Vastgoed actueel beste website

Websites van makelaars onderzocht: Top 25

Ruim 90 procent van de makelaars zet een website in om onder de aandacht te komen, blijkt uit het Nationaal Makelaars Onderzoek (zie p. 38 en 39 in Vastgoed 8). Daarmee is de website een belangrijk kanaal in de marketingmix. Maar hoe staat het met de kwaliteit van deze websites? MakelMail onderzocht het en kwam tot een top 25. Gemiddeld scoren de makelaarssites een 5,7. Er is dus nog veel verbetering mogelijk.

E-mailmarketingbureau MakelMail analyseerde 3.518 makelaarswebsites. Deze websites werden vooral verzameld via funda.nl, vastgoedpro.nl, vbo.nl en remax.nl. Per website zijn er maximaal 100 pagina’s onderzocht op 25 aspecten. Hiervoor is een ‘bot’ ontwikkeld. Deze bot houdt geen rekening met subjectieve zaken zoals ontwerp. De 25 meetpunten zijn verdeeld over de volgende categorieën: techniek, responsive, gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en populariteit. De 25 meetpunten worden uitgebreid omschreven op MakelMail.nl.

Techniek: veel winst te behalen

Techniek is de motor van een website. Die motor moet soepel lopen, want dan werkt de website snel, is eenvoudig te onderhouden en goed te interpreteren door Google. Bij de makelaarswebsites scoort techniek gemiddeld genomen een onvoldoende, namelijk een 5,1. Een veelvoorkomend probleem is dat de website traag is en slecht gecodeerd. Op dit onderdeel is voor makelaars de meeste winst te behalen.

Responsive: prima score

Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van het websitebezoek binnenkomt via een mobiel device. Daarom is het belangrijk om een website te optimaliseren voor kleinere schermen. Deze score geeft aan hoe goed een website zich aanpast aan de verschillende apparaten. De meeste makelaarswebsites hebben een prima responsive website. Een bezoeker kan bijvoorbeeld direct bellen vanaf zijn mobiel.

Gebruiksvriendelijk: net voldoende

Websitebezoekers zijn vluchtig. Er is dan ook weinig tijd om een goede indruk achter te laten en op fouten kun je zomaar een contact verliezen. Deze score geeft aan hoe goed de ervaring van de gebruiker is. De gemiddelde gebruiksvriendelijkheid van alle makelaarswebsites scoort nét een voldoende. Er is nog veel te winnen door 404-pagina’s (page not found) netjes op te vangen of een favicon (icoon dat in de bovenbalk voor het internetadres staat, red.) te plaatsen.

Vindbaarheid: aandacht aan besteed

Een belangrijk deel van de bezoekers komt binnen via zoekmachines. Op elke websitepagina kunnen data meegegeven worden voor deze zoekmachines, zodat deze pagina nog beter geïnterpreteerd kan worden. Deze score geeft aan wat er gedaan is om de vindbaarheid van de website te verbeteren. De gemiddelde makelaar heeft de moeite genomen om zich te laten vinden in zoekmachines. Op veel websites is bijvoorbeeld aandacht besteed aan een unieke meta-descriptions en paginatitels.

Populariteit: onvoldoende

De populariteitsscore is gebaseerd op het aantal links naar de website en de inzet van social media. Populariteit registreert hoe vaak een organisatie wordt genoemd en geeft een beeld van hoeveel sporen de website op internet heeft achtergelaten. De popularieit van de websites is onvoldoende. Er kan meer aandacht worden besteed aan links. Door in ‘linkbuilding’ te investeren wordt de website beter gevonden in zoekmachines.

Top 5 beste websites

1. De Flexibele Makelaar. Totaalscore: 8,2

2. Lengkeek Vastgoedtaxaties. Totaalscore: 8,1

3. Team Sanders Makelaars Almelo. Totaalcore: 8

4. Biermans Makelaardij BV. Totaalscore: 8

5. Het Woonhart Makelaardij. Totaalscore: 7,9 

Download de complete top 25!

Niet in de top 25? Check hier hoe uw website gescoord heeft.