Waarom Van Herk de juryaward won: 8 vragen aan de juryvoorzitter

Er ontstond na afloop van de Woningmakelaar van het Jaar verkiezing discussie over de keuze van de vakjury. Was Van Herk met zijn tevredenheidsgarantie en variabele courtage wel de terechte winnaar? Veel aanwezigen hadden een duidelijke voorkeur voor het innovatieve idee van Brockhoff. Een paar vragen aan juryvoorzitter Hans Molenaar…

Was de keuze van de jury om voor Van Herk te gaan unaniem?

“Bijna. Op een na unaniem.”

Even terug naar de basis. Wat waren de criteria waarop de jury een keuze heeft gemaakt?

“De klant moet een belangrijke rol krijgen. We willen dat iemand op een creatieve manier het vak bedrijft en uiteindelijk ook met een blik op de toekomst te werk gaat. Dat is waar we naar gekeken hebben. Als we dan kijken naar de twee genomineerden waar de discussie over gaat dan zien wij natuurlijk ook dat Brockhoff heel creatief is geweest en voorziet in een behoefte – dat hebben we ook gezegd tijdens de beoordeling - met wonen buiten Amsterdam. Maar wij beoordeelden geen losse acties maar hele bedrijven, met heel hun missie en visie. In de case die Brockhoff instuurde, die bezoekers in de zaal niet hebben gezien, beschrijft hij ook www.elkedaggoedkoper.nl.  Dat zit met name op transactieprijs en dat vonden wij jammer. We willen juist dat makelaars weer proberen waarde toe te voegen, meerwaarde te creëren. Brockhoff focust met deze twee online platforms meer op de transactie en toch minder op de individuele klant.”

Vindt u?

“Dat vonden wij, ja. En als je dan kijkt naar Van Herk, heeft hij klanttevredenheid en ambassadeurschap heel hoog in het vaandel staan, maar ook heel concreet geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Ze hebben menselijke en geautomatiseerde controlemomenten waarin gemeten wordt hoe individuele klanten van zowel aan- als verkoopdiensten de dienstverlening ervaren en laten dit ook nog eens extern onderzoeken. Wat wij heel bijzonder vonden is dat hij klanten de garantie geeft op, en afrekent naar, tevredenheid. Een soort variabele courtage waaruit de klant kan kiezen. Dat maakt dat wij de klant door Van Herk ontzettend goed geïntegreerd vinden in het hele bedrijf. 

Daarnaast zijn ze ook behoorlijk innovatief, bijvoorbeeld in hoe zij sociale kanalen gebruiken, 360 graden video en het online klantendossier waarmee klanten continu inzicht hebben in de activiteiten rond de verkoop van hun huis. Dat soort transparantie heeft Van Herk heel goed geregeld. Zij zorgen goed voor de klant door niet te focussen op prijs maar op de mensen, kwaliteit en toegevoegde waarde en de lange termijn visie daarop. Het gaat uiteindelijk om ambassadeurschap. Daarvoor zal je zowel de koper als de verkoper heel veel aandacht moeten geven in plaats van te blijven hangen in de traditionele makelaarsgedachte ‘ik moet dit huis verkopen’. Van Herk is wat dit betreft een mooi voorbeeld, voor het hele vak. Dat wil niet zeggen dat Brockhoff niet heel creatief heeft gedacht door de aandacht te vestigen op woningen waaraan klanten wellicht nooit gedacht hadden vanwege hun locatie, maar die exact zijn wat de klanten zoeken. Het is absoluut een hele mooie vondst. Maar als je breder gaat kijken dan zie je toch dat Van Herk de integrale bedrijfsvoering veel beter doordacht heeft en ook heel innovatief is.”

Speelt het nog mee dat het idee van Brockhoff heel regionaal gericht is (en daarmee minder relevant voor heel Nederland)?

“Nee, het idee is gewoon goed. Maar laat ik het zo zeggen: wij vinden dat de makelaardij die deze prijs wint, meer moet hebben dan een goed uitgevoerd concept. Dat zij winnaars van de toekomst zijn, klantgericht en slim gebruik maken van digitale oplossingen” 

Begrijpt u wel de reactie van de aanwezigen en genomineerden die niet begrijpen waarom Brockhoff niet heeft gewonnen?

“Ik snap het zeker. Maar let wel, wij kijken natuurlijk veel verder dan alleen die pitch. Een pitch is maar een heel kort verhaal. Wij kijken naar het hele bedrijf. Eerlijk gezegd baart het me ook zorgen dat onze keus zoveel onbegrip oogstte. Want het zegt wel dat makelaars toch nog steeds sterk gefocust zijn op huizen en transacties. Terwijl ik en mijn collega-juryleden echt denken dat zij zowel  de klant centraal moeten stellen als innovatief moeten zijn.” 

Maar het idee van Brockhoff stelt toch ook de klant centraal? De klant die geen woning kan vinden in Amsterdam wordt geattendeerd op alternatieve woonlocaties…

“Eigenlijk worden de alternatieve locaties centraal gesteld. Niet voor niets wordt Brockhoff nu benaderd door dorpen die graag op het platform uitgelicht willen worden. De klant wordt ook geholpen door hen te attenderen op het feit dat de wereld niet ophoudt buiten de ring A10. Het is absoluut een leuke en mooie manier om klanten verder te helpen. Maar voor ons is niet een schoolvoorbeeld van de klant centraal stellen.” 

Wat vond u verrassend aan de uitreiking van de Woningmakelaar van het Jaar?

“Wat ik goed vond: ik vond dat alle zes cases mooie dingen in zich hadden. Als je echt goed luistert naar de verhalen van deze zes makelaars, dan heb je alle tools aangereikt gekregen om een hele goede makelaar te worden. Daarom vind ik het ook zo mooi dat de makelaars dit wilden delen. Misschien speelt mee dat deze relatief gesloten branche, begint in te zien dat iedereen toch op zijn eigen manier invulling moet geven aan dit vak. Dat je van elkaar kan leren zonder bang te zijn dat je bestolen wordt. Iedere beroepsgroep heeft er als geheel belang bij dat klanten goed bediend worden en dat die klant centraal komt te staan. Dat is de beste garantie dat niet alle handel in online business verdwijnt.”

De winnaar van de Nationale Verkoopmakelaar Award zei naderhand: “Volgend jaar wil ik meedoen aan de juryprijs. Dan kan ik mijn bedrijf beter neerzetten. Meer tonen.” Het leeft erg bij de doelgroep..

“Dat is heel mooi; exact de bedoeling van deze award. We hebben nu zes deelnemers geselecteerd. Dat waren de beste van alle inzendingen; die zijn allemaal een stukje winnaar. Zeker Brockhoff, maar ook Makelaarsland maakten een hele goede kans. Maar er kan er maar een de echte winnaar zijn. Volgend jaar nieuwe kansen.”

Klik hier voor een compleet overzicht van alle winnaars.