Wat een Jury Award je oplevert

Kort of lang actief in de makelaardij, een specialisatie of niet, een eenmalige marketingactie of een reeks aan activiteiten die aansluiten bij de hele onderneming. Voor de Jury Award gaat het vooral om slimme keuzes in een doordachte strategie.

De koers die je vaart en de gedachte daarachter, dat is wat telt voor de jurycategorie van de Woningmakelaar van het Jaar. Een makelaar die bewust kiest voor een specialisatie in woonboerderijen in de omgeving Rijnmond - vooral omdat die er nauwelijks zijn en een aanspreekpunt voor geïnteresseerden daarom meer dan welkom is - heeft over zijn zaak nagedacht. Dat is de makelaar die durft van het gebaande pad te stappen. De makelaar die de technologische ontwikkelingen op de voet volgt, nieuwe manieren vindt om deze effectief in zijn onderneming toe te passen en zijn (toekomstige) klanten duidelijk van deze werkwijze op de hoogte stelt, omdat hij als doel heeft de meest innovatieve makelaar te zijn. Dat is de makelaar die het aandurft een andere koers te varen dan zijn collega’s. Juist díe makelaars zoeken wij voor de Woningmakelaar van het Jaar jury categorie. 

Dé Woningmakelaar van het Jaar

Hans Molenaar, marketingexpert en jurylid Woningmakelaar van het Jaar Jury Award 2016, vertelt over de nieuwe categorie: “Wanneer je als makelaar jezelf door jouw werkwijze onderscheidt van de rest, meebeweegt met ontwikkelingen op technologisch vlak, maar ook op economisch gebied, sociologisch, politiek en milieu. Als je kiest voor wel of geen specialisatie met de juiste reden en jouw marketing en communicatie op de juiste manier afstemt, dan doe je het als makelaar gewoon heel goed. Dan kun je wel eens dé Woningmakelaar van het Jaar worden en alle bijkomende aandacht verdienen.” 

Vakjury

De heer Molenaar, voorzitter Platform voor Innovatie in Marketing, is een van de gerespecteerde juryleden die zal oordelen over de inzendingen voor deze jury categorie. Naast hem staan Jan Werkman – commercieel directeur funda, Ger Jaarsma – voorzitter NVM, Hans van der Ploeg – directeur VBO Makelaar, Alef Aalfs – directeur VastgoedPRO, Jessie Wagenaar – directeur Verkoop en Gebiedsmarketing BPD en Nart Wielaard – Big Data specialist en co-auteur van Wij Zijn Big Data, dat prijkt op de shortlist voor Managementboek van het Jaar 2015. Hun expertises samen geven een gevarieerde en gewichtige reflectie op de ingezonden cases en de live pitches van de genomineerden op de spannende avond van de uitreiking.

Denk vooruit

Overigens wil het in deze tijd waarin technologische ontwikkelingen centraal staan en innovatie een toverwoord lijkt te zijn, niet zeggen dat alleen makelaars kunnen winnen die met de meest vernieuwende en hippe snufjes aan de haal gaan. Old school terug aan de keukentafel is ook een keuze. Juist als tegenhanger in dit digitale tijdperk. Het gaat erom dat je vooruit denkt. Waar heeft de klant nu en straks behoefte aan? Loop voor op de concurrent, niet erachteraan. Heb helder voor ogen wie jouw doelgroep is, zorg dat je hen op de juiste manier aanspreekt en voer het concept helemaal door. Een offerte per mail zal bijvoorbeeld in het geval van de keukentafelopzet niet door iedereen worden gewaardeerd…

Wat levert het op

Deelname aan een verkiezing als De Woningmakelaar van het Jaar vraagt de nodige inspanning. Is dat het wel waard? “Zeker!” concluderen eerdere winnaars van verschillende categorieën. 

Richard Schasfoort, Schasfoort Makelaars – winnaar Marketing Jury Award 2015, geeft aan: "Ik wil echt benadrukken hoeveel het winnen van een Woningmakelaar van het Jaar Award oplevert. Wij hielden vooraf niet voor mogelijk hoeveel partijen ervan wisten. De dagen na de bekendmaking kwamen we niet aan werken toe. Het kantoor stond vol met bloemen en dan heb ik het niet over vijftien bosjes. Binnen een paar weken zat ik bovendien met de directie van de lokale Rabobank aan tafel."

Jochum Steur, Leef! Makelaars–Taxateurs – winnaar Aankoopmakelaar Klantwaarde Award 2015: “Het is voor de teamspirit verschrikkelijk goed. Zo’n prijs win je met z’n allen. Daarbij is het leuk voor de klanten die stemden, dat ook andere klanten je positief hebben beoordeeld en ze er gezamenlijk voor zorgden dat wij de award konden winnen. Uiteindelijk levert dat ook nieuwe klanten op, dus commercieel is het erg aantrekkelijk.” 

Vergeet niet dat mensen altijd op zoek zijn naar bevestiging, getuige de waarde van reviews en mond-tot-mondreclame. De Woningmakelaar van het Jaar combineert klantwaardering en het oordeel van experts. Als genomineerde in deze onafhankelijke verkiezing sta je al met 1-0 voor op de concurrent. Een genomineerde voor een verkiezing doet namelijk sowieso iets goed, helemaal als dit door prominenten uit zijn vakgebied wordt beaamd.

Hoe doe ik mee?

Wil je je kandidaat stellen voor de Jury Award? Zorg dan dat je een profiel aanmaakt op de woningmakelaarvanhetjaar.nl. Wanneer je inlogt, zie je direct de mogelijkheid tot het indienen van de case voor de jury categorie. De vragen van het invulformulier zijn grofweg onder te verdelen in de categorieën missie, strategie en resultaat. Heb je alle vragen doorlopen? Dan kan het duimen beginnen!

Op zoek naar inspiratie? Bekijk de bekijk de video van de Woningmakelaar van het Jaar Uitreiking van 2015.

De Jury Award wordt mede mogelijke gemaakt door Venum.