Waardevolle interactie op Instagram

Instagram is een groeiend visueel platform met grote kansen voor persoonlijke profilering. U kunt er foto’s delen met vrienden en volgers, maar ook met andere gebruikers. En dat laatste maakt het interessant. ‘Hier laat je zien wie je bent, welke expertise je bezit en wie je collega’s zijn. Dat roept betrokkenheid op. De daadwerkelijke interactie is op Instagram het grootst.’

Instagram heeft een niet te verwaarlozen 2,3 miljoen gebruikers in Nederland en dat aantal groeit gestaag. Daarvan is meer dan een derde tussen de 20 en 39 jaar; een jonge doelgroep die wel moet passen bij wat u aanbiedt. Denk aan starters- of eengezinswoningen. Instagram is mobile-based. Via uw smartphone laadt u eigen content (foto’s en korte video’s) op uw profielpagina, met daarbij een begeleidende, korte tekst. Helaas is er geen mogelijkheid om een link te plaatsen, tenzij het een gesponsord bericht betreft. De (niet gesponsorde) beelden verschijnen vervolgens in de gepersonaliseerde tijdlijn van uw volgers. Bovendien kunnen bij Instagram - anders dan bij Facebook - in principe alle gebruikers uw content zien, liken en volgen. Foto’s met zogenaamde hashtag (#) onderwerpen, worden aan gebruikers die u nog niet volgen voorgesteld op de ‘verkenningspagina’, wanneer de onderwerpen bij hun profiel passen. De 'verkenningspagina' vindt u onderaan in de menubalk van de app.

Lisette Fennama, commercieel medewerkster, Makelaardij Roos, Dokkum:
‘Onze makelaars maken met hun smartphone mooie foto’s van de omgeving. Dus geen nieuw aanbod, maar wel sneak previews. En dat werkt’

Persoonlijke interactie

Over het algemeen zijn makelaars nog niet zo bedreven met dit medium, merkt Kirsten Jassies op. De social media specialist met haar eigen bedrijf Just K en schrijfster van het boekje In beeld met instagram in 60 minuten, ziet echter veel mogelijkheden voor creatieve makelaars. “Facebook wordt inmiddels gedomineerd door veertig-plussers die communiceren met hun ‘inner circle’ en wordt bovendien overspoeld door commerciële bedrijfsinformatie. Jongeren zijn op zoek naar authentieke inspiratie en interactie. Bij Pinterest vinden ze wel mooie foto’s op moodboards, maar die foto’s zijn voornamelijk van andere gebruikers dan de profielhouder. Op Instagram zien ze wel de persoon zelf. Hier laat je zien wie je bent, waar je vandaan komt, wat je leuk vindt, welke expertise je bezit, wie je collega’s zijn. Dat roept betrokkenheid op. De echte interactie is op Instagram het grootst.” Een persoonlijk account waar de makelaar foto’s deelt van zijn activiteiten, zijn favoriete restaurant enzovoorts, zal dan ook meer worden geliked dan een commercieel account. “Dat zal echter niet voor iedere makelaar zijn weggelegd.”

Jeordie Brouwer, Choiz Makelaars, Leiden
‘In onze Instagram-planning staan feestdagen, leuke momenten en buurtdagen zoals de open huizendag. We proberen persoonlijk te zijn. Ik zie gestage groei, vooral onder jongeren’

Online locatie marketing

Jassies meent dat de creatieve makelaar onder andere op het gebied van online locatiemarketing, aan de slag kan. “De mogelijkheid om jezelf te profileren op specifieke locaties via locatietags, is zeer interessant. In welke stad of wijk ben je actief, waar heb je huizen te koop, waar is dat idyllische, verborgen plekje?” Jannetta Dorsman, formulemanager Woningadviseurs en trainer social media marketing, bevestigt de waarde van lokaliteit op Instagram. “Je kunt op dit visuele platform bezig zijn met corporate branding, maar houd altijd in je achterhoofd dat je het tegen mensen uit de buurt hebt. Laat per vestiging de omgeving, huizen, festiviteiten en restaurants zien, maar ook een ontvangen kaart of een pasgeborene van een collega.”

Creativiteit vereist

U wilt met potentiële kopers en verkopers in aanraking komen voordat ze een makelaar zoeken. Als ze leuk contact met u hebben op Instagram, hebben ze u bij een (ver)koop snel gevonden. Creativiteit is een vereiste. Dat begint bij het onderwerp. Post mooie foto’s van de omgeving, sprekende beelden van uw medewerkers, lokale gebeurtenissen, architectuur, bijzondere oude huizen of transformatiewoningen en bovenal interieurs: favoriet op Instagram. Dorsman: “Post niet gewoon een foto van het huis, maar maak een heel mooie detailfoto. Vervaag de achtergrond en bewerk de foto met Instagram filters en bedenk een pakkende tekst. Gebruik niet alleen foto’s, maar ook korte filmpjes van maximaal twintig seconden die je in een loop met elkaar kunt verbinden. Lekker dynamisch.” Nog een gratis advies: “Laat één iemand de aanlevering van foto’s coördineren, plannen, de foto’s bewerken, hashtags verzorgen en de teksten schrijven. Dit garandeert één tone of voice.”

Instagram gebruikerstips

  • Gebruikers komen op uw pagina als u de foto’s ondersteunt met minimaal vijf hashtags: relevante trefwoorden die achter een # staan. Met bijvoorbeeld #makelaar #villa #tekoop #Amsterdam #energiezuinig trekt u young professionals die geïnteresseerd zijn in een duurzame villa in Amsterdam;
  • Post op het juiste moment, bij voorkeur tussen 19.00 en 23.00 uur;
  • Om echt met anderen in contact te komen, moet u zelf ook mensen volgen; buurtbewoners en bedrijven in de keten zoals stylisten en interieurzaken;
  • Ga op ‘verkenning’ en kijk naar de populairste foto’s uit de buurt. Like er een paar en reageer persoonlijk. Dat wordt gewaardeerd, ook door volgers van die gebruikers. Zo bouwt u een grotere achterban op;
  • Instagram biedt de mogelijkheid om mooie, unieke foto’s – bij voorkeur beelden die niet op funda en uw website staan - van één pand te bundelen;
  • U kunt op Instagram ook een bedrijfsaccount aanmaken en adverteren. Voordeel: meer beschikbare data, heel gerichte promotiecampagnes, veel mogelijkheden en een contactbutton met bedrijfsgegevens.

Zelf aan de slag met Instagram?

Tijdens de training Instagram Marketing leert u de ins en outs van Instagram. U ontdekt hoe u uw doelgroep vindt, hoe u nieuwe volgers krijgt en hoe u een community opbouwt. U leert hoe andere makelaars Instagram succesvol inzetten als marketingkanaal en hoe u dit ook kunt doen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt het duidelijk hoe u invulling geeft aan een sterke content kalender. Ook leert u hoe u een privé profiel omzet naar een zakelijk profiel en berichten op Instagram mooi vormgeeft en effectief lokaal (betaald) kunt promoten onder uw doelgroep. >>> Meer informatie