Buitenverlichting maakt woning aantrekkelijker voor kopers

Buitenverlichting maakt woningen aantrekkelijker voor kopers

Philips Lighting, wereldwijd toonaangevend in verlichting, maakte 4 april de resultaten van een nieuw onderzoek bekend die de impact van buitenverlichting aantoont op de aantrekkelijkheid van een woning. Buitenverlichting is voor bijna de helft (45%) van de Europeanen belangrijk in de overweging bij het kopen van een woning – meer nog dan het type venster, het dak of het schilderwerk van een huis. Een derde van alle Europeanen is het erover eens dat buitenverlichting een significante invloed heeft op de aantrekkelijkheid van een woning.

Aan het onderzoek namen meer dan 7.000 personen deel uit vijf Europese landen (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Spanje). In Nederland deden 1000 personen mee aan het onderzoek. De breedte van het onderzoek benadrukt nog meer het belang van goede verlichting om de juiste sfeer te creëren, zowel in de woning als buiten. Twee derde (65%) van de ondervraagden stemde ermee in dat tuinverlichting bijdraagt aan de totale sfeer van een woning.

Buitenmensen

De Spanjaarden hechten de meeste waarde aan buitenverlichting voor het creëren van de perfecte scène. Meer dan 80% vindt dat buitenverlichting bijdraagt aan de sfeer van een woning. In het noorden van Europa zijn veel mensen het tegenovergestelde van mening. Bijna de helft (43%) van de Britten was het oneens met de opvatting dat buitenverlichting bijdraagt aan het creëren van de juiste sfeer.

Woningpresentatie

“Buitenverlichting wordt vaak over het hoofd gezien, maar het is belangrijk om een woning te presenteren op een manier waarop die 's avonds en 's nachts gezien moet worden. Ook kan verlichting worden gebruikt om de meest aantrekkelijke aspecten van een woning te benadrukken. Met name wanneer je kiest voor LED-modules of LED-lampen, stijgt de toegevoegde waarde van het pand aanzienlijk. Het is een investering die zichzelf snel terugbetaalt”, zegt Bianca Heiszwolf, leider van Philips Lighting Home Luminaires

Van sfeer naar veiligheid

Buitenverlichting aan de gevel van een woning schept een veiligheidsgevoel. Het onderzoek toonde aan dat 73% van de Europeanen het veiliger vindt een woning te benaderen als er verlichting is in de voortuin. Anders dan de jongere generatie hecht de oudere generatie de meeste waarde aan buitenverlichting voor een veiligheidsgevoel.

Waarde van een woning verhogen

Voor ongeveer de helft van de respondenten is de kans dat zij een woning zouden kopen, veel groter wanneer deze buitenverlichting heeft, hetzij aan de voorkant van het huis (51%) of in de tuin (48%). Ook voor jongere generaties is het een sterke overweging: meer dan de helft (53%) van de 18- tot 35-jarigen zegt dat ze waarschijnlijk eerder een woning zouden kopen wanneer deze buitenverlichting heeft.

Toegevoegde waarde bij avondbezichtigingen

Woningexpert Sam Mitchell van Rightmove, het grootste vastgoedportaal in het Verenigd Koningkrijk, zegt daarover: “De eerste indrukken zijn allesbepalend bij bezichtigingen en daarom is buitenverlichting het overwegen waard aangezien die gebruikt kan worden om het uiterlijke beeld van de woning te helpen veranderen, vooral als er bezichtigingen in de avonduren plaatsvinden. Ook zijn er veel andere factoren waaraan gedacht moet worden als een woning wordt voorbereid op een verkoop, zoals het opruimen van rommel, een beetje geld uitgeven om de woning een likje verf te geven, of zelfs overwegen om grotere werken uit te voeren zoals het renoveren van de keuken of het uitbreiden van het eigendom.”

*Bron: Alle cijfers zijn, tenzij anders vermeld, zijn afkomstig van YouGov Plc. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 28 december 2016 en 11 januari 2017 in het Verenigd Koninkrijk (2116 respondenten), Frankrijk (1014 respondenten:), Duitsland (2048 respondenten), Spanje (1000 respondenten) en Nederland (1000 respondenten). Het onderzoek werd online uitgevoerd. De cijfers zijn gewogen voor elk land en zijn representatief voor alle volwassenen (leeftijd 18+). 

Vastgoed Media heeft de cijfers van puur de Nederlandse respondenten aangevraagd.