VR

Virtualiteit verovert de realiteit

VR is al jaren het buzzwoord. Steeds meer makelaars bieden online Virtual Reality huizenbezichtingen aan. Waar voert deze virtuele beleving in de woningmarkt naartoe?

Virtual reality, oftewel VR, is een term uit de gaming industrie. Een schijnbare wereld, gecreëerd in de computer. Foto’s en video’s komen er niet aan te pas. Een geheel gefabriceerde, maar zeer realistische omgeving, waar je als speler zelfstandig doorheen kunt lopen en mee kunt interacteren. Het bouwen van zo’n virtuele realiteit is voor de makelaardij echt een paar stappen te ver (en wellicht onnodig), aldus Justin Kniest van Digital Agency TamTam, maar menig makelaar is wel druk met het zoeken naar de beleving van zo’n virtuele wereld, waar de kijker de ruimte en dynamiek van een woning kan ervaren.

360º VR-beelden

 De laatste jaren zagen we veel makelaars hun huizenaanbod presenteren door middel van 360º foto’s, gemaakt met een speciale camera. Een hele verbetering op de gewone foto’s van huizen en interieur, maar een beleving zoals in een virtuele wereld werd daarmee niet benaderd. Nog mooier zouden 360º videobeelden zijn, maar dat is vooralsnog een zeer arbeidsintensief proces en daardoor te duur. De markt zit echter niet stil. Het beeld van de 360º foto’s kan bijvoorbeeld wel via software en een plug worden gesplitst en in een dubbel scherm worden getoond. Door een VR bril, waarbij ieder oog afzonderlijk één van de beelden te zien krijgt, wordt diepte gesuggereerd. Het standpunt is dan nog steeds statisch, maar middels een eventuele VR app en een gyroscoop, die zich in een opvouwbare, cardboard of siliconen VR bril (A 2,50) bevindt, draait het beeld wel mee in de kijkrichting. De woningzoeker kan zo met zijn smartphone vanuit zijn luie stoel het aanbod in ‘VR modus’ bekijken. Deze manier van bezichtigen bespaart zowel de huizenzoeker, de makelaar als de verkoper van het object tijd. Waar men normaal vijf tot tien woningen ‘live’ zou bezoeken, kan deze techniek die aantallen aanzienlijk verminderen.
Vele makelaars bieden hun verkopers en kijkers deze 360º VR mogelijkheid al aan. De opvouwbare brillen, met hun eigen logo, worden door de makelaars gratis weggegeven aan potentiële klanten. Meer geavanceerd zijn de vaak dure (vanaf A 300.- ) Head Mounted Displays (HMD) zoals Occulus Rift of HTC Vive, gekoppeld aan een pc of tablet. Ooms Makelaars bijvoorbeeld, gebruikt de Occulus Rift headset sinds 2014 op de vestiging, gecombineerd met de funda VR app. Voor elke woning wordt er standaard een VR Tour gemaakt. Woningzoekenden kunnen op hun gemak verschillende huizen in een preview beleven. “Op de vestiging beleven ze een huis intenser en realistischer en kunnen ze beter beslissen welke woning ze in het echt willen bezichtigen. De makelaar kan hen bij die keuze direct adviseren,” aldus Stephanie Hopmans van Ooms Makelaars.

3D VR tour

In de zoektocht om de kijker de ultieme beleving te bieden, is een nieuw concept ontwikkeld. Geen 360º foto’s maar 3D foto’s - gemaakt met een speciale camera met twee lenzen (bijvoorbeeld de Matterport à A 3900,-) – zijn de basis van een virtuele tour, die vervolgens wordt omgezet in VR. Vanaf de voortuin tot bovenaan de nok kan de kijker met speciale richtingssensoren zelf door de woning ‘lopen’. Dit komt al veel dichter bij het echte VR gevoel. “Veel realistischer en dynamischer; de kijker heeft zelf de regie in handen. De beleving is nog intenser en lijkt meer op een echte bezichtiging, ” aldus Ferry Ikink , CEO van 3D Virtuele Tour. Deze presentatie is volgens Ikink vergelijkbaar met Google Streetview, maar dan voor binnen. Kosten? Circa A 300,- voor 150m². “Door de optimale beleving, zorgt deze presentatie ervoor dat alleen heel serieus gegadigden een afspraak maken.”

To do or not to do 

Nu is het alleen nog de vraag of we als makelaars volop met deze nieuwe marketingtools aan de slag moeten, terwijl in de oververhitte markt huizen al verkocht zijn voordat ze goed en wel op funda staan. Maar wees niet gerust: deze presentatievooruitgang is niet meer te stoppen. U zult er allemaal aan moeten geloven, vanwege de grote voordelen zoals serieuze kijkers. Maar bovenal omdat kopers en verkopers het zullen gaan eisen.

Hotspot video's

De 3D VR tour ontwikkelt zich in razendsnel. In de makelaardij van de Verenigde Staten is dit al heel groot. In de VR tour zijn ‘hotspots’ aangeduid waarop men kan klikken om vervolgens een video te zien te krijgen over een product of een plattegrond of tekst. Nu nog 2D, maar weldra ook in 3D. En meer mogelijkheden zullen binnenkort de 3D virtuele tour binnensluipen: het ‘live’ veranderen van de kleuren van bijvoorbeeld muren, inbouwkasten of vloer. En het zal mogelijk zijn om op een hotspot een 360º graden VR video te tonen over de inbouwmagnetron. Dat biedt uiteraard interessante mogelijkheden voor commerciële afspraken met leveranciers en fabrikanten van huishoudelijke apparatuur, vloeren, kozijnen en raamdecoratie. Momenteel bestaat deze functionaliteit nog niet, maar het zal niet lang op zich laten wachten. Bij alle beschreven virtuele mogelijkheden komt er momenteel altijd nog een bril aan te pas om het werkelijke VR-effect te kunnen beleven. VR contactlenzen - die overigens al in ontwikkeling zijn – kunnen een overgansmedium gaan vormen, richting een wereld waarin de virtuele beleving, net als in een game, zonder hulpmiddelen ervaren kan worden.

Fotorealisme

Want daar gaat het naar toe, weet Justin Kniest van TamTam. “Kijk op http://bit.ly/photorealismewoningmakelaardij. Dit is pas echt mooi, maar op dit moment niet mogelijk vanwege kosten en tijdsspanne: een echte VR presentatie met fotorealisme.” Deze levensechte voorstelling van een woning is gemaakt met behulp van game software in een game engine. Als in een videospel kan de kijker door het huis heen lopen en van alles veranderen: andere deurknoppen, stopcontacten verplaatsen, ramen anders, andere keuken, muurtje weg. Briljant voor projectontwikkelaars in de nieuwbouw, bij renovatie, maar ook voor de makelaar, die op zijn website deze real-life online bezichtigingen kan aanbieden. TamTam en Smart2VR realiseren al VR presentaties voor respectievelijk gebiedsontwikkelaar BPD en projectontwikkelaar Van Wijnen. Kniest heeft ook hoge verwachtingen voor de bestaande bouw, ‘waar makelaars zelf steeds meer content creators en experience makers zullen worden’ en via de meest realistische presentatie online het selectieproces van zoekers optimaal zullen laten verlopen.

Next level

Naast Virtual Reality wordt op dit moment ook veel geëxperimenteerd met Augmented Reality (AR). Denk aan het spelletje Pokemon Go, waar virtuele diertjes via de smartphone, als hologrammen, worden geprojecteerd in onze echte wereld. Deze techniek is al behoorlijk ver doorontwikkeld. Onlangs lanceerde Apple de nieuwe IOS 11 met een ARkit voor de Iphone camera. De beestjes, of bank, auto of wat u maar wilt, beweegt niet langer mee met de achtergrond op de camera, maar wordt daadwerkelijk geplaatst in die omgeving. Zo kan een koper dus bekijken of een bepaalde kast in die hoek van de nieuwbouwwoning past. Een samenwerking van Apple met IKEA is de eerste stap naar de toepassing van deze nieuwe techniek. Alle producten van Ikea kunnen met een IKEA app en de nieuwste Iphone in uw woonkamer worden ‘geplaatst’. Een technische revolutie, vooral voor leveranciers, nieuwbouw en renovatiebouw relevant. Volgens Léon Leeraar van Van Wijnen Noord bv. dragen al deze innovaties bij aan feilloos verwachtingsmanagement. “De consument wil zijn nieuwe woning al beleven, er doorheen lopen voordat het gebouwd is. Dat kan! Op locatie, een weiland bijvoorbeeld, of door en virtuele maquette op kantoor. Hierdoor zal de consument later niet teleurgesteld zijn, wat de grootte van de ruimtes betreft bijvoorbeeld. Met Augmented Reality kun je zelfs verschillende vloeren, deuren, kastjes uit proberen.” Een toepassing die eveneens prima te gebruiken is bij bestaande bouw waar de makelaar met de Ipad laat zien hoe mooi de woning kan worden na het weghalen van bijvoorbeeld een muurtje of plaatsen van een nieuwe keuken. Deze techniek is voor de makelaar zeer binnenkort beschikbaar. Het prijskaartje? Dat hangt af van het doel dat men wil bereiken.