De website van Hoodhunt.

Woningsite Hoodhunt: makelaars blijven belangrijk, maar moeten meegroeien met wensen van de markt

De nieuwe website Hoodhunt draait de rollen op de woningmarkt om: kopers kunnen online hun favoriete buurt en specifieke woonwensen aangeven, waarna woningeigenaren daarop kunnen reageren. Maar ondanks dat de site erg gericht is op het directe contact tussen woningzoekenden en woningeigenaren, denkt Hoodhunt dat dit prima samengaat met het werk van woningmakelaars.

Hoodhunt zou een oplossing zijn voor mensen die hun huis wel graag willen verkopen, maar deze stap echter niet maken. Uit onderzoek van de NVM blijkt dat 68 procent van de Nederlandse woningbezitters verhuisplannen heeft en 30 procent binnen twee jaar wil verhuizen. Toch wisselt jaarlijks slechts 5 procent van de huizen van eigenaar. “Er blijkt een grote groep mensen te zijn die wél wil verkopen, maar geen zin en tijd heeft in het gedoe eromheen,” zegt Erwin de Wekker, initiatiefnemer van Hoodhunt. “Bijvoorbeeld het selecteren van de juiste makelaar, het opknappen van de woning, foto’s maken voor de verkoop, enzovoort.”

Voorkeuren

Zo lijkt het voor woningzoekenden alsof er bijna geen huizen te koop staan, terwijl een hoop mensen best interesse hebben om hun huis te verkopen. Op Hoodhunt.nl kunnen woningzoekenden op een digitale kaart aangeven in welke buurt ze willen wonen, hoeveel kamers ze wensen en in welke prijsklasse ze zoeken. “We hebben in het begin gedacht om te werken met postcodegebieden, maar dat bleek al snel te onnauwkeurig om potentiële kopers echt goed in kaart te brengen”, vertelt marketingmedewerker van Hoodhunt Sandy Doeven. Twee weken na de lancering denkt ze dat dit een goede keuze is geweest. “Je kunt heel goed alle specifieke buurten zien waarin mensen op zoek zijn. Sommige mensen omlijnen zelfs maar een paar straten of specifieke huizen.”

Persoonlijk

Woningeigenaren uit de buurt zien vervolgens wie er interesse heeft in hun huis. Zo kan er direct persoonlijk contact worden gelegd tussen de twee partijen. Volgens Doeven is die transparatie een belangrijk onderdeel van Hoodhunt. “We hebben er voor gezorgd dat het platform zo persoonlijk mogelijk is, terwijl je - indien gewenst - toch anoniem kunt blijven. Wat ons verder positief verrast heeft, is dat nog meer mensen dan gedacht  het motivatie veld gebruiken om te vertellen wie ze zijn en waarom de buurt waarin ze zoeken zo aanspreekt. Het maakt alles menselijker en zo kan de woningeigenaar goed zien met wie hij of zij te maken heeft.”

Rol van makelaars

Dit betekent ook dat er geen tussenkomst van een makelaar nodig is om woningeigenaren en woningzoekenden aan elkaar te koppelen. Toch denkt Doeven niet dat makelaars snel overbodig worden. “We weten dat er ook een grote groep mensen is die zich prettiger voelt bij deskundige begeleiding. Makelaars blijven daarom in de huidige - en in de toekomstige woningmarkt - voor veel mensen belangrijk. Er is gewoon een grote groep mensen op de woningmarkt die behoefte heeft aan ondersteuning bij het onderhandelen, bezichtigen en bijvoorbeeld het opstellen van contracten. Dat zijn zaken die niet zo snel door een digitale revolutie vervangen kunnen worden.”

Wel stelt ze dat de rol van de makelaar niet helemaal is meegegroeid met de wensen van de markt. “Daarmee doelen we specifiek op transparantie, zelfsturing en het meewegen van de persoonlijke wensen en mogelijkheden naast de financiële belangen. Ook bij de doorloopsnelheid die sommige makelaars nastreven, staat dikwijls het belang van de klant niet centraal”, zo legt Doeven uit.

Samenwerken

Op de vraag of Hoodhunt en woningmakelaars samen kunnen gaan, antwoordt Doeven met een volmondig ‘ja’. “Makelaars die werken in opdracht van particulieren, kunnen gewoon gebruik maken van Hoodhunt en dit opnemen in hun adviezen en dienstverlening. We zijn daarom ook begonnen met een verkenning hoe we optimaal kunnen samenwerken met woningmakelaars. Wellicht dat hier op korte termijn extra accountmogelijkheden aan Hoodhunt voor toegevoegd worden.”

Wel blijft het uitgangspunt van Hoodhunt volgens Doeven om de woningmarkt menselijker en transparanter te maken, waarbij woningzoekers en woningeigenaren op de hoogte zijn van elkaars wensen. Doeven: “Makelaars en investeerders die eenzelfde doel nastreven, nodigen we daarom ook van harte uit om met ons in gesprek te gaan om te onderzoeken of we kunnen samenwerken.”