Ter inspiratie: inzicht in de cases van de Marketing Award 2015

Dit jaar wordt voor het eerst slechts één jury prijs uitgereikt: De Woningmakelaar van het Jaar Jury Award. Deelnemende woningmakelaars worden beoordeeld op hun visie op het vakgebied en hoe zij die in de praktijk vertalen naar hun eigen onderneming. Kort of lang actief, gespecialiseerd of niet. Het gaat erom dat de makelaardij helder voor ogen heeft wie hij wil zijn, wat hij wil bereiken en hoe hij daar komt.

Nu denkt u misschien: waarom dan inzicht in drie marketingcases van vorig jaar? Omdat u met een goede marketingcase ook mee kunt dingen naar deze award! Als het goed is komt een marketingcase voort uit een bedrijfsvisie en is deze in lijn met de identiteit van uw makelaarskantoor. Een speciale marketingactie kan dus als uitgangspunt dienen van uw inschrijving, echter is heel uw businesscase onderwerp van de verkiezing.

Schasfoort Makelaars met de case: Start-Event (winnaar 2015)

Schasfoort Makelaars uit Oldenzaal organiseerde het Start-Event. Een evenement met als achterliggende gedachte: het op een nieuwe en innoverende manier onder de aandacht brengen van elf nieuwbouw stadswoningen. Met hierbij de nadruk op gevoel en beleving.

Het Start-Event vond plaats in een oude Peugeot-garage, de plek waar de nieuwbouwwoningen gebouwd gingen worden. Zo konden de kandidaten de historie van hun toekomstige woonplek beleven. Aan de buitenkant van het gebouw werd een levensgroot geveldoek van één van de nieuwbouwwoningen geplaatst. Geïnteresseerden konden zich voorafgaand aan het evenement aanmelden via Facebook.

Na binnenkomst werd de kandidaten een Virtual Reality bril aangereikt. Met hun mobiel en via de Virtual Reality app konden de kandidaten virtueel een kijkje nemen in hun nieuwe woonhuis. Aansluitend volgde een hapje en een drankje aan de bar en draaide een DJ urban muziek. Hiervoor waren ook de huidige buurtbewoners (de toekomstige buren) uitgenodigd.

Resultaten:
Het project bestond uit tien stadswoningen en één special. De tien stadwoningen hebben allen op het evenement een koper gevonden, waarvan de optiedocumenten werden getekend en het stadium van kopersbegeleiding van start ging. Voor de special waren na het evenement drie gegadigden.

Klaver Makelaardij met de case: Drone videopresentatie buitengewone panden

Klaver Makelaardij te Nieuwe Niedorp is een makelaardij die werkt binnen een niche. Het kantoor werkt binnen de ‘wonen tak’ die zich richt op panden in Noord-Holland met meer dan 1000 m2 grond of die meer dan 500k kosten. Vanuit creativiteit en passie voor marketing ontstond het idee om huizen door middel van video’s te presenteren.

Het doel: het online delen van buitengewone woningen op een inhoudelijke en vooral ook originele, humoristische en (naar het idee van de makelaardij zelf) legendarische manier. Weg met de standaard beelden die al bekend zijn. Dit door gebruik te maken van drones om zo de woningen en bijbehorende grond mooi in beeld te kunnen brengen. Het liefst met tenminste 100.000 weergaven per video. Het maken van spontane, authentieke video’s die niet pushen is naar het idee van Klaver Makelaardij the key.

 

 

Resultaten:
De naamsbekendheid van Klavermakelaardij is gestegen. Daarnaast leverde de video’s hen vijf nieuwe opdrachten, twee verkochte woningen en twee kopers in de onderhandelingsfase op. Én, de 100.000 weergaven voor een video zijn bereikt. Dit zijn de resultaten ten tijde van het indienen van de case.

Schieland Borsboom met de case: Open taxatiedag

'Iets wat al jaren bestaat, in een nieuw jasje. Heel simpel maar super effectief', aldus de vakjury van 2015.

Schieland Borsboom Zoetermeer & Den Haag heeft een bestaand marketingconcept dat nagenoeg was doodgebloed nieuw leven ingeblazen. Namelijk de ‘gratis waardebepaling’. Zij merkten dat adverteren in media met de tekst ‘gratis waardebepaling’ betreurenswaardige resultaten opleverde. Vaak slechts tussen de nul en twee reacties.

Het kantoor gaf het beestje een andere naam, namelijk Open Taxatie Dag. Deze nieuwe naam in combinatie met een uitgebreide uitleg aan de consument was een schot in de roos. Het kantoor werd tijdens de drie maanden durende actie druk bezocht.

Het concept van Open Taxatie Dag werd al in 2009 bedacht en in bescheiden vorm getest, met destijds al goede resultaten. In 2014/2015 heeft het kantoor het concept geprofessionaliseerd. Het succes is naar idee van Schieland Borsboom onder andere af te meten aan het feit dat vriend en vijand, gevraagd en ongevraagd, het concept aan de lopende band heeft gekopieerd.

 

Resultaten:
Deze marketingactie heeft direct meetbaar resultaat opgeleverd. Zo werden er in de drie maanden waarin de actie liep 241 afspraken gemaakt, waarvan circa 25% direct werd omgezet in een verkoopopdracht. De overige 75% zorgde voor een uitbreiding van de portefeuille verkopers op de langere termijn. Schieland verhoogde haar omzet en realiseerde een beter toekomstperspectief. Daarnaast versterkten ze haar imago als een actief makelaarskantoor.

Meedingen naar de Woningmakelaar van het Jaar Jury Award?

Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u meedingen naar de Woningmakelaar van het Jaar Jury Award? Ga dan snel met uw case aan de slag, want op 30 september sluit de inschrijfperiode.

Klik hier om een account aan te maken en uw case in te dienen