Vastgoed actueel - storytelling

Storytelling voor makelaars

Een blog van content marketing specialist Sak van den Boom. 

Als makelaar maakt u dagelijks zoveel mee, dat de verhalen voor het oprapen liggen. Omdat verhalen vertellen als makelaar niet uw hoofdbezigheid is, hebt u wellicht wat aan deze suggesties. Het is vast niet verrassend dat nieuwe media onze kennis over verhalen vertellen danig in de war hebben gestuurd. Een doorwrocht verhaal schrijven voor uw nieuwsbrief, de woonkrant of het magazine dat in de regio wordt verspreid is al een kunst op zich. Maar online gelden andere wetmatigheden.

Wilt u aan uw doelgroep uitleggen hoe goed u wel niet bent, over welke kennis u zoal beschikt, of vraagt u u allereerst af wat uw publiek interessant zal vinden. Met andere woorden wat is voor anderen leuk en waardevol om te lezen.

Een decennia geleden riepen we nog dat het gedrukte medium er was voor de ontspanning en dat internet er was voor de informatie. Dat is nog maar ten dele waar. Internet is in de eerste plaats voor communicatie. Op internet gaat u in gesprek met uw doelgroep. En iemand luistert alleen naar u als uw verhaal persoonlijk is. Iemand moet zich in u kunnen verplaatsen of meeleven.

Kort en kernachtig, dat vinden we prettig tijdens een conversatie. Als iemand breedsprakig is en niet tot the point komt, haken we af. Dat geldt ook voor een digitale conversatie. Online kunt u ook met vervolgverhalen werken. En in herhaling schuilt vaak de kracht. Mits goed verteld natuurlijk. Zo werkt dat op sociale media. Een stroom aan persoonlijke kleine verhaaltjes op sociale media kan heel prikkelend zijn. Maar dan moet het ook echt persoonlijk zijn. Een dagje kijkers door een huis jagen kan voor interessante quotes zorgen. Die wilt u als woningzoekende of potentiele verkoper wel lezen. En wellicht maakt u zo van een prospect een klant. Dus opletten en schrijven. Niet interpreteren. Letterlijke teksten zijn spontaner.

Ga natuurlijk niet zo maar op Twitter, Facebook of Instagram. Probeer te achterhalen op welk kanaal uw potentiele doelgroep zit, zorg er ook voor dat u kiest voor een kanaal waarbij u u comfortabel voelt. Op het ene kanaal werkt u met tekst, op het andere met beeld of een combinatie. En denk aan de dialoog. Vraag om respons.

U krijgt overigens alleen fans als u redelijk continu publiceert. Dat vraagt discipline. U doet het er niet even bij en tussendoor. Voor u het weet schiet het erbij in. En dat werkt averechts. Met structuur en een publicatiekalender komt u al een eind. Vijf keer in de week rond het middaguur een post is een interessante optie. Neem de tijd om na te denken over de quotes of verhaaltjes die u in een week wilt gaan posten. Roep verwachtingen op, creëer spanning. Daags voor een reeks bezichtigingen kunt u uw doelgroep prikkelen en wat spanning opvoeren met uitspraken over een bepaald pand. ‘Ideale ligging’, ‘Lekker dichtbij het station’, ‘Goed onderhouden’. Maak mensen nieuwsgierig. Zorg voor verschillende perspectieven.

U kunt uw teksten langer maken en u op sociale media bijvoorbeeld afvragen of ‘de geïnteresseerden die komen bezichtigen door de rommel heen kunnen kijken. Omdat het om een huis met veel potentie gaat, met name voor gezinnen met opgroeiende kinderen’. U kunt uw gevoel schetsen toen u voor de eerste keer door het huis liep met de tekst ‘Wat een chaos, maar wat heerlijk dat er nog niet verbouwd is. Geen gepruts, de toekomstige eigenaar kan alles naar eigen hand zetten’. Vele wegen leiden naar een transactie.

Op uw website kunt u een geplande reeks berichten op sociale media ondersteunen met een reportage over de manier waarop u het huis met een styliste toonbaar hebt gemaakt. Is een leuk verhaal van plaatjes met praatjes. Dat wil iedereen lezen. En potentiele klanten stuut u een emailtje met link. Of laat foto’s zien van het interieur met andere meubels in verschillende stijlen. Zo wordt een bezichtiging voor een geïnteresseerde koper toch een andere beleving.

Bij storytelling wisselt u verhalen uit met uw doelgroep en laat merken welke argumenten een rol kunnen spelen bij bepaalde keuzen. Voor verkoop of koop van een huis. Omdat u graag wilt overkomen als professional en nieuwe klanten wilt trekken.

In het verlengde van bovenstaande voorbeelden kunt u klanten vragen naar de achtergrond van hun besluit. Waarom kochten ze of verkochten ze. Die persoonlijke argumenten zijn aantrekkelijke uitgangspunten voor een verhaal. In sommige gevallen is licht voor een koper zo belangrijk dat hij of zij eigenlijk alleen maar kijkt naar de stand van de zon ofwel de ligging ten opzichte van de zon. Het kan doorslaggevend zijn. Andere voorbeelden geven een andere kijk. En al die persoonlijke verhalen laten zien hoe belangrijk deskundige begeleiding bij een koop of verkoop kan zijn. Beleving wordt vertaald naar de deskundigheid van de makelaar.

Wanneer u eenmaal de smaak van storytelling op sociale media en uw website te pakken hebt, is het de moeite waard om kleine advertenties toe te voegen als ondersteuning: ‘Waarom dit huis in 24 uur werd verkocht?’ Een plaatje met een praatje. Zeker weten dat mensen dit willen weten.

Gaat u voor deze persoonlijke aanpak, dan begrijpt u hoe belangrijk zo’n publicatiekalender is. Want vijf keer een goede post en een keer een leuk verhaal gaat nog wel, maar dat elke week is andere koek. Een paar weekjes proefdraaien kan geen kwaad. Begin met het verzamelen van kleine verhaaltjes, zorg zo voor een royaal archief waar u uit kunt putten.

Denk natuurlijk ook aan interactie in al uw uitingen. Dat spreekt voor zich maar is niet vanzelfsprekend. Zorg dat u weet wie u volgen en wie uw blogs of verhaaltjes lezen. Zo bouwt u stap voor stap aan een reeks geïnteresseerde volgers die uiteindelijk ooit klant gaan worden.

Werk op deze wijze met storytelling aan uw reputatie en vertrouwen.