Vastgoed Actueel handtekening reparatieformulier

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond (CB) raden consumenten met een NVM of VBO Makelaar aan om hem of haar een ‘reparatieformulier’ te laten ondertekenen. Hiermee worden de algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren en die volgens de VEH verouderd zijn, op de belangrijkste punten gerepareerd.   

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond (CB) raden consumenten met een NVM of VBO Makelaar aan om hem of haar een ‘reparatieformulier’ te laten ondertekenen. Hiermee worden de algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren en die volgens de VEH verouderd zijn, op de belangrijkste punten gerepareerd.   

Per 1 juni jl. hebben VEH en CB met makelaarsorganisatie VastgoedPRO nieuwe algemene voorwaarden afgesloten voor de dienstverlening van makelaars. NVM en VBO kiezen er vooralsnog voor om met voorwaarden te blijven werken die volgens de consumentenorganisaties niet meer van deze tijd zijn. VEH en CB willen tot voorwaarden komen die voor alle makelaars gelden. Klanten van NVM en VBO kunnen echter nu al van de nieuwe voorwaarden profiteren, door hun makelaar het reparatieformulier te laten tekenen.

Makkelijker vergelijken

De algemene voorwaarden gelden als consumenten een makelaar inschakelen voor de aankoop of verkoop van een woning. In de nieuwe voorwaarden die de consumentenorganisaties met VastgoedPRO zijn overeengekomen, is helder wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar hiervoor krijgt. Daartoe zijn naast de algemene voorwaarden een modelopdracht opgesteld en een prijslijst. Op die manier wordt volgens de VEH en de Consumentenbond het voor consumenten gemakkelijker om offertes van makelaars te vergelijken.

Ook zijn de algemene voorwaarden in heldere en voor consumenten begrijpelijke taal opschreven, aldus de VEH. Vaktermen en juridisch jargon zijn uit de voorwaarden verdwenen. Tenslotte zijn inhoudelijke wijzigingen overeengekomen over de gevolgen van bijzondere situaties die kunnen voorkomen zoals een echtscheiding of overlijden van de opdrachtgever(s).

‘Maatwerk’

Rob Mulder, directeur belangenbehartiging van VEH: “Ook minister Plasterk heeft er naar aanleiding van vragen in de Tweede Kamer op aangedrongen dat makelaars duidelijk zijn over hun tarieven. Zij verschuilen zich nu te vaak achter het argument dat het werk van een makelaar ‘maatwerk’ betreft. Daarnaast worden consumenten regelmatig verrast met bijkomende kosten die de makelaar in rekening brengt maar waarover helemaal geen afspraken zijn gemaakt. Het is goed om te zien dat VastgoedPRO als eerste makelaarsorganisatie de noodzaak van verbeteringen heeft onderkend en met de consumentenorganisaties tot goede afspraken is gekomen.”

Slecht imago

Onderzoek van VEH wees onlangs nog uit dat de makelaardij een slecht imago heeft onder de Nederlandse bevolking. Slechts zes procent van de ondervraagden gaf aan vertrouwen te hebben in de beroepsgroep. Makelaars worden er vaak van verdacht zich vooral te richten op snel geld verdienen. Mulder: “Dit slechte imago maakt het des te belangrijker dat makelaars zich van hun goede kant laten zien en de nieuwe meer consumentvriendelijke voorwaarden ondertekenen.”

Overleg

De nieuwe voorwaarden kennen een geschiedenis van langdurig en intensief overleg, ook met NVM en VBO Makelaar. Uiteindelijk hebben deze brancheverenigingen echter besloten om af te haken, aldus VEH. De onderhandelingspartijen gaan nog in overleg in een commissie van de SER om opnieuw te bespreken of ook de NVM en de VBO Makelaar tot nieuwe algemene voorwaarden willen komen.

Bron: Managersonline.nl