Vastgoed actueel - Woningmakelaar van het Jaar

Prijzen en pitches tijdens feestelijke Woningmakelaar van het Jaar Awards

Tegen het industriële decor van De Veerensmederij in Amersfoort werden donderdagavond de Woningmakelaar van het Jaar Awards uitgereikt. De grote winnaar van de avond was Groenhout Makelaardij uit Assen, zij gingen er met maar liefst vijf publieksprijzen vandoor. De felbegeerde Marketing Award ging naar Systeem Makelaardij uit Heerlen, die met een gepassioneerde pitch over hun call-to-action knop voor funda-advertenties de vierkoppige vakjury voor zich wist te winnen. Was u niet bij de awardshow of wilt u nog even nagenieten? Lees dan onderstaand verslag van deze feestelijke avond.

De ontvangsthal van het indrukwekkende rijksmonument De Veerensmederij loopt al vroeg op de avond vol met makelaars vanuit het hele land, die al dan niet genomineerd zijn voor een van de vele te vergeven prijzen. Tijdens deze zesde uitreiking van de Woningmakelaar van het Jaar worden namelijk zes nationale en tientallen provinciale awards uitgereikt. Ook zullen vijf makelaars onder toeziend oog van de jury en het publiek hun marketingcase in drie minuten tijd pitchen, om zo kans te maken op de prestigieuze Marketing Award.

Vakjury Marketing Award

De awardshow wordt in de FrieslandCampina Zaal afgetrapt door hoofdredacteur van Vastgoed Geesje Rietveld en mediamaker en event marketing specialist Sjoerd Weikamp. Zij introduceren de vakjury van de Marketing Award, voorgezeten door Hans Molenaar. Molenaar, directeur van de Beeckestijn Business School en voorzitter van het Platform voor Innovatie in Marketing, heeft zich samen met zijn mede-juryleden de afgelopen maanden gebogen over de vele ingezonden marketingcases en er vijf genomineerd. Zijn mede-juryleden zijn Sak van der Boom, senior expert publiciteits- en content marketing; Boris Genehiau, online vastgoed communicatie- en datadriven marketingspecialist en eigenaar van Radyus en Fundament All Media; en Sybren Smith, Facebook en Social Media Marketing specialist en eigenaar van Het Geheim van de Smith. Smith heeft alvast een marketingtip voor het publiek: “Stop met het promoten van je berichten op Facebook en start met écht adverteren. Maak Facebook onderdeel van je sales funnel.”

Pitch 1: Kuijs Reinders Kakes Makelaars & Adviseurs

Dan is het tijd voor de pitches, waarbij Kuijs Reinders Kakes Makelaars & Adviseurs de spits mag afbijten. Zij bedachten een marketingcase waarbij een kapitale villa te koop werd gezet middels een groot bord op de Zaanse Schans. Met een tekst in het Nederlands, Engels, Chinees en Japans richtte de makelaar zich duidelijk op de internationale kopersmarkt. De actie, waar een investering van 200 euro mee gemoeid was, werd opgepikt door binnen- en buitenlandse media en ging vervolgens viraal. Het leidde tot een recordaantal bezoekers op de website en de villa werd binnen een maand verkocht. “Hoe ga je op deze actie voortborduren?”, is een vraag van een van de juryleden, die onder de indruk is van de case. “Wij kijken altijd per object wat wij kunnen doen om een het op een onderscheidende wijze in de markt te zetten", zegt marketingmanager Melissa Scholten. "Deze actie heeft onze naamsbekendheid enorm vergroot.”

Pitch 2: Ooms Makelaars

De tweede pitcher van de avond is Ooms Makelaars uit Rotterdam, die het met een 'scent marketingcase' over een heel andere boeg gooit. Marketingmanager Stephanie Hopmans heeft voor aanvang een visitekaartje op de stoelen in het publiek gelegd en vraagt de aanwezigen om hieraan te ruiken. Ooms ontwikkelde namelijk Home by Ooms, een relatiegeschenk in de vorm van een interieurparfum. “Geur is het enige zintuig dat je kunt koppelen aan emotie en het is voor 75% verantwoordelijk voor hoe mensen een ruimte ervaren”, zegt Hopmans. Iedere klant die Home by Ooms krijgt, wordt zes maanden later door de makelaar benaderd voor een navulverpakking. Dit om top-of-mind te blijven en van bestaande klanten ambassadeurs te maken voor het werven van nieuwe klanten. Wanneer jurylid Van der Boom naar de negatieve associaties van geuren vraagt, antwoordt Hopmans: “Geur is heel persoonlijk. Je hebt altijd mensen die het niet lekker vinden ruiken. Maar wij denken dat dit heel uniek is. We moeten zorgen dat we het meenemen in de sales funnel. Dit kost tijd, maar er zit een strategie achter.”

Pitch 3: Systeem Makelaardij

Hierna is het de beurt aan Systeem Makelaardij. “Ik ga je vertellen hoe je 300 tot 500 procent meer reacties kunt krijgen op woningen”, begint makelaar Arno Wingen. De case van Systeem Makelaardij bestaat uit het toevoegen van een call-to-action knop aan alle funda-advertenties met de tekst ‘Vraag hier een informatiepakket aan’. De makelaar wist op deze manier de coversie flink te verhogen. “69% van alle advertenties op funda heeft geen call-to-action. Er staat hooguit ‘Bel ons voor een bezichtiging’. Maar veel mensen die op zoek zijn naar een huis, zijn nog niet zover. Wij hebben de drempel verlaagd. Hoe eerder wij in het proces mensen weten te benaderen, hoe eerder wij waarde kunnen toevoegen.” Vervolgens verrast Wingen het publiek door te zeggen dat hij hen kan helpen bij het toevoegen van een call-to-action knop aan hun advertenties op funda. “Sms ‘Start CTA’ naar het nummer 1008 en u krijgt het stappenplan kosteloos toegestuurd.” Jurylid Sybren Smith is een groot fan van call-to-action en vraagt of deze ook worden doorgemeten. “We meten niet alles door, maar wat we wel weten is dat het ons veel meer respons oplevert”, aldus Wingen.

Pitch 4: Van der Hoek Makelaars

Het familiebedrijf Van der Hoek Makelaars uit Oostvoorne bedacht een campagne om het imago op te frissen en de conversie van acquisitiegesprekken te verhogen. “Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken”, zegt Sebastiaan van der Velden. Middels het ‘Verhuisdoosje’ gevuld met koekjes, het Van der Hoek Boek, een eigen Woningcoach voor iedere klant, een vernieuwde responsive website en een informatiepakket binnen 24 uur voor iedere klant (per post of digitaal), heeft de makelaar aantoonbaar meer opdrachten binnengehaald. Ook op Facebook doet Van der Hoek Makelaars het goed, met 2.500 volgers. “Wat heb je ervan geleerd?”, vraagt Van der Boom. “Dat we een fantastisch team hebben, dat met veel passie te werk gaat”, aldus Van der Velden. “We hebben onze KPI’s bereikt, nu moeten we gaan nadenken over wat we de komende twee á drie jaar willen gaan doen.”

Pitch 5: Van ’t Hof Makelaardij

De laatste pitcher voor de felbegeerde Marketing Award is Van ’t Hof Makelaardij uit Gouda. Zij ontwikkelden een nieuwe marketingtool: de Verkoopkansberekening. Voor deze tool gebruiken zij specifieke funda-data, met als doel vernieuwing, het vergroten van de zichtbaarheid en het vergroten van het marktaandeel. “We wilden iets met data doen”, licht Onno ten Brink van Van ’t Hof toe tijdens de vragenronde van de jury. “Het ligt er immers, dus daar moet je iets mee. We hadden eerst geen geschiedenis, en nu wel.” Het werkt zo: een klant meldt zich op een landingspagina op de website, Van ’t Hof stuurt de klant vervolgens een rapport met informatie over onder andere hoeveel woningen er te koop staan in de omgeving waar hij een huis zoekt. Ten Brink: “Reageert een klant hier vervolgens niet op, dan sturen we een tweede mail. Krijgen we nog steeds geen respons, dan gaan we bellen.” De tool is zowel offline als online gepromoot. “Hiermee zitten we vooraan in de customer journey.”

Verhuur- en Nieuwbouwmakelaar van het Jaar

Nadat de jury zich heeft teruggetrokken voor beraad en er een korte pauze is gehouden, kan de eerste awarduitreiking beginnen. Deze Verhuurmakelaar van het Jaar Award wordt uitgereikt door Jasper de Groot van Pararius, een van de sponsoren van de Woningmakelaar van het Jaar Awards. Tot grote verbazing van het publiek blijkt de winnaar, Rotterdam Apartments, vanwege vertraging nog niet aanwezig te zijn om de prijs in ontvangst te nemen. De daaropvolgende Nieuwbouwmakelaar van het Jaar Award wordt gewonnen door Koppes Makelaardij uit Alphen aan den Rijn. “Ik ben heel blij en heel trots”, zegt een zichtbaar ontroerde winnares. Even hierna verschijnt Rotterdam Apartments alsnog ten tonele om de Verhuurmakelaar van het Jaar Award met trots in ontvangst te nemen.

Online Makelaar van het Jaar

Aan Arend Valkema, directeur van sponsor Realax de eer om de Online Makelaar van het Jaar Award uit te reiken. Deze blijkt net als vorig jaar naar Makelaarsland te gaan. Op de vraag of hij nog een tip heeft voor (online) makelaars, antwoordt directeur Jeroen Stoop kort maar krachtig: “Doe waar je goed in bent.”

Makelaardijmedewerker van het Jaar

Dan is het tijd voor de uitreiking van een ‘verrassingsaward’: de Makelaardijmedewerker van het Jaar. Met maar liefst 165 persoonlijke stemmen ging deze naar Pieter van Meurs van Groenhout Makelaardij uit Assen. “Ik sta te trillen op mijn benen”, zegt een zichtbaar verraste Van Meurs. “Maar ik ben niet alleen. Er zit een heel team om me heen.” Het is de eerste prijs die de Assense makelaar deze avond mee naar huis mag nemen.

Uitreiking Marketing Award

Vervolgens het moment waarop de pitchers van de avond in spanning op hebben gewacht: de uitreiking van de Marketing Award.  Deze gaat naar Systeem Makelaardij, de derde pitcher, voor hun eenvoudige doch doeltreffende call-to-action knop bij funda-advertenties. Op de vraag of ze met kop en schouders boven de rest uitstaken, antwoordt juryvoorzitter Hans Molenaar: “Niet met kop en schouders. Maar Systeem Makelaardij voelt als beste aan dat door het online oriëntatiegedrag van consumenten tegenwoordig, fysiek contact en sales pas later in de funnel volgt. We moeten ons allemaal realiseren hoe belangrijk het is dat marketing al vroeg in de funnel zit.”

Arno Wingen van Systeem Makelaardij kwam duidelijk voor de winst: “We wilden per se deze prijs winnen, omdat marketing gewoon het allerleukste is wat er is. Al het andere – bezichtigingen enzovoort – is bijzaak. Slechts drie procent van de consumenten is klaar om te kopen, de rest is onverschillig. Dus 'give before you ask'. Een bord (de case van Kuijs Reinders Kakes, red.) hebben wij ook gedaan, maar daar zit geen call-to-action aan vast; je kunt het niet meten. Wij deden dit jaar heel bewust mee om bevestiging te krijgen voor datgene wat we doen, en dat wát we doen, goed is.”

Aankoopmakelaar Awards

Na de uitreiking van de Marketing Award worden – in rap tempo – de provinciale Aankoopmakelaar Awards uitgereikt. De winnaars zijn:

De Nationale Aankoopmakelaar van het Jaar Award gaat naar Groenhout Makelaardij, hun derde prijs van de avond.

Makelweb, de nieuwe hoofdsponsor van de Woningmakelaar van het Jaar, lanceerde tijdens de verkiezing zijn nieuwe platform. Bedenker en oprichter van dit platform voor en door makelaars is Pieter van der Tweel van Tweelwonen, winnaar van de Verhuurmakelaar van het Jaar Award 2016. Hij financierde het project volledig uit eigen zak. “Makelweb is het antwoord op de reeds bestaande, commerciële platforms, waar makelaars jaarlijks vele miljoenen betalen voor online adverteren, maar waar ze geen grip hebben op data. Met Makelweb houd je die grip wel. Op ons platform is iedereen gelijk, en heeft iedereen gelijke stemrechten. De leden bepalen de koers. Er is geen winstoogmerk. Bovendien is het heel betaalbaar. Advertenties worden tegen kostprijs geplaatst. De jaarlijkse contributie bedraagt 600 euro, ongeacht het aanbod dat je op het platform zet.” Van der Tweel hoopt te kunnen starten met minimaal 100 aangesloten makelaars, waarna de consument kan worden benaderd. Wat Van der Tweel nodig heeft van de makelaars? “Commitment. En het besef dat dit de nieuwe weg is voor makelaars.” Jurylid Boris Genehiau over het initiatief van Van der Tweel: “Respect dat je dit aandurft in een markt die zo verdeeld is.”

Verkoopmakelaar Awards

Het programma wordt voortgezet met de uitreiking van de provinciale Verkoopmakelaar Awards. Hieronder een overzicht van de makelaars die zoveel stemmen en een hoge waardering ontvingen van hun klanten, dat zij zich het komende jaar dé verkoopmakelaar van hun provincie mogen noemen:

De Nationale Verkoopmakelaar van het Jaar Award gaat ook Groenhout Makelaardij. Met de Makelaardijmedewerker van het jaar, Aankoopmakelaar provincie Drenthe, Nationale Aankoopmakelaar van het Jaar en Verkoopmakelaar provincie Drenthe, is dit hun vijfde award van de avond.

Na een geslaagd programma met veel gelukkige, uitgelaten winnaars konden de aanwezigen napraten tijdens een borrel. Onder het genot van een drankje, bitterballen en live muziek werd de avond afgesloten. Wij hopen u volgend jaar (weer) te zien!

Check vastgoedactueel.nl/video voor de video en facebook.nl/vastgoed.v.makelaars voor foto’s van de avond.