Vastgoed Actueel TheNextBid

TheNextBid lanceert tool voor open biedingen

Startup TheNextBid heeft vandaag een tool gelanceerd waarmee open biedingen gedaan kunnen worden. Twee makelaars, de Amsterdamse makelaar Hallie & van Klooster en Van Westrhenen Makelaardij uit Almere, pionieren met de tool. 

Eigenaar Reinier van Westrhenen: “De balans van vraag en aanbod op de woningmarkt schiet steeds verder uit naar een overschot aan potentiële kopers. We willen iedereen een eerlijke kans geven door het aankoopproces transparant te maken. De tool van TheNextBid biedt hiervoor uitkomst en is eenvoudig te activeren vanuit ons systeem en kan veel frustratie bij potentiële kopers voorkomen. Ook de verkoper heeft het overzicht en kan het bod kiezen wat het beste bij hem past. Dit hoeft niet altijd het hoogste bod te zijn.”

Meer vertrouwen in de woningmarkt

De tool maakt open biedingen mogelijk en houdt geïnteresseerden automatisch op de hoogte over hun bod. Deze transparantie leidt volgens TheNextBid tot meer vertrouwen in de woningmarkt. De tool werkt via TheNextBid.nl. Makelaars, ontwikkelaars en woningcorporaties kunnen de tool op hun website plaatsen en daarmee het biedingsproces op een gemakkelijke manier transparanter maken. Op Funda en Pararius staat in de beschrijving van de woning dat via TheNextBid zichtbaar geboden kan worden. 

Selecteren kandidaten ook transparanter

Ook het selecteren van kandidaten wordt transparanter. Dat doet de startup door naast de bieding de voorwaarden (zoals voorbehoud van financiering) van een kandidaat te tonen. Geïnteresseerden kunnen meerdere keren bieden en nieuwe biedingen hoeven niet per se hoger te zijn dan het hoogste bod. Na verloop van tijd moet de technologie van TheNextBid vraag en aanbod van nieuwe woningen beter op elkaar laten aansluiten en zo bijdragen aan betere projectontwikkeling.

‘Direct zien of je kanshebber bent’

TheNextBid is begin dit jaar opgericht door Marnix Hoebert (28) en Michiel Esveld (29), die elkaar leerden kennen toen ze beide werkzaam waren als consultants bij PwC. Hoebert: “Toen ik een huis kocht, vroeg ik me continu af: waarom hoor ik niets van de makelaar, moet of kan ik mijn bod nog verhogen en waarom heb ik uiteindelijk de woning niet gekregen? Door het gebrek aan transparantie is er meer kans dat het hoogste en een-na-hoogste bod tienduizenden euro’s verschillen. Daarom willen we dat je direct ziet of je een kanshebber bent en waarom je het niet bent geworden als je op een woning biedt. 

Beter imago makelaar

Met het inzichtelijk maken van de biedingen moet niet alleen de woningmarkt transparanter worden, het zou ook tot een beter imago van de sector moeten leiden. De potentiële kopers krijgen immers meer controle en inzicht in het biedingsproces, wat het vertrouwen in de makelaar ten goede moet komen.

Meer inzicht in data

“Daarnaast hebben we de ambitie om de data die we vergaren op een maatschappelijke manier ten gelde te maken. Door elke woningverkoop te analyseren door middel van kunstmatige intelligentie, waaronder machine learning, krijgen ontwikkelaars een beter inzicht in de vraag, zoekprofielen en marktwaardes van woningen. Met deze informatie kunnen ontwikkelaars het nieuwe woningaanbod beter laten aansluiten op de vraag”, aldus Hoebert.

Foto (vlnr): Marnix Hoebert en Michiel Esveld