niet duidelijk en hebben huizenbezitters vaak geen idee hoe en voor wat voor prijs ze hun huis energiezuiniger kunnen maken. Met onderscheidende en toegepaste kennis over energiezuinige maatregelen, kunnen makelaars klanten adviseren over kosten, subsidies en mogelijkheden en (ver)kopers wijzen op gebreken en hoe die energiezuinig op te lossen. Deze toegepaste kennis geeft zijn klant een betere onderhandelingspositie.” En hoewel advies over energie steeds vaker digitaal wordt aangeboden, kan de makelaar daar zijn voordeel mee doen. Voor duurzaam bouwen, inmiddels een conditie, geldt hetzelfde. “De makelaar kan opdrachtgevers en kopers helpen met verregaande kennis over duurzaamheid en energiezuinige maatregelen en welke financiële voordelen te behalen zijn”, aldus Gert van Vugt van Sustainer Homes. Helaas ziet hij dat met de opwaartse woningmarkt, innovatie en klantgerichtheid bij de makelaar stagneren. “Een makelaar die werkelijk innoveert en goed luistert naar zijn klanten, kan daarmee voordeel halen.”

Disruptieve verdienmodellen

Behalve naar inhoudelijke ontwikkelingen, zijn startups steevast op zoek naar disruptieve vormen van bedrijfsvoering met andersoortige verdienmodellen. Zoals een freemium model, wat een combinatie is van een gratis product en optionele premiums (zoals Spotify).

De startups:

Watermelon

Watermelon, van ondernemer Alexander Wijninga, maakte aanvankelijk gebruik van een onofficiële tool rondom WhatsApp-berichten. Dat verbood WhatsApp en zijn bedrijf ging ter zielen. Maar Alexander en zijn medewerkers herrezen met een geoptimaliseerde versie voor hun klanten waaronder de Belastingdienst, Heineken en Ajax: Watermelon Messenger, waarmee bedrijven vanuit één enkel dashboard door middel van kunstmatige intelligentie kunnen communiceren via Facebook Messenger, Telegram, chat en e-mail (en binnenkort ook Skype, Line, Twitter, Instagram en WeChat). Wijninga: “Zo mis je nooit een berichtje!” Uniek hierbij is zelflerende kunstmatige intelligentie. Een geautomatiseerde robotmedewerker (chatbot) staat klanten snel te woord en beantwoordt honderden vragen zelfstandig en tegelijk.

Sustainer Homes

Gert van Vugt en drie medeoprichters zorgen voor een architectuurrevolutie. Ze ontwikkelden Sustainer Homes: energieneutrale woningen met een kleine CO2 footprint. “Wil je maatwerk, duurzaamheid én energiezuinigheid, dan wordt het meteen erg duur. Daar breken we mee. Voor een vaststaande prijs rond twee ton, bouwen we een vrijstaand huis van 140m2, inclusief zonnepanelen, afwerking en fundering. Energiezuinig, hoogwaardig en duurzaam.” Een modulair bouwsysteem met hout van duurzame oorsprong en gedetailleerde tekenprocessen in combi met een fijn afgestelde robot frees is het geheim. Niets wordt verspild. Maatwerk in massaproductie door gebruik van nieuwe technieken.

Bleeve

Drie gedreven jongens ontwikkelden de website Bleeve, waar huizen worden gescand op energiezuinigheid en huizenbezitters een persoonlijk energieadvies krijgen met verdieping over de energiemaatregelen, subsidieoverzicht en de mogelijkheid om offertes op te vragen bij lokale aanbieders. Binnen enkele minuten en volledig gratis. “Het advies is zo volledig mogelijk om afhaakmomenten te voorkomen”, aldus Reinier Schneider, een van de oprichters.

Trylikes

Online weten mensen goed hun (on)genoegen met anderen te delen. Offline ligt dat gevoeliger. Daar is klantbeleving moeilijker te meten. Janneke van den Heuvel en haar partner ontwikkelden fysieke kastjes, TryLikes, die op strategische plekken in winkels/bedrijven worden geplaatst. Ieder kastje toont een specifieke vraag over bijvoorbeeld temperatuur of kassabeleving, en een like- en dislike knop. Sensoren registreren de klantbeweging. De uitkomst van al die data koppelt het TryLikessysteem onmiddellijk terug naar de teams in het bedrijf, die meteen actie kunnen nemen. Onder andere bij Piet Zoomers, Ahold en Q-park succesvol ingezet.

Crownstones

Via moderne apparaten als de smartphone, kunnen Crownstones (‘kroonstenen’) als losstaande objecten of geïntegreerd in stopcontacten, bewoners van een huis traceren. GPS binnenshuis, gebaseerd op low energy Bluetooth. Het systeem, dat door Anne van Rossum c.s. werd ontwikkeld, werkt als een digitale schakelaar: doet bijvoorbeeld lichten aan en uit bij binnenkomst en vertrek in een ruimte. De software erachter kan eveneens worden gebruikt voor veiligheid, alarm, wekker en sharefuncties. Draadloze domotica tegen een aantrekkelijke prijs (gemiddeld huis circa ¤ 1.500,-).  “Dit is niet alleen praktisch en comfortabel, maar ook energiebesparend”, aldus Van Rossum.

Lees heel het artikel deze maand in Vastgoed.