Vastgoed actueel - tevredenheid hypotheek

Normaal gesproken is december de maand waarin Nederlanders massaal prijzen vergelijken van de grote kostenposten in het huishouden, bijvoorbeeld zorgverzekeringen en energieleveranciers. Dit wordt echter nog niet gedaan voor hypotheken, NIBC Direct vond dat daar verandering in moest komen. De online bank voor sparen en hypotheken onderzocht met de Happy Hypotheek Index 2017 hoe tevreden 1000 Nederlands* met een hypotheek zijn over hun lening.

Normaal gesproken is december de maand waarin Nederlanders massaal prijzen vergelijken van de grote kostenposten in het huishouden, bijvoorbeeld zorgverzekeringen en energieleveranciers. Dit wordt echter nog niet gedaan voor hypotheken, NIBC Direct vond dat daar verandering in moest komen. De online bank voor sparen en hypotheken onderzocht met de Happy Hypotheek Index 2017 hoe tevreden 1000 Nederlands* met een hypotheek zijn over hun lening. Ruim 60 procent van de ondervraagden gaven hun hypotheek zelfs een 8 of hoger. De ondervraagden zijn het vaakst tevreden met de looptijd, de hoogte van de hypotheek en de huidige marktwaarde van het huis.

”NIBC Direct wil met de Happy Hypotheek Index de tevredenheid van haar klant blijven monitoren. Wanneer er afwijkende informatie wordt weergegeven, kan het aanbod direct worden aanpast”, aldus Richard Leijnse, Director Marketing en Sales bij NIBC Direct.

Grote tevredenheid

Over het algemeen zijn Nederlanders zeer tevreden met hun hypotheek: 2 op de 3 Nederlanders geeft aan dat hun hypotheek goed past bij hun huidige situatie. Opvallend is dat vooral degenen met een recent afgesloten hypotheek (tot twee jaar geleden) of juist de langstlopende hypotheken (langer dan 20 jaar) het hoogst scoren met respectievelijk een 8 en 8,1. Nederlanders die hun hypotheek 6 tot 10 jaar geleden hebben afgesloten zijn het minst tevreden. Onder deze groep geeft 1 op de 5 hun huidige hypotheek een onvoldoende. Zij zijn vooral ontevreden over de hypotheekrente en de marktwaarde van hun huidige woning.

Oversluiten nog niet populair

Veel Nederlanders kunnen vaak geld besparen door de hypotheek over te sluiten. Ruim 1 op de 3 Nederlanders checkt dan ook minimaal één keer per jaar hoe hij of zij geld kan besparen op de hypotheek. Dit gebeurt veelal online (63 procent) maar 38 procent gaat ook langs bij een adviseur voor advies. Toch sluiten de meesten hun hypotheek niet over met als reden dat zij niet geloven er een voordeel uit te kunnen halen (57 procent). 

Veel vraag naar eigen woning

Ruim 70 procent van de woningbezitters geloven dat er veel vraag is naar hun huidige woning. Vooral jonge huizenbezitters zijn hiervan overtuigd (83 procent). Niet zo gek, met de grote druk op de huizenmarkt. Naarmate de huizen langer in het bezit zijn neemt het percentage langzaam af. Ruim 2 op de 3 huizenbezitters gelooft ook dat hun woning meer waard is geworden dan de prijs die zij ervoor betaald hebben. En met de huidige huizenprijzen zijn ook de ‘crisiskopers’ (6-10 jaar geleden) hier voorzichtig optimistisch over (55 procent).

Ruim de helft van de woningeigenaren zou geen twee keer hoeven na te denken over de verkoop van hun woning als het dubbele van de waarde wordt geboden. Maar 1 op de 5 piekert er niet over. Zij zijn zo blij met hun woning dat ze ‘m voor geen goud kwijt willen.

*Het onderzoek werd uitgevoerd in september 2017 in opdracht van NIBC Direct uitgevoerd door Kien Onderzoek onder 1085 Nederlanders met een hypotheek.

Bron: NIBC Direct