VEH opent meldpunt ‘Oneerlijke biedingspraktijken’

285
meldpunt oneerlijke biedingspraktijken

Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft op zijn website een online meldpunt gelanceerd voor ‘oneerlijke biedingspraktijken’. Huizenkopers die het gevoel hebben oneerlijk behandeld te zijn kunnen daar melding van maken.

VEH opent het meldpunt omdat het grootste deel van de woningen boven de vraagprijs en via een inschrijving wordt verkocht. Dat betekent dat geïnteresseerde kopers de kans krijgen om binnen een bepaalde tijd ‘blind’ een bod uit te brengen. Zij weten dus niet welke andere biedingen er zijn en hoe groot hun eigen kans is op de woning, schrijft VEH in een toelichting bij het meldpunt oneerlijke biediengspraktijken.

Volgens woordvoerder Hans André de la Porte wil Vereniging Eigen Huis echt z’n vingers achter het probleem krijgen: “Je wil weten waar dit speelt. Speelt dit alleen in de Randstad of speelt het ook in de regio? Verder is het nog niet duidelijk of het gaat om incidenten of dat het een wijdverspreid probleem is, zegt de La Porte tegen RTL Nieuws.”

100 meldingen over oneerlijke toewijzing

In 2017 startte VEH ook al eens een meldpunt voor bezwaarmakers over oneerlijke toewijzingen bij nieuwbouwwoningen. Er kwamen ruim 100 meldingen binnen. 25 procent van de respondenten vermoedde dat sprake was van vriendjespolitiek bij het toewijzen van een nieuwbouwwoning.

De vermoedens konden niet hard worden gemaakt en dat meldpunt is inmiddels gesloten. Het nieuwe meldpunt voor oneerlijke biedingspraktijken is volgens woordvoerder De la Porte niet bedoeld om makelaars te ‘namen en shamen’: “Dit meldpunt is echt om de problemen in kaart te brengen”.

Ook kunnen makelaars er volgens De la Porte zelf melding van maken als ze merken dat er iets niet klopt. “Makelaars die niet naar buiten durven te treden, kunnen zich anoniem melden.”